• gogirlie

skickar CV via mail

Hej hej! Hoppas jag kan få hjälp här.

Jag söker efter jobb och det är så att nu för tiden vill arbetsgivare att man ska skicka sitt CV via mail. Nu är frågan. Hur skickar ni ert CV?  Bifogar ni i en fil? Om ni bifogar, vad skriver ni i mailet? Jag skickar och skickar, men vet aldrig vad jag ska skriva eftersom jag bifogar mitt CV i en fil.
    Vore jättetacksam för svar! :)

• Svar på tråden skickar CV via mail
  • Pickeli

Jag vill se ett bifogat dokument med ett personligt brev och CV.

I mailet så skriver du en kortfattad presentation av dig själv, en sammanfattning av ditt personliga brev på några meningar där du beskriver dig själv och dina egenskaper på ett smart sätt så det känns kul att öppna det bifogade CV:t

Google it!
  • gogirlie
    Pickeli skrev 2011-01-28 14:18:04 följande:

I mailet så skriver du en kortfattad presentation av dig själv, en sammanfattning av ditt personliga brev på några meningar där du beskriver dig själv och dina egenskaper på ett smart sätt så det känns kul att öppna det bifogade CV:t
    tack.. det var snällt av dig.. :) *kramar om*
  • Mr Collins

Inte för att det var det du frågade om, men jag föreslår att gör en pdf av brev/cv. Bättre än att skicka som textfiler.

• paperplanes
    Mr Collins skrev 2011-01-28 16:25:37 följande:
    Inte för att det var det du frågade om, men jag föreslår att gör en pdf av brev/cv. Bättre än att skicka som textfiler.
    Tänkte just det, pdf ser mkt bättre ut!
  • Tazzme
    Prodin skrev 2011-01-28 22:37:54 följande:
    Varför pdf?
    Kanske för att det sr mer ut som ett verkligt "brev" man fått, än ett word-dokument som är mer av ett arbetsblad?
    Jag har iaf alltid skickat liknande dokument som pdf.
  • Tazzme
    Pickeli skrev 2011-01-28 14:18:04 följande:

Bara nyfiken på hur du tänker så jag måste fråga några saker. Glad

Menar du att detta är då en sådan situation att själva arbetsansökan skickats in tidigare eller via ett annat medium(t.ex. ifylld blankett på hemsida, eller per post) och att endast CV:n skickas på mail? Då kan jag tänka mej att en personlig text också kan passa bra med CV:n.
    Men varför skriver man inte det direkt i mailet då? Och lägger enbart CV:n som bilaga?
    Varför tycker du att det är bra att man också lägger till ett personligt brev, som ju blir rätt så "extra"/onödigt?

Själv har jag endast skickat in CV:n via mail då också själva arbetsansökan skulle skickas via mail. Då skrev jag ett väldigt kort meddelande i själva mailet samt bifogade ansökan och CV:n som pdf-filer.
  • Gung Ho
    Tazzme skrev 2011-01-28 22:40:03 följande:
    Kanske för att det sr mer ut som ett verkligt "brev" man fått, än ett word-dokument som är mer av ett arbetsblad?
    + att det inte kan ändras i hur som helst.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Gung Ho
    Tazzme skrev 2011-01-28 22:44:26 följande:
    Bara nyfiken på hur du tänker så jag måste fråga några saker. Glad

Menar du att detta är då en sådan situation att själva arbetsansökan skickats in tidigare eller via ett annat medium(t.ex. ifylld blankett på hemsida, eller per post) och att endast CV:n skickas på mail? Då kan jag tänka mej att en personlig text också kan passa bra med CV:n.
    Men varför skriver man inte det direkt i mailet då? Och lägger enbart CV:n som bilaga?
    Varför tycker du att det är bra att man också lägger till ett personligt brev, som ju blir rätt så "extra"/onödigt?

Själv har jag endast skickat in CV:n via mail då också själva arbetsansökan skulle skickas via mail. Då skrev jag ett väldigt kort meddelande i själva mailet samt bifogade ansökan och CV:n som pdf-filer.
    I mailet skriver du jättekort om vem du är och varför du söker jobbet, max ett par rader. Hänvisa till din presentation (bifogad fil med Presentation+CV i samma dokument).

Ett tips, bifoga inte personligt brev och CV i två dokument. Rekryterare får många ansökningar, och det blir då dubbelt så mkt att hålla på att öppna och hålla koll på.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Tazzme
    Add3 skrev 2011-01-29 21:30:36 följande:
    I mailet skriver du jättekort om vem du är och varför du söker jobbet, max ett par rader. Hänvisa till din presentation (bifogad fil med Presentation+CV i samma dokument).

Ett tips, bifoga inte personligt brev och CV i två dokument. Rekryterare får många ansökningar, och det blir då dubbelt så mkt att hålla på att öppna och hålla koll på.
    Jo, jag ska alltså inte söka något jobb Glad
    Jag undrade bara hur vickelipicky tänkt, då jag själv tycker att det liksom blir lite "tårta på tårta" att dels skriva ett kort sammanfattning av det personliga brevet i mailet + att då också bifoga ett personligt brev. Varför inte skriva det personliga brevet direkt i mailet?
    Samma sak tycker jag att det blir lite "tårta på tårta" om man skriver ett personligt brev eller någon förkortning el.likn. av detta i mailet, om man ändå bifogar både en skriftlig platsansökan (som ju jag då anser att gör den personliga texten överflödig, eftersom det är just information som "vem du är och varför du söker jobbet" som man skriver in i platsansökan) och CV:n i mailet.

Förstår helt enkelt inte anledningen att också lägga med ett personligt brev... Glad
  • Pickeli

Ff: jag svarar dig när jag kommer över en dator :) orkar inte skiva från mobilen!

• Pickeli
    Tazzme skrev 2011-01-30 13:25:54 följande:
    Jag undrade bara hur vickelipicky tänkt, då jag själv tycker att det liksom blir lite "tårta på tårta" att dels skriva ett kort sammanfattning av det personliga brevet i mailet + att då också bifoga ett personligt brev. Varför inte skriva det personliga brevet direkt i mailet?
    Samma sak tycker jag att det blir lite "tårta på tårta" om man skriver ett personligt brev eller någon förkortning el.likn. av detta i mailet, om man ändå bifogar både en skriftlig platsansökan (som ju jag då anser att gör den personliga texten överflödig, eftersom det är just information som "vem du är och varför du söker jobbet" som man skriver in i platsansökan) och CV:n i mailet.

Förstår helt enkelt inte anledningen att också lägga med ett personligt brev... Glad
    Nu är jag tillbaka :)

När jag får väldigt många ansökningar så vill jag ganska snabbt börja skilja agnarna från vetet. Eftersom vi får alla ansökningar via mail så vill jag ha en snabb överblick om ungefär vad jag kan förvänta mig av den ansökande. På så sätt vet jag också i vilken ände jag ska börja. Då kan jag internt sortera lite och börja med de kandidater jag tycker verkar bäst.

En annan anledningar till att jag vill ha CV + personligt brev bifogat är för att jag vill att det ska vara lätt att läsa och snyggt och prydligt uppställt och skrivet. Skriver du i ett mail så är risken att det ser för jävligt ut i min mailklient och vill man då ha ett lite längre brev så blir det oerhört rörigt och jobbigt att läsa om det kommer i ett vanligt mail, jag vill kunna skirva ut ett snyggt lättöverskådligt dokumentet inför intervjun genom ett knapptryck. Jag vill inte skriva ut ett mail med massa onödiga tecken etc.

Och till sist så vill jag inte behöva öppna en bifogad fil 130 ggr för att komma ihåg vem du är, skriver du en kort presentation så räcker det med att jag öppnar mailet när jag ska hantera det. För oftast så är den administrativa processen mycket längre än att bara öppna mailet och läsa cv:t en gång.
    Google it!
  • skorpionen80
    Tazzme skrev 2011-01-28 22:40:03 följande:
    Framförallt är det ju för att "alla" kan öppna det. Skickar du en wordfil kanske inte mottagaren har word, har den det är det kanske fel version vilket kommer göra att din fil ser konstig ut. Kanske har inte mottagaren samma teckensnitt som du, så datorn väljet ett snarlikt med lite större. Resultatet blir varken snyggt eller lättläst då.
  • Gung Ho
    Tazzme skrev 2011-01-30 13:25:54 följande:

Allt som oftas sparas inte själva mejlet, eller iaf så läses det inte mer än en gång. Det skall skapa intresse att läsa CV+personlig presentation (i samma dokument). Det skall inte innehålla en hel sammanfattning, men kanske ngr nyckepuknter som är viktiga för detta jobb. Alt är att skriva en såpass bra inledningstext att bara den skapar intresse.
  • Gung Ho

Sedan kan man döpa sin fil med CV+brev med VERSALER, DÅ STICKER DU UT I EN LÅNG LISTA MED DOKUMENT. DÖP DEN ENKELT: KALLE KARLSSON: PROFIL.

Lite hjärnforskning.

Svar på tråden skickar CV via mail