mamita64 skrev 2011-01-26 16:33:54 följande:
Tutilure skrev 2011-01-26 09:26:53 följande:
Du kan inte bedöma vagnens köregenskaper enbart på utseendet.
Du vet, vagnarna har förändrats en hel del de senaste 25 åren...

Har också haft en Teutonia S3 Spirit och den fungerade hur bra som helst, både på sommaren och på vintern.
Nja jag har inte bedömt enbart på utseende faktiskt
Det är ju inte så att jag inte kört barnvagn de senaste åren bara för att mina egna ungar vuxit upp
Senast så var det såna där små fjomsiga dubbla hjul som är tänkta för varma kllimat och det var ett rent helsike att ta sej fram i snö med den vagnen
En sån vagn som på bilden har jag inte kört, så den vet jag inte hur den är. Men den ser ut som en vagn för sommarbruk
Trehjulingarna med stora hjul är terränggående. Faktiskt har det bättre terrängegenskaper än de klassiska fyrhjuliga vagnarna.
Fyrhjuliga vagnar är stabila, de har stora hjul som tar sig igen snö, sand och över grus, sten och rötter. De är även tunga och tungstyrda. Vagnarna från 70- och 80-talet är bättre än de nya fyrhjulingarna. Jag med kronisk foglossning kan inte köra fyrhjulig vagn eftersom de är för tungkörda.
Trehjulingen tar sig fram lika bra eller bättre i terrängen som fyrhjulingen, men har något sämre stabilitet, inte helt ovanligt med trehjulingar som välter. De är dock mer lättkörda än fyrhjulingarna.
Problem med terrängegenskaper får man när man minskar ner hjulstorleken. Paraplyvagnar ska bara köras på slät mark, men där är de sen hur smidiga som helst
Bugorna med sina stora hjul bak och små hjul fram kombinarar det bästa. Fyra hjul för stabilitet. svängbara småhjul fram för lättstyrdhet. Stora hjul bak för terrängkörning. Och med vändbart handtag så är det bara att köra med stora hjulen fram om snön ligger djup eller så plockar man loss småhjulen, och fäster chassit och drar vagnen på bara bakhjulen. Vi har kört vår buga hela vintern, inga problem. Ha den går faktiskt fram bättre än vad vår gamla emmaljunga från -99 gjorde i snön.