• PrettyinPink

Arsenik i barnmat - blir du orolig?

Nu är de igång igen, denna gång är det spår av arsenik (!) som KAN ha hittats i barnmat och modersmjölkersättning. Läser man noggrant så gäller det tydligen vissa produkter som har höga halter av mangan.
    www.expressen.se/nyheter/1.2307091/barnmaten-kan-innehalla-arsenik

Jag blir nästan mer trött än orolig... Ska det komma larmrapporter om ALLT? Ibland känns det som om de bara vill skrämma upp oss mammor. Blir ni oroliga?

• Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?
  • tjoohalia

nej inte jätteorolig, trots att min son faktiskt äter mjölkfri ersättning.
    han äter athéra och jag var ju iaf tvungen att kolla hur mkt mangan det innehåll.
    5µg/100ml färdig ersättning.
    gröten han äter (enago äpplegröt) innehåller inget alls.
    hade han ätit nutramigen hade jag kanske blivit lite mer orolig, speciellt eftersom
    han har problem med sin motoriska utveckling och har varit sjuk väldigt mkt.
    det räcker liksom med problem. fast jag vet inte vad som kan hända heller om dom
    får i sig för mkt mangan?!

• Karla79

Enago banangröt innehåller inte heller mangan, inte heller Sempers mjölkfria från 8 mån. Undrar vilka mjölkfria barngrötar som avses i livsmedelsverkets rekommendationer?

• Blå Flygare

Så pass orolig att jag tänker kolla upp innehållet i den mjölkfria ersättning jag ger. Ihop med de stora mängder risdryck jag gett (innehåller ersenik) känns ju inte detta toppen direkt

• Kitty 82

Jo jag är ju det pga min 4 mån får ju NAN2 modersmjölkrsättning för man kan ju inte ge något annat...eller?

Ammar inte ett dugg (Sinat)

• Alcarinque
    Kitty 82 skrev 2011-01-27 18:20:48 följande:
    Jo jag är ju det pga min 4 mån får ju NAN2 modersmjölkrsättning för man kan ju inte ge något annat...eller?

Ammar inte ett dugg (Sinat)
    Fast om du tittar på ditt paket med NAN och jämför det med siffrorna från länken jag gett tidigare så håller sig NAN inom gränserna.
  • Alcarinque
    tjoohalia skrev 2011-01-27 18:06:29 följande:
    . fast jag vet inte vad som kan hända heller om dom
    får i sig för mkt mangan?!
    Från SLV

" Man har sett att personer som i sitt yrke andas in höga halter mangan fått påverkan på nervsystemet.  Det finns även studier som visar samband mellan intag av höga halter mangan via dricksvatten och effekter på barns nervsystem"

samt...

"  I dagsläget vet vi inte tillräckligt om effekterna, det behöver utredas vidare. Därför råder vi föräldrar att tills vidare välja ersättningar med låga halter mangan." 
  • Pemmel

Nej, inte ens om jag haft barn i den åldern. Vi gav aldrig barnmat och ersättningen fungerade fint.
    Det varnas ju för allt, man kan inte ens födas utan att bli sjuk ibland och tillslut dö... Hemskt.

• Suneboll
    Alcarinque skrev 2011-01-27 17:49:33 följande:
    Kika på någon innehållsförteckning. Jag har Semper Mild välling från 6 mån här. Innehåller inte Kadium, Arsenik eller Mangan.
    Men dessa spårmetaller tas givetvis inte upp på någon innehållsförteckning då de inte är tillsatta för att finnas där.
    Är ju precis som om det skulle stå på något annat livsmedel där de blivit för höga tex vanlig mjölk. 
  • Helene70

Finns det fortfarande folk som litar på SLV's "experter"?

Var det inte samma grupp "experter" som var tvungna att ändra sina rekommendationer om vin och amning efter påtryckningar från läkarkåren?
    Innan dess var det många ammande kvinnor som lydde blint utan att ifrågasätta rekommendationen.

Varför kunde inte någon av deras "experter" räkna ut hur stor alkoholhalt som verkligen går över i bröstmjölken? Det krävs knappast någon avancerad matematik för att klara uppgiften.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4269141.ab

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/06/03/var-finns-slvs-expertis-na/index.xml

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-andrar-javsrutiner_985113.svd

http://framtidensland.se/2010/03/livsmedelsverket-har-allvarliga-kunskapsluckor/

• Sofia8504

Jag kan tycka att det är bra att sånt här kommer upp lite ibland. Barnmatsföretagen har ju lyckats lura många föräldrar att tro att de aldrig kan göra lika bra mat själva till sina barn som den färdiga maten. Vet inte hur många gånger jag har hört argumentet att "barnmat testas supernoga och innehåller precis allt som bebisen behöver".

Tycker inte att det är fel att en del väljer färdiglagad mat till sina bebisar, men jag avskyr att så många blir lurade att tro att de inte kan göra minst lika bra mat på enkelt sätt själva och att det absolut inte kan finnas nåt dåligt i barnmat bara för att vi bor i Sverige och allting kontrolleras.

Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?