Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

Viste ni detta om "spädbarnskolik"?

minimou skrev 2011-02-01 11:31:44 följande:
    Jag tror inte smack på att komjölkproteinallergi/känslighet inte skulle kunna förekomma hos helammande barn!!

Mina barn gallskrek i timmar och var missnöjda resten av dygnet så fort jag åt det minsta med komjölk. Detta försvann verkligen inte vid 3 månader utan fortsatte till 2½ år. 

Sen har vi som sagt haft kontakt med 3 barnläkare pga min "kolikdiet". Ingen av dem har ifrågasatt att det koliken skulle bero på komjölk. På alla sidor jag besökt angående detta så står det att komjölksprotein går över i bröstmjölken. Ungefär 20% av barnen med "kolik" beror på "mjölkallergi" har jag läst på flera ställen.

Att gå ut och säga att mjölkfri diet inte ibland botar "kolik"  hos helammande barn vore för mig horribelt! Jag lider med alla de barn som tvingas leva med den smärtan i onödan....
    Många spädbarn med mjölkproteinallergi får inte ens kolik... du måste skilja mellan allergi och kolik!
    Kolik kan ha många orsaker och till stor del vet man inte ens ännu vad det beror på!
  • vittra

Att minifom inte har någon medicinsk effekt väl knappast okänt, men sen om det är en "bluff" vet jag inte om man kan påstå. Man ska inte förringa placebo-effekten! Vissa läkemedel fungerar så, och det är inget konstigt. Vad som är mer oroande är de farliga bieffekter som minifom riskerar att ha på spädbarn! Det är troligtvis därför det står att de inte bör ges, allra helst då den medicinska effekten som sagt inte ens existerar. Man kan nog hitta andra placebo-läkemedel som inte riskerar att skada spädbarnen.

• vittra
    Trinity78 skrev 2011-04-07 13:35:56 följande:
    Ni som är oroliga för parabener, kan lugna sig. Det finns inga parabener i Minifom längre, de konserveringsmedel som används nu är kaliumsorbat, parahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat. Är ni oroliga för parabener ska ni nog kolla era egna hygienprodukter som shampo, smink och hudlotioner.
    De du nämner är parabener...

Förövrigt är det väldigt lågt i mina ögon att börja jämföra med schampo eller andra hygienprodukter som man som vuxen har på kroppen och orala droppar som ges till nyfödda spädbarn! Nyfödda är naturligtvis betydligt känsligare än vuxna, allra helst när dropparna sväljs och ämnena sprids invärtes!

Hade det varit samma sak som hudlotion för vuxna skulle det knappast ha förbjudits i andra länder, eller från läkemedelsverkets sida i Sverige rådas till att användas i minsta möjliga mån.
Svar på tråden Viste ni detta om "spädbarnskolik"?