Dr Mupp skrev 2011-01-26 20:21:51 följande:
Trehjulingarna med stora hjul är terränggående. Faktiskt har det bättre terrängegenskaper än de klassiska fyrhjuliga vagnarna.
Fyrhjuliga vagnar är stabila, de har stora hjul som tar sig igen snö, sand och över grus, sten och rötter. De är även tunga och tungstyrda. Vagnarna från 70- och 80-talet är bättre än de nya fyrhjulingarna. Jag med kronisk foglossning kan inte köra fyrhjulig vagn eftersom de är för tungkörda.
Trehjulingen tar sig fram lika bra eller bättre i terrängen som fyrhjulingen, men har något sämre stabilitet, inte helt ovanligt med trehjulingar som välter. De är dock mer lättkörda än fyrhjulingarna.
Problem med terrängegenskaper får man när man minskar ner hjulstorleken. Paraplyvagnar ska bara köras på slät mark, men där är de sen hur smidiga som helst
Bugorna med sina stora hjul bak och små hjul fram kombinarar det bästa. Fyra hjul för stabilitet. svängbara småhjul fram för lättstyrdhet. Stora hjul bak för terrängkörning. Och med vändbart handtag så är det bara att köra med stora hjulen fram om snön ligger djup eller så plockar man loss småhjulen, och fäster chassit och drar vagnen på bara bakhjulen. Vi har kört vår buga hela vintern, inga problem. Ha den går faktiskt fram bättre än vad vår gamla emmaljunga från -99 gjorde i snön.
Ja paraplyvagn känner jag väl till. Det körde jag mycket på 70-talet, början på 80-talet när jag var barnvakt
Den kändes verkligen som att den var gjord för slät mark och de som jag kände som hade sån, hade den som extravagn att använda på resa, på sommaren när det var trängt osv
Jag körde ju min gamla vagn över rötter och sten och i berg, helt märkligt hur bra det gick.
Välte aldrig och jag upplevde den inte som tung heller. Båda mina liggvagnar har varit lätta att köra och manövrera, jag har kronisk värk i hela kroppen så jag kan inte ha för tunga vagnar, jag heller. Tvillingvagnarna var bra de med, lite lägre hjul om jag minns rätt och sen blir det ju tyngre med två ungar också.
Bugaboo har jag bara hört talas om här på Fl tidigare, det är väl inte alla eller överallt man är så märkesfixerad, antar jag. För det upplever jag att man är i trådarna här. Och det brukar verkligen var kärlek eller hat.
Att gå in och prova ut en vagn oberoende av märke verkar inte fungera.
Med tanke på alla Buga trådarna tyckte jag dock att ordets betydelse var jäkligt rolig. Produkter namn kommer ju inte till av en slump