Inlägg från: minimou |Visa alla inlägg
  • minimou

Viste ni detta om "spädbarnskolik"?

Ja, jag visste om att minifom enligt läkare anses verkningslöst (+ att konserveringsmedlet i är/var hormonförändrande) Därför valde jag att ej testa.

Jag själv  testade sempers magdroppar vilket inte förbättrade min äldsta dotters kolik nämnvärt.

Däremot försvann koliken helt av mycket  sträng "kolikdiet".(i kompination med akupunktur för min äldsta) SÅ fort jag fuskade så skrek båda mina döttrar nätterna igenom. Så för mig var det lätt värt det. Att komjölkproteinsallergi ganska ofta ligger bakom kolik är jag övertygad om då jag känner flera vars barn sluppit koliken vid mjölkfri kost. Att det inte skulle märkas i bröstmjölken blir jag riktigt förbannad på. För det gör den minsta lilla droppen med mjölkprotein vid sån allergi. Det är inte som vid laktosintolerans!

• minimou
    Rhoda Horswunce skrev 2011-01-28 19:47:22 följande:
    Ja, så säger ju de som testat minifom också. "Så fort vi minskade på antalet droppar blev det värre, och så fort vi ökade på dosen blev det bra igen".

Placeboeffekten är som sagt väldigt stor, och faktum är att det inte finns några som helst belägg för att koliken hos ett helammat barn blir bättre av att mamman slutar med komjölk - tvärt om finns det mycket som tyder på att den INTE blir det. Jag tycker det är väldigt tråkigt att det trots det ofta är bland det första som föreslås av bvc-sköterskor och annan vårdpersonal, när det finns så mycket annat de skulle kunna rekommendera som inte innebär en radikal kostförändring och ytterliggare ett stressmoment för mamman. Men jag förstår naturligtvis att du inte håller med mig
    En allergi är ingen placebo!
  • minimou
    minimou skrev 2011-01-28 20:00:49 följande:
    En allergi är ingen placebo!
    Ska tillägga att jag haft kontakt med flera barnläkare pga den diet jag och mina barn fått gå på pga  koliken så jag är väl insatt. 
  • minimou
    Rhoda Horswunce skrev 2011-01-28 19:47:22 följande:
    Ja, så säger ju de som testat minifom också. "Så fort vi minskade på antalet droppar blev det värre, och så fort vi ökade på dosen blev det bra igen".

Placeboeffekten är som sagt väldigt stor, och faktum är att det inte finns några som helst belägg för att koliken hos ett helammat barn blir bättre av att mamman slutar med komjölk - tvärt om finns det mycket som tyder på att den INTE blir det. Jag tycker det är väldigt tråkigt att det trots det ofta är bland det första som föreslås av bvc-sköterskor och annan vårdpersonal, när det finns så mycket annat de skulle kunna rekommendera som inte innebär en radikal kostförändring och ytterliggare ett stressmoment för mamman. Men jag förstår naturligtvis att du inte håller med mig
    Nu har jag blivit så otroligt förvirrad av vad du menar med att "faktum är att det inte finns några som helst belägg för att koliken hos ett helammat barn blir bättre av att mamman slutar med komjölk - tvärt om finns det mycket som tyder på att den INTE blir det. "

All information jag fått är precis det motsatta.

• minimou

Jag tror inte smack på att komjölkproteinallergi/känslighet inte skulle kunna förekomma hos helammande barn!!

Mina barn gallskrek i timmar och var missnöjda resten av dygnet så fort jag åt det minsta med komjölk. Detta försvann verkligen inte vid 3 månader utan fortsatte till 2½ år. 

Sen har vi som sagt haft kontakt med 3 barnläkare pga min "kolikdiet". Ingen av dem har ifrågasatt att det koliken skulle bero på komjölk. På alla sidor jag besökt angående detta så står det att komjölksprotein går över i bröstmjölken. Ungefär 20% av barnen med "kolik" beror på "mjölkallergi" har jag läst på flera ställen.

Att gå ut och säga att mjölkfri diet inte ibland botar "kolik"  hos helammande barn vore för mig horribelt! Jag lider med alla de barn som tvingas leva med den smärtan i onödan....

• minimou
    LillaZ skrev 2011-02-01 13:04:08 följande:
    Men då har ju barnen inte kolik, de är ju allergiska. Förstår du skillnaden? Vill absolut inte verka nedlåtande eller så.
    men kolik är ett av symptomen vid komjölproteinallergi! Det kanske inte syns på pricktest tex. bara genom att testa att utesluta mjölkprodukter kan du se om det blir någon skillnad. ca 20% av barnen med kolik går antagligen att bota genom mjölkfri kost. Är det inte bättre att testa istället för att låta bebisen skrika sig genom månader  av smärta?
  • minimou

Jag frågade nu en barnallergolog om dennes åsikt i frågan om komjölken kan gå över till barnet genom bröstmjölken och ge kolik (fråga nr 2 är min):
     http://www.meadjohnson.se/fraga-doktorn/11111/

Jag hittade även en kommentar där barnläkaren i TS själv skriver att han tillhör en minoritet av läkarna som inte tror att det mamman äter går över och påverkar bebisen.
    (i en kommentar under artikeln) 
     http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2009/05/14/vad-far-ammande-mammor-ata/index.xml

Svar på tråden Viste ni detta om "spädbarnskolik"?