• Äntligen dax

Omega 3-tillskott under graviditet?

Någon som har kläm på kostråden gällande omega 3 tillskott? När jag var gravid för 6 år sedan rekommenderades inte omega 3-tillskott under graviditet och amning. Har fått för mig att rekommendationerna ändras men har svårt att hitta något om det. Har tagit tillskott av omega 3 i flera år och undrar om jag ska fortsätta nu som gravid. Kommer inte upp i den rekommenderade fiskkonsumtionen 3 ggr/vecka. Någon som har bra svar?

• Svar på tråden Omega 3-tillskott under graviditet?
  • ladyshady

Jag vet bara att min BM rekommenderade omega 3 tillskott, eftersom jag inte kan äta fisk är allergisk. Tog dock omega 3 gjort på linfröolja hela graviditeten.
    Alla säger säkert olika.

Stolt mamma till tre prinsessor
  • Äntligen dax
    ladyshady skrev 2011-01-28 19:34:21 följande:
    Jag vet bara att min BM rekommenderade omega 3 tillskott, eftersom jag inte kan äta fisk är allergisk. Tog dock omega 3 gjort på linfröolja hela graviditeten.
    Alla säger säkert olika.
    Ok, förstår att du behövde om du aldrig åt fisk.
  • Sara377

Samma här. Äter aldrig fisk och fick rådet att äta Omega3... Sedan finns det ju viss forskning som tyder på att det är bra för fostrets utveckling. Läste någonstans att de som äter Omega3/fet fisk under grav får smartare barn... Mina barn (tvillingar) är inte dumma iaf, de kan räkna till tio och är inte ens 2 år och sjunga hela blinka lilla stjärna... Skämt å sido, om du inte äter så mycket fisk som rekommenderas så kanske du borde överväga omega3 tillskott!

• Äntligen dax

Verkar inte ingå i kostrekommendationerna som jag trodde att det gjorde nu för tiden men det kan ju inte vara skadligt eftersom de gjorts så många studier. Jag fortsätter och ser om jag får ett smart barn

• betula
    Äntligen dax skrev 2011-01-30 21:13:38 följande:
    Verkar inte ingå i kostrekommendationerna som jag trodde att det gjorde nu för tiden men det kan ju inte vara skadligt eftersom de gjorts så många studier. Jag fortsätter och ser om jag får ett smart barn
    Fast kostrekommendationerna säger ju att man gärna skall äta fisk 2-3 ggr i veckan. Gör man det så behöver man nog inget tillskott, men äter man inte fisk så kan nog tillskott vara smart att överväga.

Jag brukar äta mycket fisk och hade inte tänkt att ta omega-3 tillskott, men just nu smakar fisk skitäckligt så jag funderar på att börja ta tillskotta på det ändå.
  • Äntligen dax
    betula skrev 2011-01-31 10:24:46 följande:
    Fast kostrekommendationerna säger ju att man gärna skall äta fisk 2-3 ggr i veckan. Gör man det så behöver man nog inget tillskott, men äter man inte fisk så kan nog tillskott vara smart att överväga.

Jag brukar äta mycket fisk och hade inte tänkt att ta omega-3 tillskott, men just nu smakar fisk skitäckligt så jag funderar på att börja ta tillskotta på det ändå.
    Ja, om man mår illa är det ju inte säkert att man vill äta fisk 3 dagar i veckan. Vet faktiskt inte när det är viktigast med omega 3 men studierna som var gjorda verkade vara senare delen av graviditeten. Då kanske suget efter fisk kommer tillbaka
  • betula
    Äntligen dax skrev 2011-01-31 10:28:53 följande:
    Ja, om man mår illa är det ju inte säkert att man vill äta fisk 3 dagar i veckan. Vet faktiskt inte när det är viktigast med omega 3 men studierna som var gjorda verkade vara senare delen av graviditeten. Då kanske suget efter fisk kommer tillbaka
    Det var nån som sa att hjärnan utvecklas som mest efter v 12, så får jag inte i mig fisk då tänker jag börja äta tillskott (om jag kan - har svårt at svälja nu när jag mår illa) då.
  • Sara377

Det fanns en studie som handlade om syskon. Tydligen är det vanligt att det äldsta syskonet har högre IQ. Man trodde att det kunde ha och göra med att första barnet "åt upp" mammans lager av Omega3 och därför fick de yngre syskonet lite mindre av den varan... Tro vad man vill, men jag tror inte att Omega3 skadar iaf... 

• Äntligen dax

Jag blir så förvirrad. Frågade min barnmorska idag när jag bokade inskrivning. Hon sa att hon INTE rekommenderade Omega 3.

• Trinity78

Omega-3 från fiskolja är bra, däremot ska man inte äta den från fiskleverolja eftersom den innehåller för mycket vitamin A

Reproductively challenged
Svar på tråden Omega 3-tillskott under graviditet?