• Fidelis ad urnam

När du tömmer diskmaskinen....

Våran diskmaskin har slutat diska rent, disken kan se ren ut men när man känner på tallrikarna eller inne i glasen eller inne i grytorna så känner man att det är knottrigt och äckligt.
    Igår skulle min man visa att maskinen diskar rent och visade upp glas och grytor för mig som såg rena ut och kollade på mig som om jag vore dum i huvudet när jag kände INNE i glasen och grytorna och PÅ tallrikarna.
    Han påstod att vi då likväl kunde diska om allt igen.

Det är ju så mycket trevligare att känna det äckliga knottret med smuts när man har mat på tallriken eller dryck i glaset, självklart!

Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När du tömmer diskmaskinen....
  • Fidelis ad urnam
    Cloudy skrev 2011-01-28 10:04:00 följande:
    Ser disken skinande ren ut så är den ren, har aldrig haft det där problemet som ts har.
    Disken kan se skinande ren ut, men om man känner på glasen så är de knottriga. Snuskigt som bara den!
  • Topcom

Det finns tabletter du kan köpa som gör rent hela diskmaskinen och den luktar fräscht efter, maskinrengöring heter dem. Då kör man diskmaskinen utan disk, och det avkalkar och tar bort fett i rören och så vidare:) Nu kanske någon redan har tipsat om detta men men:)

• Fidelis ad urnam
    Sthlmsparlan skrev 2011-01-28 10:09:21 följande:
    Det finns tabletter du kan köpa som gör rent hela diskmaskinen och den luktar fräscht efter, maskinrengöring heter dem. Då kör man diskmaskinen utan disk, och det avkalkar och tar bort fett i rören och så vidare:) Nu kanske någon redan har tipsat om detta men men:)
    Har redan kört maskinrengöringstabletter och flytande maskinrengöring från Finnish (tror jag det heter) men det hjälper inte längre
  • humma

Temperaturen då?
    Kan det var så att det behövs ett varmare program ett tag?

• Topcom
    Fidelis ad urnam skrev 2011-01-28 10:10:54 följande:
    Har redan kört maskinrengöringstabletter och flytande maskinrengöring från Finnish (tror jag det heter) men det hjälper inte längre
    Då tror jag tyvärr att maskinen diskar dåligt:/ Min mamma hade samma problem och det visade sig att "armarna" i diskmaskinen inte funkade längre..
  • Fidelis ad urnam
    humma skrev 2011-01-28 10:12:36 följande:
    Temperaturen då?
    Kan det var så att det behövs ett varmare program ett tag?
    Blir inte ens ren när jag kör på 70 grader :-O
    JAG är fullt medveten om att diskmaskinen är skit, min man däremot lever i förnekelse
  • Topcom
    Fidelis ad urnam skrev 2011-01-28 10:13:39 följande:
    Blir inte ens ren när jag kör på 70 grader :-O
    JAG är fullt medveten om att diskmaskinen är skit, min man däremot lever i förnekelse
    Haha, män alltså.. xD
  • Fidelis ad urnam
    Sthlmsparlan skrev 2011-01-28 10:14:51 följande:
    Haha, män alltså.. xD
    Solig
  • Balahir
    OrdinaryMe skrev 2011-01-28 09:50:08 följande:
    Min kära sambo brukar inte ens tittar inte ens på alla tallrikar innan han plockar in dem i skåpen, har tar dem lixom i "bunt" och ställer in dem.. ibland är det tex purjolöks bitar eller annat som inte riktigt velat försvinna i diskmaskinen som sitter kvar.. Inte ok..

vi har väldigt kalkrikt vatten hos oss, så vi får ha extra salt tabletter i maskinen för att det inte ska bli vitt på disken.. brukar även köra en diskmaskins rengöring ca 1 gång varannan månad..
    varför drar ni inte av tallrikar och bestik med en borste så det värsta försvinner? dumt att lägga ner disk med matrester på, förstör maskinen.
  • Trinity78
    Fidelis ad urnam skrev 2011-01-28 09:39:55 följande:
    Salt i maskinen, alla filter rengjorda MEN nedersta propellern har sedan över ett år slagit emot ett rör som under vattentryck åker upp en liten bit. Så maskinen låter illa under disk.
    Så jag VET att det beror på det, men maken vill inte byta ut maskinen då det bara är 3 år gammal (billigt IKEA skit med 1 års garanti och den garanti man har enligt konsumentskyddslagen är på 2 år och det kostar mer att fixa felet än att köpa en ny maskin).
    Nu har jag handdiskat i en vecka, för jag ser inte syftet med att köra disk i maskinen när jag ändå får handdiska majoriteten av all disk igen.
    Är inte alla IKEAs diskmaskiner från Whirlpool? Det är vår i alla fall.
    Reproductively challenged
  • Fidelis ad urnam
    Trinity78 skrev 2011-01-28 12:57:24 följande:
    Är inte alla IKEAs diskmaskiner från Whirlpool? Det är vår i alla fall.
    Det är en märkeslös från IKEA, men instruktionerna är från Whirlpool.
  • Trinity78

Då är det Whirlpool som har tillverkat den. För några år sen togs märket Whirlpool bort för att Ikeas logga bara skulle synas, men kunderna klagade eftersom de ville att det riktiga märket skulle synas.

Reproductively challenged
  • Fidelis ad urnam
    Trinity78 skrev 2011-01-28 14:18:00 följande:
    Då är det Whirlpool som har tillverkat den. För några år sen togs märket Whirlpool bort för att Ikeas logga bara skulle synas, men kunderna klagade eftersom de ville att det riktiga märket skulle synas.
    Detta var den billigaste diskmaskinen och det var endast den som var utan logga.
    Men men, vi får se hur lång tid det tar innan maken fattar att den ska bytas ut.
  • Kokomo
    Fidelis ad urnam skrev 2011-01-28 10:09:20 följande:
    Disken kan se skinande ren ut, men om man känner på glasen så är de knottriga. Snuskigt som bara den!
    Alltså, jag förstår inte riktigt. Vad har ni i glasen om de blir knottriga? Är det typ fruktkött från juice som sitter kvar?
  • Fidelis ad urnam
    Kokomo skrev 2011-01-28 20:12:40 följande:
    Alltså, jag förstår inte riktigt. Vad har ni i glasen om de blir knottriga? Är det typ fruktkött från juice som sitter kvar?
    Nej, antagligen maskindiskmedelsrester eller någonting.
Svar på tråden När du tömmer diskmaskinen....