• malincha

Blåsor i munnen!

Jag har alltid blåsor i munnen! De är vita innåtbuktande och kallas för "Afte". Ofta har jag svårt att äta och dricka och min munhygien är ju inte den bästa efter som det är väldigt smärtsamt att borsta tänderna. Jag har köpt en salva på apoteket att smörja med, men det kan man ju inte hålla på med i resen av sitt liv!!! Kan det ligga nåt annat bakom det hela? Nån som vet? Kram

• Svar på tråden Blåsor i munnen!
  • AnnaGBG

Sådana hade jag massor av i tonåren men numer får jag dem bara när jag är sjuk, har mens eller är gravid... Jag vet faktiskt inte vad man ska göra i om att de inte längre är ett jätteproblem.

En sak som funkar men som är så jävla smärtsamt är att ta tandkräm på tandborsten och borsta sönder dem... Jag veeet, det gör helt otroligt ont och blodet flödar...men sen läker de på en dag ca....

• malincha

Ajajaja...det lät inte så skönt... Salvan får nog hänga med ett tag till istället. Men tack för att du svarade!!

• AnnaGBG

Jag fick förresten någon Xylocainlösning att skölja med innan måltiderna, för ibland gick det ju knappt att äta...

• Monastery

Har du blåsor jämt? Vad säger din läkare då? Afte blåsor brukar väl poppa upp lite då och då och inte jämt. Jag hade mycket blåsor en period i samband med förkylningar. Jag vet att det finns en tandkräm som är bra mot blåsor antingen är det Zendium eller Zensodyne kolla på apoteket.

Andra tips, byt tandborste ofta. Jag tror annars inte jag gjorde nåt speciellt mina bara försvann för gott. Citodon fick jag utskrivet innan jag skulle äta för det gjorde ju så ont

• AnnaGBG

Nanis--Ja, det är smärtlindrande. Och tandkrämen heter Zendium, ja.

• malincha

Jo tidigare fick jag bara blåsorna lite då och då. Men nu har jag ALLTID minst en blåsa i munnen. Jag har inte varit hos läkare...(ooops) men jag har läst att det dels kan bero på stress men kan också bero på nåt knas i magen.

• malincha

Salvan jag använder heter Kenacort och funkar finfint, men det är lite tröttsamt att hålla på och smeta på den där dag ut och dag in. Dessutom kostar en pytteliten tub typ 100 spänn.

• AnnaGBG

Jag kom på en sak till. Min läkare sa att det kunde ha ett samband med att jag så himla ofta hade halsfluss. När jag opererade ut halsmandlarna när jag var runt 20 så minskade blåsorna drastiskt.

• vadskajaghetadå

såna har jag med..gör så jä*'''* ont så fort man nuddar..

• vadskajaghetadå

såna har jag med..gör så jä*'''* ont så fort man nuddar..

• malincha

Ok...fast jag har aldrig halsfluss. Däremot satte sig en blåsa PÅ halsmandeln en gång. Inte skönt!!!

• AnnaGBG

Fast du kanske ändå har en massa Streptokocker i halsen....? Det kan man ju ha utan att det blir halsfluss av det...? Fast försvinner dem när man tar ut mandlarna...? Eh..ingen bra teori...

Men sök läkare, även om de ej kan göra ngt så kan de kankse lindra besvären...

• lurv

Min äldsta son har samma problem men han har fått tips om att använda en tandkräm som heter Zendium. Den ska tydligen hjälpa till att hålla såna här blåsor borta. Han har använt den tandkrämen i snart 7 år nu och bara haft enstaka blåsor oftast beroende på att han har slarvat och använt en annan tandkräm. Innan han började använda Zendium så hade han ofta blåor och var också tvungen att använda xylocainlösning.

• malincha

Jag har provat Zendium...men nja, det funkar väl sådär. Jag använder munskölj i samma märke och det känns som det kanske funkar lite...

• malincha

Nä fy. Nu mååååste jag sova om jag ska orka upp till jobbet imorgon!! Tack för alla svar. Är tacksam för fler tips!!! Kraaaaaaaaam

• leolina

vart köper man zendium?
    Apoteket?

• Danbala

Zendium finns lite överallt, de flesta affärer har det, Apoteket med.

Förutom att ha nån enzym eller vad det nu kan vara som ska vara bra mot blåsor, så är den väldigt mild och svider inte i munnen.

(Jag hade mycket blåsor förut, men har fortfarande känsliga slemhinnor i munnen, och ofta sår på tungan och sådant.)

Zendium har iaf hjälpt mig mycket.

• malincha

Japp, zendium är mycketmycket bra! Gärna i kombination med salvan kenacort!!Blåsorna är som "bortblåsta" på ett par dagar. Kramen

• malincha

Fast nu har jag fått reda på att kencort kan vara skadligt för fostret. Usch, fy...använd inte den!!!!

Svar på tråden Blåsor i munnen!