Hur ser feminismen på "burlesk" dans?
Jag såg en länk på Facebook nyss.
"Svensk burlesk" stod det. Länken var upplagd av en gammal kollega till mig som är VD på ett mycket framgångsrikt svenskt mediebolag. Hon är, i mina ögon, en feministisk rollfigur som jobbat stenhårt och tillsammans med sin man byggt upp ett framgångsrikt företag på bara ett fåtal år. Den senare tiden har de bägge kombinerat företagandet med ett litet barn.
"Burlesk" har blivit mer och mer populärt på de senare åren. En typ av strippdans som framförs med lite mer finess och är mer retsamt och roligt än betonat på det sexuella "rakt på" som vissa andra strippformer kan vara. Dita Von Teese är ett praktexempel, hon får väl närmast anses personifiera den moderna burleskrörelsen. Hon är ett proffs på att marknadsföra sig och dyka upp i exakt rätt ögonblick.
Ibland hörs starka röster om att porr, utvik och strippande är sexualiserande och objektifierande av kvinnokroppen och är moraliskt förkastligt.
Jag blev så nyfiken. Hur ser de mer hårdföra och radikala feministerna på detta?
Länken postas av en mycket framgångsrik, självständig kvinna. Arrangemanget i länken styrs upp av kvinnor och är arrangerat av kvinnor. Det är fria kvinnor som väljer att utöva denna.. konstform?
Hur ser man då på den starkt kvinnodominerade burlesken?
Länken: