Så ledsen...
Hej!
Och tack för positiva och stödjande svar du ger, jag har mejlat in flera frågor till dig vid det här laget .
Jag har en dotter på 2 1/2 månad, jag helammar henne.
De senaste kvällarna har vår dotter varit mycket gnällig. Det har pendlat mellan gnäll, gråt och någon gång hjärtskärande skrik. Det har också blivit svårt att lägga henne för natten nu. Hon gråter jättemycket och ibland tröstar inte ens bröstet utan hon kan gråta/skrika med bröstet i munnen. Tillslut har hon somnat vid bröstet och efter något försök har vi försiktigt kunnat lägga ner henne. Detta är ju ingen bra metod, det vet jag, och jag vill inte vänja henne vid denna "nattning" , trots att hon är så liten.
Jag har förstått att mjölken kan vara tunnare eller mindre fet på kvällen så jag ammar henne oftare då, från 17 tiden och fram till 21-22 ammar jag efter 1 timme eller 1/12 och hon är då faktiskt lite nöjdare. Från ca 17 tiden kan vi inte heller få henne att somna annat än en kortis på en kvart vilket leder till att hon blir övertrött och får då svårare att somna.
Jag har funderat på att även ta kvällspromenader på en timme under förkvällen för att hon ska få ett sovpass på kvällen innan nattning men så undrar jag om det är dumt att "vänja" henne vid att sova i vagn till rörelse och att det då fortsätter vara svårt att somna henne en stund just på förkvällen? Tidigare somnade hon då vi la henne mellan oss, mamma och pappa, men det hjälper inte nu.
Flickan bajsar regelbundet under dag och kväll men inget på natten. Ibland har vi känt att hon är spänd över magen på kvällen men inte alltid.
Jag kan nämna också att under de senaste två veckorna har jag haft mer eller mindre aktiviteter under veckodagarna. Det kan ha varit promenad, fika på café, öppna förskolan, gå en stund i några affärer (då sover flickan i vagnen? besöka släkt. Kan det bli för mycket?
Jag har också en ful ovana att alltid ha på tvn när jag är hemma. Jag har sett att dotterns ögon dras mot tvn och ljuset. Kan ljuset, bilderna, färgerna och rörelserna på tvn skapa oro hos en sån här liten tjej? Igår kväll hade jag inte på tv något men hon var lika ledsen.
Så mina frågor är egentligen:
1. Varför är hon så ledsen på kvällen? Mjölk? Mage? Övertrött? Intryck från dagen? Tv?
2. Vad kan jag göra för att förhindra att hon blir ledsen?
3. Hur ska vi hjälpa henne att sova inför natten?
4. Kan jag ta en kvällspromenad under förkvällen för att hon ska få sova en timme?
Tusen tack för din hjälp!