• Mjolle

Hur ser feminismen på "burlesk" dans?

Jag såg en länk på Facebook nyss.

"Svensk burlesk" stod det. Länken var upplagd av en gammal kollega till mig som är VD på ett mycket framgångsrikt svenskt mediebolag. Hon är, i mina ögon, en feministisk rollfigur som jobbat stenhårt och tillsammans med sin man byggt upp ett framgångsrikt företag på bara ett fåtal år. Den senare tiden har de bägge kombinerat företagandet med ett litet barn.

"Burlesk" har blivit mer och mer populärt på de senare åren. En typ av strippdans som framförs med lite mer finess och är mer retsamt och roligt än betonat på det sexuella "rakt på" som vissa andra strippformer kan vara. Dita Von Teese är ett praktexempel, hon får väl närmast anses personifiera den moderna burleskrörelsen. Hon är ett proffs på att marknadsföra sig och dyka upp i exakt rätt ögonblick.

Ibland hörs starka röster om att porr, utvik och strippande är sexualiserande och objektifierande av kvinnokroppen och är moraliskt förkastligt.
    Jag blev så nyfiken. Hur ser de mer hårdföra och radikala feministerna på detta?
    Länken postas av en mycket framgångsrik, självständig kvinna. Arrangemanget i länken styrs upp av kvinnor och är arrangerat av kvinnor. Det är fria kvinnor som väljer att utöva denna.. konstform?

Hur ser man då på den starkt kvinnodominerade burlesken?

Länken:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ser feminismen på "burlesk" dans?
  • lykantrophona

Det är absolut inte alla feminister som är emot porr och stripp. Men i Sverige har de tagit över debatten. Jag vet inte riktigt hur riktiga porrmotståndare ser på burlesk. Jag antar att om man är övertygad om att det är dåligt för kvinnor att bli sexualiserade, så tycker man inte om någon sorts strippdans, inklusive burlesk (vetefan varför den har fått fin-stämpel på sig).

Själv är jag sexpositiv feminist. Jag ser inget fel i porr osv, och därför ser jag inget fel i att vissa kvinnor väljer att visa upp sig på scen på det sättet. Däremot är jag kritisk till uppdelningen porr/erotik, vilket gör att vissa sorters porr anses fult och andra anses fint. Utan att det nödvändigtvis handlar om rättvisa arbetsförhållanden, utan snarare om hur mycket hud som visas och ifall det är romantiskt eller hårt. Och burlesken är väl inget annat än "finstripp", som försöker tjäna pengar och ära på att måla ut sig som mer accepterat än den vanliga strippdansen. Varför inte acceptera båda?

• MadHatter

Feminism är inte ett enhetligt begrepp och står därmed inte för en enda åsikt utan för flera olika.

Därför kan du hitta feminister som anser att burleks dans är ok och andra som inte tycker det.

Gemensamt för de som kallar sig feminister är att de är för kvinnors jämstäldhet med män.

• Mjolle
    MadHatter skrev 2011-01-27 13:58:37 följande:
    Feminism är inte ett enhetligt begrepp och står därmed inte för en enda åsikt utan för flera olika.

Därför kan du hitta feminister som anser att burleks dans är ok och andra som inte tycker det.

Gemensamt för de som kallar sig feminister är att de är för kvinnors jämstäldhet med män.
    Som du kanske ser i min trådstart har jag exemplifierat: "Jag blev så nyfiken. Hur ser de mer hårdföra och radikala feministerna på detta?".

Sen är det allmänt kul att se hur besökarna på jämställdhetsforumet ser på saken, ur ett jämställdhetsperspektiv.
  • KlasKristian
    MadHatter skrev 2011-01-27 13:58:37 följande 
    Ja, utom på de områden där kvinnor redan har fördelar gentemot männen.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Cornellia
    KlasKristian skrev 2011-01-27 14:04:56 följande:
    Ja, utom på de områden där kvinnor redan har fördelar gentemot männen.
    Som?
  • Rockan

Vilka är de radikala feministerna? Vore intressant att veta var jag ska placera mig

Jag anser mig själv vara ganska radikal, men jag är generellt sexliberal också. Jag ser inget fel i varken porr, stripp eller dylikt i sak, så länge det sker på lika villkor och utan uttnyttjande. Burlesk-rörelsen är väldigt starkt kvinnostyrd och utnyttjandet litet.

• Cornellia
    Rockan skrev 2011-01-27 14:10:47 följande:
    Vilka är de radikala feministerna? Vore intressant att veta var jag ska placera mig

Jag anser mig själv vara ganska radikal, men jag är generellt sexliberal också. Jag ser inget fel i varken porr, stripp eller dylikt i sak, så länge det sker på lika villkor och utan uttnyttjande. Burlesk-rörelsen är väldigt starkt kvinnostyrd och utnyttjandet litet.
    Alltid en bra fråga, dessutom är det ofta svårt att hitta dom radikala feministerna, ofta tror jag att dom bara finns i rädda mäns huvuden.
  • Rockan
    Cornellia skrev 2011-01-27 14:12:01 följande:
    Alltid en bra fråga, dessutom är det ofta svårt att hitta dom radikala feministerna, ofta tror jag att dom bara finns i rädda mäns huvuden.
    Jag är jätteradikal!
    Men det betyder inte att någon annan kan tillskriva mig åsikter bara beroende av att jag kallar mig feminist.
  • KlasKristian
    Cornellia skrev 2011-01-27 14:07:41 följande:
    Som?
    Vårdnadstvister, kvoteringsbestämmelser (könskvotering är bara ok när det gynnar kvinnor), den allmänt kända "kvinnliga straffrabatten" vid rättegångar med mera.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
Svar på tråden Hur ser feminismen på "burlesk" dans?