• PrettyinPink

Arsenik i barnmat - blir du orolig?

Nu är de igång igen, denna gång är det spår av arsenik (!) som KAN ha hittats i barnmat och modersmjölkersättning. Läser man noggrant så gäller det tydligen vissa produkter som har höga halter av mangan.
    www.expressen.se/nyheter/1.2307091/barnmaten-kan-innehalla-arsenik

Jag blir nästan mer trött än orolig... Ska det komma larmrapporter om ALLT? Ibland känns det som om de bara vill skrämma upp oss mammor. Blir ni oroliga?

• Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?
  • flingansnö

Ja jag blev jätteorolig!!!

• k girl
    myran82 skrev 2011-01-27 11:54:32 följande:
    På aftonbladet står det att maten berikas med mangan. Det känns inte vidare bra...

Att maten berikas med mangan görs för att det är ett livsnödvändigt ämne. SLV är dock oroade att gränsvärdet är för högt satt vilket gör att spädbarn riskerar att få i sig för mycket.

• Alcarinque
    Uliise skrev 2011-01-27 11:57:01 följande:
    Om du kikat runt lite mer hade du sett att det inte bara var kvällsblaskorna som tog upp det här ämnet. Även DN har det på sin förstasida, för att ta ett exempel.
    Absolut Men även DN är ju i det här fallet en andrahandskälla.

Om jag tittar på förpackningarna av det som mitt barn äter och jämför med råden från SLV så håller de sig inom gränsvärdena. Mild havregröt från Nestlé te.x. innehåller varken Mangan, Arsenik eller Kadium. Om jag tittar på paketet för NAN 1 finns Mangan (men inte Arsenik eller Kadium). Dock rekommenderar SLV att man ska välja en ersättning som innehåller högst (värdet stiger för barnets ålder) 26 mikrogram/100ml färdig ersättning. NAN 1 (även denna från Nestlé) innehåller 15.

Därför är jag i dagsläget  inte orolig. Och vad jag menar med ursprungskällan är i det här fallet det pressmeddelande som SLV gått ut med. Oavsett vilken tidning som sedan väljer att publicera uppgifterna så blir det andrahandsinformation. 

Men som sagt, att gränsvärdena ses över ser jag enbart som positivt. 
  • yes79

Nej, jag hade inga illusioner om att barnmat inte innehöll några farligheter, som även väldigt många andra råvaror  och annan mat också gör. Även bröstmjölk innehåller ju miljögifter som föräldrarna fått i sig bland annat genom maten de äter. Jag köper mycket ekologiskt och försöker hålla lite koll på vad man abolut ska undvika, men det verkar ju omöjligt att undvika allt farligt i vårt samhälle!

• Pyris

Nej, inte direkt. Inte ens bröstmjölken är fri från diverse gifter.

• Alcarinque
    Niillis skrev 2011-01-27 17:27:11 följande:
    ja lite grann men artikeln känns inte hel på något sätt? har de bara testat semper eller? inte nestle? hur är det med välling?
    Kika på någon innehållsförteckning. Jag har Semper Mild välling från 6 mån här. Innehåller inte Kadium, Arsenik eller Mangan.
Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?