• Karlisle

Min man och jag undrar: hur delar NI upp ansvaret under nätterna?

Vi har en dotter som snart är halvåret. I börjarn sov hon riktigt bra med få uppvak för amning. Fram till ca 4 månaders ålder tog jag henne alltid på nätterna med undantag för någon enstaka gång om jag kände mig helt slut. Men sen snart 2 månader sover hon dåligt. Har vaknat, ibland oftare än en gång i timmen, för att snutta vid bröstet men det har vi nog lycktats vänja av henne vid nu. Dock vaknar hon ofta på natten och man får söva om henne i sin spjälsäng med napp osv. Jämförelsevis är detta en fröjd mot hur det har varit.

MEN, idag till exempel är jag ändå helt slut av att få min nattsömn avbruten så många gånger under nätterna. Min man jobbar heltid så tanken är ju att jag tar dottern under nätterna. Hur delar/delade ni upp nätterna när era småttingar sov lite sämre under natten? Har den som jobbar "rätt" att till vilket pris som helst få sova ut?

Kan tillägga att vi har ett gästrum där jag sov helgens två nätter medan min man tog dottern och bara kom in med henne när jag skulle få amma. Herregud vlken lyx att få sova ut nästan 4 timmar i sträck!! Därför erbjuder jag ju nu honom att sova i gästrummet så att han inte väcks av dottern även om han slipper ta henne. Detta gjorde han därför en natt men inte natten tills i dag. Därav dagens irritation då jag är så trött på att han klagar på att han är trött som ändå kan få sova i lugn och ro och också sen snart ett halvår i jämförelse med mig har sovit som en kung. Önskar nog att han skulle erbjuda sig mer att ta dottern som idag när vår dotter vaknar en kvart innan det är dags för honom att gå upp men han säger att han inte orkar för att han är så jävla trött. Vad tror han att jag är då? Kan man inte vara lite sjyst? Irritationen följs nog av att jag i helgen får tigga om att han tar båda nätterna eftersom jag känner mig helt slutkörd. När jag förklarar att han har möjlighet att sova 5 nätter i veckan och att jag nu vill kunna få sova ok i 2 nätter i veckan så förstår han äntligen. Önskar bara att man kunde bli uppskattad för det man gör utan att behöva "tigga" om det.

Svårt det här. Hur ser ni på detta?

Vi är båda tacksamma för svar på hur ni har gjort och hur ni tycker att vår uppdelning är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-26 10:34
    Såå intressant att läsa alla svar om hur ni gör! Tack ska ni ha! Då kan man tänka ett varv till vad som funkar och skulle vara ok och "rättvist" för oss. Tycker kanske fortfarande att vardagsnätterna ligger mest på mig och helgerna på honom, men era kommentarer får mig att inse att det inte är ok att alltid spendera vardagarna med huvudvärk etc. bara för att jag har möjligheten att ta det lugnt under dagen till skillnad från min man som jobbar. Måste nog tänka på hur sömnbristen i slutändan påverkar ens hälsa också.

Vill tillägga att jag har gått ner till att amma endast en gång per natt och det funkar bra. Problemet är att hon vaknar så ofta ändå för att hon tappar nappen/mardrömmar/you name it...

• Svar på tråden Min man och jag undrar: hur delar NI upp ansvaret under nätterna?
  • Machapuchare

Vi delar upp det så att jag ammar och mannen fixar allt annat under natten: stora syskon som kissat i sängen, eventuella blöjbyten, gå upp m bebis om det skulle behövas av ngn anledning. Sedan tar han också bebis ifall han är orolig pga att han behöver rapa eller ngt sådant som pappa klarar lika bra.
    Du jobbar också heltid, fast du gör det hemma!!

• Miss Lau

Första tiden efter förlossningarna har min man tagit hela nätterna för att jag behövde vila. Efter det har den som haft störst behov av att sova fått göra det, oavsett om man jobbar eller är hemma. Och eftersom min man klarar sig bättre än jag på upphackad sömn så har han tagit flest nätter. Men självklart har jag tagit nätter då han varit helt slut.

Har ni testat att lägga henne mellan er i er säng istället för att söva om i spjälsängen? Det är visserligen olika men många små somnar om lättare med den närheten som finns i dubbelsängen

• Jennypenny83

Jag tog alla nätter så länge jag var hemma med sonen. Sambon steg upp med honom på helgerne och lät mig sova tills han skulle ammas uppåt förmiddagen, oftast runt 9-10 tiden. Jag tyckte det fungerade jättebra.
    Nu när vi båda jobbar och jag inte ammar längre, har jag blivit lite latare... Sambon stiger upp och gör välling, jag ger den. Sen handlar det om vem av oss som reagerar först och orkar somna om sonen. Ibland somnar han själv om, ibland är det bara en napp. Helgerna fungerar fortfarande som i början, det är helskönt! Sambon är ändå morgonpigg, jag är mer kvällspigg det är inte han. På så vis jämnar det ut sig.

• Pickeli

Den som har störst behov av att sova får göra det, för mig är det rena dansen på rosor att vara på jobbet jämfört med att vara hemma. Därför tog jag många nätter när sambon var hemma och var pappaledig. Han tog de nätter han kunde och ställde upp så mycket jag behövde när jag var mammaledig. Hans jobb involverar pendling på 30 mil dagligen och då vill man inte att han ska ha sovit dåligt i några längre perioder.

Utgå ifrån vad den som jobbar har för jobb, är han hjärnkirurg? ja då är det kanske viktigare för honom att få sova. Har han ett lugnt kontorsjobb? ja då kanske det är bättre att du har alla förutsättningar du kan för att göra ett bra jobb med barnen hemma.

Så har vi alltid resonerat, det finns inga regler och jobbet är aldrig så viktiga att barnen får bli lidande.

Google it!
  • lövet2

Vi har alltid gjort så att jag tagit alla nätter och i gengäld haft rejäla sovmorgnar på helgerna. Maken har i perioder haft 5-10 mil att köra bil till jobbet, och det har varit viktigt att han inte har sovit dåligt då på natten.

• Kina79

Vår yngsta är 9 månader. Har för en månad sen avvant henne från amningen nattetid.
    Fram tills 8 månaders ålder tog jag henne alla nätter ,alltid.
    När jag inte ville amma längre tog mannen nätterna och så har det fortsatt sen dess (en månad sen).
    Mannen sover i gästrummet (som även är lillans rum där hennes spjälsäng oxå står) och jag sover i sovrummet.
    Han klarar av att få sin sömn sönderhackad mer än vad jag klarar, hon vakanr allt från 5 till 15 gånger/natt, behöver nappen och ibland vil hon komma upp ch sova hos honom.

Dagtid går jag upp 6.30, tar upp alla tre barnen, frukost, påklädning mm, kör storan till skolan, mellan till dagis.
    jag sköter all handling, städning och matlagning. Jag hämtar de stoa, jag har kompisar till dem hemma, jag fixar all tvätt.....

Jag gör defintivt mer än bara vara hemma o va föräldraledig och jag kräver minst 10 timmars sömn.
    Min man jobbar mkt och reser en hel del, så då får jag ta allt, dagar och nätter. Nu åkte han idag och kommer hem fredag efter jobbet - då kommer jag att vara rätt slut

• Gmml

Nu börjar mina barn bli lite större, den minsta är 2,5 och den äldsta 5.
    Men vi kör på samma som vi hade när vi delade på föräldraledigheten o både jobbade o var fp-lediga några dagar var varje vecka.

Jag har mån, ons, tors och lör natt...sambon har de andra nätterna.
    För oss funkar detta bra, då vet vi att man har sina nätter men kan sova de andra.

• Kaxelina

med första barnet försökte jag få det lite mer jämnt fördelat men det var som pesten själv att få mannen att vakna. Höll på en halv timme eller så för få han vakna. Tills slut sparkade jag ner honom på golvet. Bokstavligen för att få han att vakna. Då var barnet så arg att det inte gick att få den tröstad på länge. Så sen des har jag tagit alla nätter med alla tre barnen.

• JWN

Den som jobbar sover i eget rum, den andra tar barnet på natten.
     Sedan byter vi på helgerna och eventuellt någon natt i veckan om den som sover med barnet känner att den behöver det....

• lunkentuss
    Machapuchare skrev 2011-01-25 12:58:36 följande:
    Vi delar upp det så att jag ammar och mannen fixar allt annat under natten: stora syskon som kissat i sängen, eventuella blöjbyten, gå upp m bebis om det skulle behövas av ngn anledning. Sedan tar han också bebis ifall han är orolig pga att han behöver rapa eller ngt sådant som pappa klarar lika bra.
    Du jobbar också heltid, fast du gör det hemma!!
    Så har vi det också. Jag ammar, han är uppe om bebisen inte somnar om. Sen brukar han få sovmorgon en dag på helgen o vissa gånger så delar vi på nattvaket (han jobbar skift så tex om han ska upp kl 05 o jobba 12 timmars pass) Men i vanliga fall så är det jag som ammar o han som tar övriga nattbestyr. Har funkat superbra för oss.

När barnet blir äldre o bara ammas ca 1 gång per natt o vaknar så är det oftast min man ändå som tar det på natten. Men är det mitt i en skiftövergång eller att han ska upp sjukt tidigt så tar jag barnet.

Vi har aldrig satt oss o pratat om detta utan det har kommit naturligt o vi har ju en dialog hela tiden, så så fort bebisen vaknar/inte somnar om osv så pratar vi ju o bestämmer för stunden. Vi känner av vem som ska göra vad kan man säga... Jag skulle aldrig orka amma OCH alltid gå upp på vaknätterna OCH sen vara en glad mamma hela dagarna.. Huvva! Medan min man får sova hela natten bara för att han jobbar? Självklart är det jobbigt att vara på jobbet, men inte så jobbigt att bara han ska få sova på nätterna
Svar på tråden Min man och jag undrar: hur delar NI upp ansvaret under nätterna?