• Julius

Zinktillskott ger fler spermier

En liten strimma hopp till alla ofrivilligt barnlösa med partner som har för få och slöa spermier!!!
    Jag går nu en utbildning i näringslära och fick härom dagen veta att mannen kan ha brist på zink så att det är därför som det är få eller slöa spermier som gör att det är svårt att bilda familj.

Vistt är det väl värt ett besök på hälsokost eller apoteket för att köpa lite zink tillskott till mannen i ert liv och ge det ett försök.
    Lycka till alla & hoppas det hjälper några på traven iallafall.
    Mvh Birgitta

• Svar på tråden Zinktillskott ger fler spermier
  • pcotjej

Jojo inte bara det selenbrist kan ge svanslösa spermier oxå så att de har svårt att simma
    Zink är även bra för kvinnan men även b-vitaminer och fettsyror.

• Norrlandstjej26

Inte för att på något vis vara pessimist eller så, men när min sambo igår frågade vår läkare i umeå på ivf-kliniken om zink var bra för spermiebildningen/kvalitén på spermierna (han har väldigt få, slöa spermier) så svarade han: "zink, vad är zink för något ?". Okej att doktorn är utländsk men som expert på ämnet infertilitet så tycker man ändå att han borde veta sånt, eller så kanske inte ? Min sambo käkar själv zink och folsyra för fulla muggar och om det hjälper låter jag vara osagt. I slutet av Januari ska vi till Umeå där han ska lämna sitt tredje (!!) spermaprov för att se om det förbättrats något, vilket vi inte har så stora förhoppningar på. Så vi ger också zinken en chans - trots att läkaren inte ens visste vad det var

• MBert

Men läkarna är tyvärr så medicinskt inriktade. De kan inte tänka att man kan göra något åt orsaken utan tittar bara på dem medicinska biten och lindrar symptomen.
    Så är det tyvärr inom hela sjukvården. Istället för att gå till botten med varför man får eksem så får man kortisonkräm att smörja in eksemen med...

• MBert

Sen är det så att äter man en allsidig kost med frukt och grönsaker så ska man inte behöva några kosttillskott...

• JsN

Om det fanns belägg för att brist på vissa vitaminer eller mineraler vore negativt för fertiliteten så är jag rätt övertygad om att sjukvården skulle informera om detta. Som kvinna rekommenderas man ju tex att äta extra folsyra.

• Herus

Min läkare rådde mig till att äta "kvinna" eller "en om dagen"
    Jag frågade min kille om han kan tänkas äta tillskott och det ville han gladeligen..
    Så jag ska gå till hälsobutiken och hitta nått bra till min kille.. Har funderat lite på "berocca" som går mycket på reklam nu.. Det innehåller ju massor med bra saker..

• pemi

Bra artiklar och intressant forskning! Undrar bara hur mkt makens mamma rökte under graviditeten... Hon röker mycket nu... Ska nog åka och fixa lite zinktillskott i morgon.

pemi

Svar på tråden Zinktillskott ger fler spermier