• JoWiAn

Kall ädelsot sås som blir lös :-(

Jag blandar ädelost med creme fraiche. Blir gott men varför blir den så lös. Precis som creme fraichen reagerar med osten så den blir rinnande. På restaurangerna är den så fast. Hur gör dom?

• Svar på tråden Kall ädelsot sås som blir lös :-(
  • Pickeli

Mer ost mindre fraiche. Och tricket är att INTE röra så in i helskotta mycket i din fraiche, Vänd bara ned osten då brukar den hålla fast konsistens.

Google it!
  • CHARLATAN

Ställer du in den i kylen ett tag efteråt? Många kalla såser måste "stå till sig" för att inte vara så rinniga.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • La Lola
    CHARLATAN skrev 2011-01-28 15:09:17 följande:
    Ställer du in den i kylen ett tag efteråt? Många kalla såser måste "stå till sig" för att inte vara så rinniga.
    Precis vad jag tänkte fråga.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • JoWiAn

Brukar ha den i kylen Men de där med rörandet har jag inte tänkt på... Hmmm får nog tänka på det. Tack för hjälpen.

• Pickeli
    JoWiAn skrev 2011-01-28 15:13:41 följande:
    Brukar ha den i kylen Men de där med rörandet har jag inte tänkt på... Hmmm får nog tänka på det. Tack för hjälpen.
    Ja det är som dag och natt. Jag brukar bara röra till den så att den kommer ur sin form och sedan bara vända ned den. Ju mer du vispar desto lösare blir den!
    Google it!
  • Göteborgstjej

Precis! Creme Fraiche blir superrinnig om man rör den mycket.

• Thursday

Precis, har man fått den rinnig går det att vispa med elvisp, precis som grädde.

Svar på tråden Kall ädelsot sås som blir lös :-(