• Momii

Bildtråd för oss med BF i aug 2011

Nu hitta jag hit via augusti-tråden. Kände genast igen några namn från en juli-tråd. Antagligen fler som haft bf i juli och sedan blivit flyttade till augusti på rul, precis som jag.

Hur mår ni i graviditeten då?

Själv börjar jag får mer och mer känningar i fogarna. Inget farligt egentligen men ibland påverkar det mig så pass att jag inte kan leka med mitt tös som jag önskat. Om två dagar är det dags för gulkosbelastning och jag hoppas att jag får ett bra värde!

Nu ska jag kolla några sidor bakåt i tråden!

• Momii
    IceCloud skrev 2011-05-04 22:28:27 följande:
    Är glukosbelastning något som alla gör? Eller är det bara om man har diabetes i släkten eller haft det under tidigare graviditet? För ingen har nämnt det för mig...
    Det är olika tydligen. Här i skåneland gör alla gravida det testet i vecka 28. På andra orter erbjuds bara överviktiga det eller de som ökat mycket i vikt. Personligen tycker jag alla borde få göra det! Likaså borde gälla TUL. Här i min kommun får vi bara göra RUL i vecka 18-19 medans andra kommuner i skåne och i andra regioner även har ett frivilligt TUL i vecka 32.
  • Momii
    alexander2011 skrev 2011-05-04 22:30:45 följande:
    Jodå. Mår faktiskt bra så sätt. Är tröttare stundvis  men nu det sista har jag haft mer överskottsenergi. Vill gärna noda hemma o greja med nått annars blir jag snabbt rastlös och irriterad. Humöret har blivit värre och foglossningen. Nu det sista har jag ont i svanken och höfterna. Magen spänner och det är jobbigt att vända på sig i sängen, böja sig ner o resa sig upp men men en ska försöka att inte klaga för mycket men ibland så måste man hihi.....nödvändigt ont.

Vilken vecka är du i???Hur mår du själv?Skrattande
    Ja, det där med att böja sig ner är mindre kul. Idag upptäckte jag hur obehagligt det var att ligga på alla fyra för att dammsuga och torka golvet under sängen. Ja och vända sig i sängen ska vi inte snacka om. Har man hittat ett bra läge vill man gärna ligga kvar så, känner mig inte speciellt smidig när man måste gå på toa eller stoppa om tösen under natten.

Gick in i v28 idag! Du då?
    alexander2011 skrev 2011-05-04 22:39:07 följande:
    Vad är glukosbelastning?
    Det är ett test man gör för att kontrollera så man inte drabbats av graviditetsdiabetes.
  • Momii
    IceCloud skrev 2011-05-04 22:38:41 följande:
    Ok, här får nog bara vissa gör det då kanske. Vi erbjuds ett ul i ca vecka 13 o ett rul runt vecka 20. Inget tul.
    Ja va hos en läkare som tyckte ja skulle få göra ett tul i vecka 32 o det tackar jag inte nej till
    Nej, men precis! Inte tackar man nej när man erbjuds det!
  • Momii
    IceCloud skrev 2011-05-04 22:59:13 följande:
    Ja jobbar med att bla dammsuga o skura under sängar o det är verkligen inte roligt att böja sig o göra det rum efter rum. Måste ända ner till golvet också för att kolla så det inte ligger saker där under...
    Men nej! Haha jag tänkte idag att nu får mannen sköta den biten, blir ju inte lika lätt för dig att lämpa över det på någon annan.Skrikandes
    alexander2011 skrev 2011-05-04 22:52:47 följande:
    Ok ja men det trodde jag att alla kunde få göra. det måste jag höra med bm om jag kan få göra...

Du det märkte jag igår oxå när jag skulle skura under sängen :S jag är i vecka 24 så jag förstår att din mage är bra mycket större hahaha men jag kan erkänna att det ändå e tungt..

Sängen haha. jag får ta tag i madrassen emellanåt för att kunna vända mig
    Jag väntar mitt andra barn och magen är mycket större nu än när jag vänta min första.Tyst Jag hoppas bara på att man inte blir allt för stor den här gången, sist gick jag upp 23kg.
  • Momii

Grattis på födelsedagen!

Jag hade ingen smärtsam foglossning alls när jag vänta tösen men det sägs ju att det är vanligt att man får det när man väntar nästa ganska så tätt. Jag är bara glad att det inte är värre än så här. Har ingen klåda heller tack och lov men jag minns att jag fick det då och då i slutet av första graviditeten.

Jag har också en pissdag vad gäller mitt humör. Tösen gör det verkligen inte lätt för mig och jag är inte heller världens bästa morsa idag. Sur och grinig. Skrutten drar ut allt ur skåp och lådor utan att lägga tillbaka det som hon brukar och hela badrumsgolvet är fullt av små tussar av toapapper.Skrikandes 

Nu kom min syster hit så nu ska jag få en välförtjänt dusch och sen blir det promenad!

• Momii

Jag har gått upp 10kg och är i vecka 28. I den här veckan vägde jag 2kg mindre när jag vänta tösen men hade ändå gått upp 14kg då. Nu har jag fått nog och försöker verkligen tänka på vad jag äter och inte trycka i mig massa onyttigeheter. Som någon annan skrev här, man blir ju inte yngre och det blir bara svårare att bli av med fläsket. I min första graviditet gick jag upp 23kg.Tyst

Är här många som väntar sitt andra, tredje eller kanske t.o.m fjärde barn? Hur har ni upplevt era graviditeter? Mina har verkligen varit totalt olika.

• Momii

Morötter är väl inte så farligt? Lite söta men nyttiga!

Jag samlade massa vätska i slutet av första grav. och la märke till den nu för ett tag sen. Så nu dricker jag en flaska bubbelvatten med en pressad lime i utöver vanligt vatten, juice och mjölk jag dricker. Binder inte alls lika mycket nu men kissar desto mer.Flört

• Momii

Får väl ta och hälla i mig massa vatten nu för när klockan blir 12 är det fasta som gäller. Kl 8 ska jag vara på MVC för att göra glukosbelastning. Pappa och syrran med sin dotter kommer hit och är barnvakt åt min lilla skrutt. Känns hemskt att behöva lämna henne innan vi ens hunnit äta frulle. Det är ju bara för två timmar och jag har bara ett par hundra meter till mottagningen så jag är hemma på två röda!

Ananas är så gott! Har det hemma ganska ofta, och granny smith äpplen! Älskar allt som är lite syrligt!

• Momii
    Wizla85 skrev 2011-05-06 10:35:11 följande:
    Idag är det fredag, vilket innebär att det är lördag i morgon och min älskade sambo komer hem från sin jobbresa! Hjärta
    Fy så trist och tomt det är när han inte är hemma, som tur är så händer det inte ofta. =)
    Men måste säga att jag har världens bästa man! Han är helt underbar Hjärta
    Han har tagit alla mina humörsvängningar med ro, även om han inombords har varit galen på mig många gånger så låter han inte mig se det.. Han har blivit expert på att läsa mig, och oftast hjälper det när han ler och ger mig en bamsekram och säger att jag är den bästa i hela världen.. JAG - som stundvis är värsta monstret!! Men då säger han bara... -Men gumman du är gravid, det är ju inte lika lätt att styra sin kropp då har jag hört.
    Är han inte bara helt fantastisk???

Nu har han varit i Venedig sedan i onsdags, bott på lyxhotell med jacuzzi på rummen och ätit 7rätters på lyxrestauranger... vissa har det bra.. EN annan får nöja sig med ett presentkort vid jul på75 kronor på apoteket typ..(landstingsanställd)..
    Men han har en överraskning med sig hem till mig! Solig Det sa han igår när vi pratade, och jag är sååååå nyfiken!

Så nu har jag fått skryta lite om min fina fantastiska blivande make..
    Gu vad jag älskar honom!!!

På tal om viktuppgång så har jag gått upp 9-10 kg och är nu i vecka 28. Landar säker runt 20kg i slutet.. suck.. Men men... =)

Trevlig helg alla!
    Ska ju bli fantastiskt fint väder ju!
    Ikväll och i mogon blir det jobb, Sen ska jag njuta!

HjärtaHjärta
    Klart man får skryta om sin gubbe lite då och då! Lät inte alls fel med en sådan resa, borde vara krav på att ens respektive får följa med!Flört

Min man har rest väldigt mycket i jobbet, både i och utanför Sverige. Jag har erbjudits att följa med men pga min första graviditet så blev det aldrig så passande. Nu har han äntligen börjat jobba "svensson-tider" 7-16 och jag och tösen är överlyckliga över att ha en man/pappa som kommer hem varje dag och inte enbart på helgerna eller varannan helg. Förstår att det har känts tomt utan gubben din!

Trevlig helg till dig också och glöm inte berätta om överraskningen!
Svar på tråden Bildtråd för oss med BF i aug 2011