Inlägg från: Caranlachiel |Visa alla inlägg
  • Caranlachiel

Gravida i Jönköping med BF hösten 2011

Hej här hoppar jag in! Har BF 14 november och detta blir barn nummer två för oss. Har sen tidigare Erik, född 4 april -09.

• Caranlachiel

Det där med inskrivningen känner jag igen. Vi var på ett hälsosamtal i vecka 7 förra gången. Hon frågade snabbt om någon av oss röker, dricker eller tar droger (och bara min man drack ju vid det tillfället eftersom jag var gravid). När hon insåg att vi i princip inte gjorde något av det, så sa hon "jamen jag kan ju dra nackdelarna ändå!". Jättekorkat tyckte jag, om vi ändå inte ägnar oss särskilt mycket åt sådant så är det nog för att vi redan vet riskerna liksom...

Jag gick upp 25 kg förra gången, men jag är å andra sidan lite undervikt (BMI 18,5 tror jag). Så det var kilon som behövdes. Antar att jag har tur, för alla kilona (utom ett) tappade jag utan att behöva göra någonting särskilt alls. Fast jag hade å andra sidan gärna behållt 5-10 kg, de kilona trivdes jag jättebra med!

• Caranlachiel

MissMarilyn: Tack tack. Vilken vecka är du i? Jag är bara i vecka 6 och har inte börjat må illa än. Kommer inte ihåg när det började sist, men tror det var som värst runt vecka 10. Till vecka 12 hade det nästan försvunnit helt. Jag var också sugen på fet mat när jag mådde illa. Korv med bröd blev standard. Däremot klarade jag inte av stekos så jag fick gå ut och gå en sväng när maken lagade mat.

Jag går på Rosenhälsan i Huskvarna.

Har bokat tid för VUL på Gallerians läkarmottagning i stan. Jag har behövt ta pergotime både gångerna jag velat bli gravid, och då är risken att man släpper flera ägg = flera foster... :-S Så vi ska in nästa vecka och se om det blir fler än en den här gången. KUB har vi inte pratat om än, men det lutar nog åt att vi inte gör det.

• Caranlachiel

AvLängtanTillDej: Ja jo. Det kan säkert vara kul. Men jobbigt också! Dessutom är det inte ovanligt att det släpper fler ägg ändå, så jag kanske sitter här med tre-fyra i magen... :-S

Jag har också hört mycket gott om Råslätt. Har vänner som bor i Ljungarum och går på Råslätt och de är skitnöjda!

Vi kommer förmodligen inte göra kubtestet. Vi gjorde det inte sist heller, då var det inte rutin iofs men ändå. Vi får ju se bebisen och förhoppningsvis ett hjärta i nästa vecka, så då hoppas jag att man kan slappna av och lugna sig till vecka 18. Sen vill jag gärna göra ett tillväxt-UL den här gången. Förra gången gick jag två veckor över tiden, blev igångsatt och sonen vägde 4735 g och var 56 cm lång... Och barnen brukar ju bli större för varje gång. Det är ju bara korkat att gå över tiden två veckor igen om denna bebisen också verkar bli stor. Så tillväxt-UL och sedan igångsättning på BF hoppas jag på! Men det är ju långt kvar än.

• Caranlachiel

Jo men det var ju också stort! Och det är ju inte så många nackdelar med att få ett stort barn egentligen, på många sätt är det ju bättre. Jag tar hellre ett för stort barn än för litet om man säger så. Men ändå... Det finns ju gränser. 5 kg vill jag definitivt inte överstiga!

Haha jag kollar fortfarande på den serien. Den heter Kate och 8 barn nu, de har ju skilt sig. Går på TLC varje onsdag kl 20.

• Caranlachiel

Ojoj vet inte om jag hade klarat mig på så få kanaler! Vi (jag) tittar alldeles för ofta på tv!

Jo visst var det jobbigt. Men större barn hjälper till mer själva än vad små barn gör, så förlossningar med större barn brukar gå bättre. Har jag hört.

• Caranlachiel

MissMarilyn: Jaha oj men vad konstigt att ingen berättat det! Har en kompis som också födde på det sättet och hon fick det förklarat för sig under förlossningen att han låg så med ansiktet uppåt. Det blev både klipp och sugklocka för henne tillslut om jag minns rätt...

• Caranlachiel

MissMarilyn: Häftigt! Undrar just hur mycket man komma kunna se på vul på torsdag, då är jag i vecka 6+4 eller nåt sånt. Förra gången vi var på vul var jag i vecka 9+3 och då såg man t.o.m. bebisen röra sig väldigt tydligt. Tror ju inte man kommer se särskilt mycket den här gången tyvärr...

• Caranlachiel
    MissMarilyn skrev 2011-03-21 20:23:52 följande:
    Jag var runt den tiden förra gången. Man kunde se en liten ärta med ett pickande hjärta!
    Och det där hjärtat var ju så skönt att se.
    Var runt 5 något denna gång och då fick vi också se ett hjärta och det var lika skönt det.

Men nu när vi tog kub så förstod jag mer.
    Var så häftigt för det ser redan ut som en bebis!! =)
    Haha ja jätteroligt! Men vad bra att man ser nåt åtminstone. Min läkare sa sist också att om man ser ett hjärta som slår innan vecka 10 så är risken bara typ 1,5% att man får missfall. Så det är ju goda nyheter i så fall!
  • Caranlachiel
    MissMarilyn skrev 2011-03-25 00:28:43 följande:
    Hur gick det för dig på Vul????

www.lillamirakel.se/Default.aspx

50% =) =)
    Jo tack det gick bra. Bara en bebis, skönt. Men jag är inte så långt gången som jag trodde. Med Pergotime kommer ägglossningen något senare än normalt, så jag är kanske 5-7 dagar tidigare än jag trodde. Dvs bara i vecka 5+6 nu eller nåt sånt. Jag får komma tillbaka på ett till vul om fyra veckor så kan han fastställa vilken vecka jag är i. Igår kunde man bara se hinnsäcken och gulekroppen och en antydan till hjärtaktivitet.
    vecka 7 - BF 14 november
Svar på tråden Gravida i Jönköping med BF hösten 2011