Tazzme skrev 2011-01-28 22:44:26 följande:
Bara nyfiken på hur du tänker så jag måste fråga några saker.
Menar du att detta är då en sådan situation att själva arbetsansökan skickats in tidigare eller via ett annat medium(t.ex. ifylld blankett på hemsida, eller per post) och att endast CV:n skickas på mail? Då kan jag tänka mej att en personlig text också kan passa bra med CV:n.
Men varför skriver man inte det direkt i mailet då? Och lägger enbart CV:n som bilaga?
Varför tycker du att det är bra att man också lägger till ett personligt brev, som ju blir rätt så "extra"/onödigt?
Själv har jag endast skickat in CV:n via mail då också själva arbetsansökan skulle skickas via mail. Då skrev jag ett väldigt kort meddelande i själva mailet samt bifogade ansökan och CV:n som pdf-filer.
I mailet skriver du jättekort om vem du är och varför du söker jobbet, max ett par rader. Hänvisa till din presentation (bifogad fil med Presentation+CV i samma dokument).
Ett tips, bifoga inte personligt brev och CV i två dokument. Rekryterare får många ansökningar, och det blir då dubbelt så mkt att hålla på att öppna och hålla koll på.