Inlägg från: Anonym (sök hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sök hjälp)

Ok att ha blöja på sig som vuxen?

Men tjejer man behöver inte gå med urinläckage alls.

Jag sökte hjälp hos gyn efter många år inkontinensproblem. Problemen började redan efter första förlossningen och blev värre efter ytterligare två barn. Med åren blev det ännu värre.

Jag sökte hjälp hos gyn och fick remiss till sjukgymnast samt ett urval av inkontinensskydd att prova hemma. Jag meddelade bara vilket skydd jag önskade så beställdes det med leverans hem till dörren i en neutral förpackning. 

Efter 10 gånger hos sjukgymnasten konstaterades att knipen inte hjälpte. 

Jag bokades på en "provokation" där läckaget mättes vid olika aktiviteter. Därefter fick jag remiss till en TVT-operation och väntetiden var ca 6 månader.

Det är nu ca 3 år sedan jag fick min operation och det enda jag ångrar är att jag inte sökte hjälp tidigare. 

Jag kan nu nysa, hosta, hoppa, springa och hålla mig länge utan något som helst läckage. 

Så sök hjälp, allt att vinna och inget att förlora.

• Anonym (sök hjälp)
    Maddisen80 skrev 2011-02-11 20:27:27 följande:
    Jag glömde att säga att de gjorde undersökning på urogyn i malmö och de såg att jag hade urinläckage så de sa troligtvis blir de operation , men så måste jag träffa läkare först på kk i lund de sa att läkaren har lång väntetid och de i malmö sa att kk har kort väntetid hmm
    Jättebra, hoppas verkligen du får hjälp. Det är alldeles för många som går omkring och skäms i onödan för sin inkontinens.
  • Anonym (sök hjälp)
    Anonym (tänker också) skrev 2011-02-12 10:10:05 följande:
    Alla som läcker urin söker väl hjälp tror jag iallafall, när jag själv sökte blev jag erbjuden skydd/blöja eller kalla det vad ni vill att använda under utredningstiden vilket jag också gör idag.
    Behandlingen jag genomgått har delvis hjälpt mej men inkontinensen eller trängningarna som jag lider av har inte upphört helt, väljer att fortsätta använda skydden och visst det känns inte så kul men dom hjälper mej ju faktiskt i många situationer som annars skulle ha varit ren katastrof skall jag behöva gå omkring och känna mej konstig eller skämmas för det då?
    Det verkar ju inte så eftersom TS har problem men inte vågar söka hjälp utan stjäl skydd på sin arbetsplats.
  • Anonym (sök hjälp)
    Anonym (Kissi) skrev 2011-02-12 14:18:36 följande:
    Det är okej att hjälpa andra, men själv kan jag inte prata om det med någon känns det som.
    Du har allt att vinna och ingenting att förlora på att söka hjälp. 
  • Anonym (sök hjälp)
    Anonym skrev 2011-02-25 22:24:31 följande:
    För att man ska kunna hålla tätt som vuxen. Normalt sett.
    Jo det är ju önskvärt, men tyvärr inte ett så ovanligt problem för kvinnor efter några graviditeter.  
  • Anonym (sök hjälp)
    Anonym skrev 2011-02-27 01:20:38 följande:
    Och för det måste man välja blöjja?
    Nej man kan "välja" operation också men utredningen tar tid och får man remiss till operation så är väntetiden också lång.

Själv använde jag inkontinensskydd och inte blöja, men har förstått av tråden här att vissa kallar skydden för blöja.
  • Anonym (sök hjälp)
    Anonym skrev 2011-03-01 21:35:07 följande:
    Hon kanske e fattig.
    Och om man är fattig är det OK att stjäla eller?
Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?