Inlägg från: Anonym (Vuxen man med blöjbehov) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vuxen man med blöjbehov)

Ok att ha blöja på sig som vuxen?

Jag är glad över att många tycker att det är OK att använda blöja som vuxen. Jag är själv en vuxen man som använder Molicare Byxblöjor då de underlättar mitt liv mycket. Jag har tyckt att det har varit mycket pinsamt att behöva blöja som vuxen fast jag kan inte hålla mig när jag blir kissnödig och då måste jag ha en skön blöja som jag snabbt kan kissa i. Jag har lärt mig att leva mid mitt handikapp och trivs med mitt underbara blöjliv. För mig känns det helt OK att ha blöja då alternativet är att gång på gång kissa i byxan och jag förstår inte hur andra klarar sig utan blöjor.

Likaväl som att glasögon accepteras som hjälpmedel framför ögonen ska blöjor även för vuxna accepteras som hjälpmedel framför könsorganen. Jag har varit inkontinent sedan barndomen och aldrig kunnat sluta med blöja. När kisset kommer innan jag hinner till toaletten upplever jag att blöjan är en skön toalett som alltid är tillgänglig. Alltid skönt för mig att bära blöjor även när jag har kissat i dem. 

Visst kan det vara roligare med blöjor som har mönster fast det behövs inte för mig. När jag har en liten och aktiv blåsa och inte kan hålla mig är jag nöjd med att blöjorna är sköna och underlättar mitt liv och då räcker det med att de är helvita. De ska ju ändå slängas när de har blivit nerkissade. 

Mitt bidrag för att köpa blöjor räcker för att köpa Molicare byxblöjor som jag använder på dagarna och Tema blöjor med kardborreband som jag använder på dagarna medan jag själv får lägga ut för dyrare blöjor med färger och mönster. Jag lever själv och har ingen kvinna då det är svårt att hitta någon som godtar mitt blöjbehov och då räcker det med vita blöjor som håller mina kläder torra. 
    De gånger jag ändå har lyckats få flickvänner som har märkt mitt blöjbehov har jag betalat extra för blöjor med mönster från Maxdiaper och de har gullat med mig och klappat mig på.blöjan och sagt att jag kan känna mig trygg när jag måste kissa. De har tagit av mina nerkissade dagblöjor och duschat med mig och haft sex med mig och satt på mig nattblöjor men förhållandena har inte hållit i längden. 

Första bilden visar hur det måste se ut för att jag ska våga gå hemifrån då jag har satt på mig en Molicare byxblöja som håller mina kläder torra när kisset kan komma när som helst innan jag hinner till toaletten  medan jag också kan dra ner den när jag har möjlighet att kissa på toaletten. Ibland klarar jag inte att hålla mig i kollektivtrafiken till jobbet medan jag känner mig duktig om det dröjer till lunchrasten innan blöjan måste bytas. Jag kan kissa i blöjan utan att tänka på det då den fortfarande är skön fast mina kläder skulle bli våta 

Andra bilden visar hur det måste se innan jag vågar gå till sängs då jag har satt på mig en Tena blöja som jag har spänt med kardborreband för att den ska hålla tätt när jag sover och inte har kontroll på blåsan som härjar fritt tills jag vaknar med en nerkissad blöja som ändå förfarande är skön. 

Tack för förståelsen!

Jag ser att vi har liknande handikapp som vi inte rår för och då är det helt rätt att vi ska ha blöjor även fast vi är vuxna.
    Jag har försökt lära mig att acceptera mitt handikapp och när min blåsa härjar fritt och jag inte kan kontrollera den är det jätteskönt att bära blöjor som underlättar mitt liv mycket. 

Jag älskar också mina blöjor då de är sköna dynor mellan benen som alltid fungerar som tillgängliga toaletter när jag inte kan hålla mig. När jag är hemma och vaken går jag ofta på toaletten för att spara på blöjan fast när jag går hemifrån tar blöjan snabbt över rollen som min sköna dolda toalett som jag ibland knappt märker att jag kissar i. Med liten och aktiv blåsa kan jag kissa flera gånger i samma blöja innan den våtmarkerar att den måste bytas. Innan jag hinner till en riktig toalett där jag kan byta blöja kan jag kissa en sista gång i en våtmarkerad blöja vilket jag inte brukar kunna hålla mig ifrån. Det är helt rätt att jag ska ha blöjor både dag och natt för att kunna leva med mitt handikapp.

När jag var barn och ungdom ville jag sluta med blöja och vården gav mig hjälp med bland annat blåsträning. Genom hjälpen blev jag bättre på att hålla mig men inte så bra så att jag kunde sluta med blöja. Det blev så att jag ibland dagtid kunde ha tunnare blöjor och att det kunde gå längre tid mellan bytena. Nattetid har jag aldrig lärt mig vakna av att behöva kissa och behövt stora tjocka blöjor som tar hand om mitt nattliga kissande. Som vuxen lärde jag mig att leva med mitt handikapp och få blöjor från vården. När jag var 24 år gjorde jag ett sista försök att få hjälp med att sluta med blöja men lyckades inte. Sedan har jag blivit bekväm i mitt blöjliv och blivit mer inkontinent i 40-årsåldern och är nu 47 år. Det är vardag för mig att ha en skön dyna mellan benen som fungerar som en dold toalett då det stup i kvart kan komma kiss i den utan att jag tänker på det. Jag vet inte hur det känns att leva utan  blöja och hålla sig i timmar mellan toalettbesöken. Jag har genom åren använt olika blöjor av varierande tjocklek. De varmaste månaderna använder jag tunnare blöjor och då blir jag inte kissnödig lika snabbt som under andra månader då tjocka blöjor är ett måste. 
Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?