Tazzme skrev 2011-01-30 13:25:54 följande:
Jo, jag ska alltså inte söka något jobb

Jag undrade bara hur vickelipicky tänkt, då jag själv tycker att det liksom blir lite "tårta på tårta" att dels skriva ett kort sammanfattning av det personliga brevet i mailet + att då också bifoga ett personligt brev. Varför inte skriva det personliga brevet direkt i mailet?
Samma sak tycker jag att det blir lite "tårta på tårta" om man skriver ett personligt brev eller någon förkortning el.likn. av detta i mailet, om man ändå bifogar både en skriftlig platsansökan (som ju jag då anser att gör den personliga texten överflödig, eftersom det är just information som "vem du är och varför du söker jobbet" som man skriver in i platsansökan) och CV:n i mailet.
Förstår helt enkelt inte anledningen att också lägga med ett personligt brev...

Nu är jag tillbaka :)
När jag får väldigt många ansökningar så vill jag ganska snabbt börja skilja agnarna från vetet. Eftersom vi får alla ansökningar via mail så vill jag ha en snabb överblick om ungefär vad jag kan förvänta mig av den ansökande. På så sätt vet jag också i vilken ände jag ska börja. Då kan jag internt sortera lite och börja med de kandidater jag tycker verkar bäst.
En annan anledningar till att jag vill ha CV + personligt brev bifogat är för att jag vill att det ska vara lätt att läsa och snyggt och prydligt uppställt och skrivet. Skriver du i ett mail så är risken att det ser för jävligt ut i min mailklient och vill man då ha ett lite längre brev så blir det oerhört rörigt och jobbigt att läsa om det kommer i ett vanligt mail, jag vill kunna skirva ut ett snyggt lättöverskådligt dokumentet inför intervjun genom ett knapptryck. Jag vill inte skriva ut ett mail med massa onödiga tecken etc.
Och till sist så vill jag inte behöva öppna en bifogad fil 130 ggr för att komma ihåg vem du är, skriver du en kort presentation så räcker det med att jag öppnar mailet när jag ska hantera det. För oftast så är den administrativa processen mycket längre än att bara öppna mailet och läsa cv:t en gång.