Inlägg från: Kaliinka |Visa alla inlägg
  • Kaliinka

Skoltrött 16-åring - vad göra?!

Hej!

Jag är själv 16 år och går i ettan. Vart skoltrött redan i 8:an.
    Hela min story finns i en tråd här och det var den jag var på väg till när jag hamna här, men iaf
    eftersom jag vet hur det är så kan jag kanske hjälpa dig,

Att tjata är verkligen sämsta grejen, det går in genom örat och ut genom det andra och man blir bara ännu grinigare för att man får kännslan av att ni (vuxna) inte förstår.
    Om han har hittat det programet han vill gå, åk till den skolan där han vill gå, ta reda på intagnings gränsen. Det gjorde mycket för mig, att få se vad det är man missar om man inte sätter lite fart.

Och även som jag skrev, tjata inte, ta reda på istället vad det jobbiga är och hjälp till med läxor med mera hemma. Det gjorde min pappa med mig (och även fort.), vi tog reda på vad det jobbigaste i skolan var, (i mitt fall bla engelska), sen gjorde vi dom tillsammans, så att jag aldrig behövde känna det här kan jag inte, utan körde jag fast, då förklarde pappa och peppade att jag visst kunde. 

Men som sagt, tjata inte och hota inte med att ta bort nått elr liknade för det fungerar inte, man blir bara ännu mer blockerad för att man är irreterad och sur. Peppa istället, ta reda på vad det aldra jobbigste är ch gör en del hemma med en vuxen bredvid som hjälper och pepper. Det får bli lite "lågstadie grej", men det fungerade iaf på mig...

Svar på tråden Skoltrött 16-åring - vad göra?!