• troddeduja

Vad behöver man för utbildning om man vill jobba som bank tjänsteman?

Vad behöver man för utbildning om man vill jobba som banktjänsteman? Är det nån skillnad om man bara sitter i "kassan" eller jobbar i kundservice alt som privat "bankman"?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad behöver man för utbildning om man vill jobba som bank tjänsteman?
  • Serla

Kassan tror jag inte att du behöver så stor utbilning till. Det är nog dock ett plus om du är ekonom iallafall. Rådgivare måste du vara minst vanlig ekonom för och helst civilekonom. Halva bekantskapskretsen jobbar som rådgivare på banker och alla de som jag känner är civ. ek. Sedan kanske det är olika på olika banker, det vet jag inte.

• Anova

Jag kollade upp det för något år sedan (i min lilla hemstad, det betyder inte att det behöver stämma överallt).

Som kassapersonal skulle man helst ha ekonomisk utbildning på något sätt. Det behövde dock inte vara en fullständigt högskoleutbildning i ekonomi.
    Som rådgivare behövde man vara utbildad ekonom (högskoleutbildad ekonom = civilekonom).

Däremot vet jag folk som fått anställning som rådgivare på bank utan att ha ekonomutbildning, men de har skaffat sig utbildning och erfarenhet på annat sätt. (ex. en kille jag kände var ordförande för unga aktiesparare i min hemstad, fick jobb som privatrådgivare).

• troddeduja

Tänkte läsa lite ämnen på komvux, främst ekonomi och administration kurser. Sen senare ev några ekonomi kurser på högskola.
    Det kanske räcker för en "kassatjänst" åtminstone då?

• Anova

komvuxkurserna i företagsekonomi kanske är lite lite även om man vill jobba i kassan. Däremot om man har läst några högskolekurser så har man nog bättre chans.
    Det finns väldigt många som läser och har läst ekonomi på högskolenivå, många hamnar på banker.

• troddeduja

Ska försöka att sikta på några ekonomi kurser på högskola också, då främst företagsekonomi. Men vilken eller vilka andra kan vara bra att ha utöver det då?

• Kjell2

Bra att läsa på högskolenivå:
    Företagsekonomi
    Nationalekonomi
    Juridik
    Statskunskap
    Statistik
    Matematik

• troddeduja
    Kjell2 skrev 2011-01-26 19:00:32 följande:
    Bra att läsa på högskolenivå:
    Företagsekonomi
    Nationalekonomi
    Juridik
    Statskunskap
    Statistik
    Matematik
    Tack så mycket! Jobbar du inom branschen eller?
  • Kjell2
    troddeduja skrev 2011-01-26 19:01:50 följande:
    Tack så mycket! Jobbar du inom branschen eller?
    Nej - men har jobbat i närheten och har vänner inom bank.

Du kan lägga till datavetenskap coch systemvetenskap till listan.
  • Kjell2

Ett annat tips är att kolla platsannonserna på bankernas hemsidor för att få en uppfattning vad de söker efter.

• awacolley

hej jag går på  handels och administration program på  gymnasiet  och ska ta student nästa år  och i framtiden vill jag jobba på banken. vad behöver jag för att kunna jobbar inom banken? 

Svar på tråden Vad behöver man för utbildning om man vill jobba som bank tjänsteman?