• Äntligen dax

Omega 3-tillskott under graviditet?

Någon som har kläm på kostråden gällande omega 3 tillskott? När jag var gravid för 6 år sedan rekommenderades inte omega 3-tillskott under graviditet och amning. Har fått för mig att rekommendationerna ändras men har svårt att hitta något om det. Har tagit tillskott av omega 3 i flera år och undrar om jag ska fortsätta nu som gravid. Kommer inte upp i den rekommenderade fiskkonsumtionen 3 ggr/vecka. Någon som har bra svar?

• Svar på tråden Omega 3-tillskott under graviditet?
  • Äntligen dax
    Trinity78 skrev 2011-02-01 12:35:16 följande:
    Omega-3 från fiskolja är bra, däremot ska man inte äta den från fiskleverolja eftersom den innehåller för mycket vitamin A
    Jo men det tror jag att hon har kläm på. Hon pratade om omega 3, själva fettsyran. Blir lite orolig att hon är dåligt uppdaterad.
  • Trinity78
    Äntligen dax skrev 2011-02-01 12:31:16 följande:
    Jag blir så förvirrad. Frågade min barnmorska idag när jag bokade inskrivning. Hon sa att hon INTE rekommenderade Omega 3.
    Undrar varför hon inte rekommenderade det? Forskningen visar att omega-3 behövs för en bättre utveckling av hjärna och ögon hos fostret. www.nutraingredients.com/Regulation/EFSA-affirms-omega-3-can-benefit-baby-brains-and-eyes

Det betyder dock inte att alla behöver tillskott. Äter man fet fisk eller liknande flera gånger i veckan så får man förmodligen i sig det man behöver ändå.
    Reproductively challenged
  • Dimitra
    Trinity78 skrev 2011-02-01 12:39:14 följande:
    Undrar varför hon inte rekommenderade det?
    Troligen för att läkemedelsverket ännu inte godkänt någon Omega 3-kapsel för gravida. Åtminstone inte för 2 år sedan när jag frågade och det där tröskverket går så sakta att det säkerligen inte hänt nått där

Livsmedelsverket rekommenderar feta fiskar några gånge ri veckan i alla fall
    The Dimitra universe.
  • Äntligen dax
    Trinity78 skrev 2011-02-01 12:39:14 följande:
    Undrar varför hon inte rekommenderade det? Forskningen visar att omega-3 behövs för en bättre utveckling av hjärna och ögon hos fostret. www.nutraingredients.com/Regulation/EFSA-affi...

Det betyder dock inte att alla behöver tillskott. Äter man fet fisk eller liknande flera gånger i veckan så får man förmodligen i sig det man behöver ändå.
    Ja, jag fattar inte heller. Varför säger alla olika?
  • Trinity78
    Äntligen dax skrev 2011-02-01 12:42:04 följande:
    Ja, jag fattar inte heller. Varför säger alla olika?
    Förmodligen för att de inte är pålästa. Jag har själv fått "utbilda" min barnmorska och min gynekolog om min sjukdom (endometrios) eftersom de inte fått nån direkt uppdatering sen de pluggade.
    Det gick nyligen en intressant dokumentär på SVT om epigenetik där man bl.a. pratade om hur viktigt det är med Omega-3 under graviditeten.
  • Sara377

Skumt att endel BM verkar så dåligt insatta, det är ju ändå deras jobb :-O.. Det här med att det är bra med Omega3 under grav har jag hört ganska länge... 

• Äntligen dax
    Sara377 skrev 2011-02-01 15:01:40 följande:
    Skumt att endel BM verkar så dåligt insatta, det är ju ändå deras jobb :-O.. Det här med att det är bra med Omega3 under grav har jag hört ganska länge... 
    Det är sådana här gånger FL är riktigt bra. Man får insikt i hur rekommendationerna kan skilja sig beroende på vart man bor.
  • Sara377
    Äntligen dax skrev 2011-02-01 15:03:17 följande:
    Det är sådana här gånger FL är riktigt bra. Man får insikt i hur rekommendationerna kan skilja sig beroende på vart man bor.
    Ja, visst är det bra ibland
  • Äntligen dax

Kommer nog att strunta i hennes rekommendation. Känns som att det bara är en tidsfråga innan det blir en allmän rekommendation.

• Hallonet80

Någon som vet om man kan äta Omega 3 ända till slutet av graviditeten då? Det är ju lite blodförtunnande så jag undrar om man bör sluta några veckor innan bf för att inte blöda onödigt mycket under förlossningen?
    Jag har för övrigt ätit Pharbio Omega 3 sen v.18 ungefär e nu i v.37,  frågade på apoteket å då kollade de upp den och den skulle vara godkänd för gravida att äta.

• Äntligen dax
    Hallonet80 skrev 2011-02-02 07:27:17 följande:
    Någon som vet om man kan äta Omega 3 ända till slutet av graviditeten då? Det är ju lite blodförtunnande så jag undrar om man bör sluta några veckor innan bf för att inte blöda onödigt mycket under förlossningen?
    Jag har för övrigt ätit Pharbio Omega 3 sen v.18 ungefär e nu i v.37,  frågade på apoteket å då kollade de upp den och den skulle vara godkänd för gravida att äta.
    Det undrar jag också. Har ju märkt att jag är mer lättblödande när jag äter dem.
  • Trinity78

Jag har verkligen försökt hitta nåt om omega-3 och om man eventuellt bör sluta med dem innan förlossningen, men det var banne mig inte lätt! Jag frågade min egen barnmorska men hon visste inte. Jag har sökt på både svenska och engelska sidor och till slut hittade jag detta på Livsmedelsverkets hemsida:

Fiskolja
    Fiskolja (omega-3-fettsyror) har en stor användning i den svenska befolkningen. Fiskoljor och fiskoljekoncentrat kan ge en något förlängd blödningstid. Kombination med antikoagulantia eller acetylsalicylsyra bör endast ske sedan läkare konsulterats (8). Uppgifter om när fiskolja bör sättas ut inför operation har ej återfunnits i publicerad litteratur. Amerikanska anestesiologföreningens generella regel om utsättning två veckor före planerad operation (se nedan) skulle kunna vara en vägledning, i synnerhet om ökad blödningsrisk förväntas vara en komplicerande faktor.
  • Trinity78

Förlåt, Läkemedelsverket var det. Och förlåt för att sidan blev helt muppig nu

• Äntligen dax
    Trinity78 skrev 2011-02-10 13:50:52 följande:
    Jag har verkligen försökt hitta nåt om omega-3 och om man eventuellt bör sluta med dem innan förlossningen, men det var banne mig inte lätt! Jag frågade min egen barnmorska men hon visste inte. Jag har sökt på både svenska och engelska sidor och till slut hittade jag detta på Livsmedelsverkets hemsida:

Fiskolja
    Fiskolja (omega-3-fettsyror) har en stor användning i den svenska befolkningen. Fiskoljor och fiskoljekoncentrat kan ge en något förlängd blödningstid. Kombination med antikoagulantia eller acetylsalicylsyra bör endast ske sedan läkare konsulterats (8). Uppgifter om när fiskolja bör sättas ut inför operation har ej återfunnits i publicerad litteratur. Amerikanska anestesiologföreningens generella regel om utsättning två veckor före planerad operation (se nedan) skulle kunna vara en vägledning, i synnerhet om ökad blödningsrisk förväntas vara en komplicerande faktor.
    Bra gjort att hitta något . Effekten verkar ju förväntas sitta i rätt länge. ASA brukar ju rekommenderas att man sätter ut ca 10 dagar innan en operation. Är nog rätt klokt att sluta ta omega 3 ca 2 veckor innan BF. Tror att jag kommer att göra så. Nu mår jag så illa att jag inte kan ta dem men det vänder väl förhoppningsvis snart.
  • Hallonet80

Ja, bra info! Jag slutade med mina i förra veckan, ca 3 veckor innan bf,  för var osäker på blödningsrisken å ev så blir det snitt på mig. Känner inte för att blöda mer än nödvändigt, kommer nog blöda tillräckligt ändå !

• Trinity78
    Zolong skrev 2011-02-17 13:32:22 följande:
    Jag har varit på kurs, där de bl a tog upp produkten MorDHA Omega-3 för gravida. Den rekommenderades varmt till både gravida och ammande. Läs mer om produkten på www.halsa24.nu/produkt/101/mordha.html
    Varifrån omegan kommer ifrån eller vilket märke spelar ingen roll för blödningsrisken.
  • Zolong

Oj, läste inte hela tråden... Såg bara första frågan om man kunde ta omega-3 vid graviditet.
    Blödningsrisken har jag ingen aning om...

Svar på tråden Omega 3-tillskott under graviditet?