• Fidelis ad urnam

När du tömmer diskmaskinen....

Våran diskmaskin har slutat diska rent, disken kan se ren ut men när man känner på tallrikarna eller inne i glasen eller inne i grytorna så känner man att det är knottrigt och äckligt.
    Igår skulle min man visa att maskinen diskar rent och visade upp glas och grytor för mig som såg rena ut och kollade på mig som om jag vore dum i huvudet när jag kände INNE i glasen och grytorna och PÅ tallrikarna.
    Han påstod att vi då likväl kunde diska om allt igen.

Det är ju så mycket trevligare att känna det äckliga knottret med smuts när man har mat på tallriken eller dryck i glaset, självklart!

Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När du tömmer diskmaskinen....
  • La Lola

Ja, ibland känner jag.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Den allsmäktige

Vi har haft samma problem. Har ni fyllt på med salt? Är filtret fullt? Går "propellerna" att snurra utan problem?
    Sen beror det nog på vilket diskmedel man har. ICAs maskindiskmedel är jättedåligt medan typ finish powerball är mycket bättre. Lycka till!

• The Ultimate Grizzy

Tror aldrig att jag har råkat ut för osynliga "knottror", utan de brukar vara väl synliga på glas och vitt porslin. Fast nu kommer jag att bli nojig och känna på all disk...

• Den allsmäktige

Min sambo har förresten en dålig vana där han lägger ner smutsiga bestick i lådan trots att det är en stor "slamsa" längs med hela kniven till exempel. Så fruktansvärt äckligt!

• Fidelis ad urnam
    Den allsmäktige skrev 2011-01-28 09:35:47 följande:
    Vi har haft samma problem. Har ni fyllt på med salt? Är filtret fullt? Går "propellerna" att snurra utan problem?
    Sen beror det nog på vilket diskmedel man har. ICAs maskindiskmedel är jättedåligt medan typ finish powerball är mycket bättre. Lycka till!
    Salt i maskinen, alla filter rengjorda MEN nedersta propellern har sedan över ett år slagit emot ett rör som under vattentryck åker upp en liten bit. Så maskinen låter illa under disk.
    Så jag VET att det beror på det, men maken vill inte byta ut maskinen då det bara är 3 år gammal (billigt IKEA skit med 1 års garanti och den garanti man har enligt konsumentskyddslagen är på 2 år och det kostar mer att fixa felet än att köpa en ny maskin).
    Nu har jag handdiskat i en vecka, för jag ser inte syftet med att köra disk i maskinen när jag ändå får handdiska majoriteten av all disk igen.
  • Fidelis ad urnam
    Margaux skrev 2011-01-28 09:39:46 följande:
    Har du gjort rent diskmaskinen ordentligt??
    Se ovanstående svar
  • Fidelis ad urnam
    shitvadjaghatar skrev 2011-01-28 09:40:24 följande:
    Jag fattar inte, undersöker ni alla saker i diskmaskinen med händerna för att kolla att dom är helt rena?
    Självklart rena händer. Men ja, om det vid ett flertal tillfällen har visat sig att disken är skitig så känner jag efter och allt som ofta ÄR disken skitig.
  • blåbenet
    Fidelis ad urnam skrev 2011-01-28 09:39:55 följande:
    Salt i maskinen, alla filter rengjorda MEN nedersta propellern har sedan över ett år slagit emot ett rör som under vattentryck åker upp en liten bit. Så maskinen låter illa under disk.
    Så jag VET att det beror på det, men maken vill inte byta ut maskinen då det bara är 3 år gammal (billigt IKEA skit med 1 års garanti och den garanti man har enligt konsumentskyddslagen är på 2 år och det kostar mer att fixa felet än att köpa en ny maskin).
    Nu har jag handdiskat i en vecka, för jag ser inte syftet med att köra disk i maskinen när jag ändå får handdiska majoriteten av all disk igen.
    Brukar inte sånt betyda att maskinen är trasig och behöver lagas? Spelar ingen roll hur gammal eller ny maskinen är, är den trasig så är den.
Svar på tråden När du tömmer diskmaskinen....