• sari

Reactive Attachment Disorder

Hej
    Jag tycker att det skulle vara bra med en uppföljande kurs om adopterade barns speciella behov. Inte istället för den kurs som nu finns utan som komplement. BVC har en massa kurser om barn till nyblivna föräldrar, men få erbjuder kurser till adoptivföräldrar.

Vi gick kurs innan vi adopterade som var frivillig hos adoptionsorganisation och sedan en väldigt kort kurs genom soss. Det var innan den obligatoriska längre kursen som nu ordnas. Det var bra men jag kan känna att jag inte var mottaglig för alla problem som kanske kan uppstå när vi fortfarande väntade och längtade. Det är bra att man blir medveten om skillnader som finns när man adopterar och får biologiska barn, det är jätte viktigt när man fortfarande står inför valet att adoptera. Men djupare insikter, tror jag går in bättre när man kanske varit hemma med sitt barn i 2-6 månader. Jag hade jättegärna gått en kurs till när vi landat lite som familj hemma. Jag hade varit mottaglig på ett helt annat sätt. Nu så är jag intresserad och letar information ändå. Men ett möte med människor som jobbar med denna problematik hade varit väldigt värdefullt.

Jag tycker också att det pratas för lite på svenska adoptionsforum om adoptionsrelaterade problem. Jag som adopterat från Kina hänger en del på http://www.chinaadopttalk.com och där bloggar kvinnan som driver sajten med jämna mellanrum om viktiga problem som kan dyka upp. Mest handlar bloggen om väntetider och adoption från Kina. Men då och då finns ämnen som berör adoption i allmänhet. Problem med anknytning, identitet, sömn, mat, trots/viljestarka barn, ”Sensory Issue” (pratats mycket om på sajten, har aldrig hört något om i Sverige i förhållande till adoption) m.m. Problem som många gånger berör föräldraskap i allmänhet. Men kan ha en helt annan vinkel när det gäller adopterade barn. RAD är tack och lov väldigt ovanligt men för familjer som råkar ut för det, betyder det naturligtvis mycket om det finns kunskaper att hitta på forum, BVC, BUP, kurser m.m.

Här kommer några fler boktips, en del av dem berör Kina men många adoption i allmänhet. ”Attaching in Adoption”har jag själv läst och kan rekommendera. http://www.chinaadopttalk.com/BookRecommendations.html

• sari

Jag tycker också att det finns för lite kunskap om adoption inom till exempel BVC. Vårt barn hade till exempel problem att lära sig tugga mat när vi kom hem. Han hade bara fått välling på barnhemmet och vid 20 månader var det lite sent att börja tuggträna. Om vi hade träffat människor med kunskap så hade vi tacklat problemet annorlunda och förmodligen inte haft kvar skuggor/eftervärkningar av problematiken fortfarande långt senare.

• sari
    sari skrev 2011-01-29 22:42:10 följande:

Problem med anknytning, identitet, sömn, mat, trots/viljestarka barn, ”Sensory Issue” (pratats mycket om på sajten, har aldrig hört något om i Sverige i förhållande till adoption) m.m.

Vill lägga till min egen lista: kontrollbehov, separationskänslighet . Finns säkert många fler områden, där adopterade kan ha speciella behov efter sin tidiga erfarenhet. 

Svar på tråden Reactive Attachment Disorder