Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Ok att ha blöja på sig som vuxen?

Anonym skrev 2011-02-09 14:57:50 följande:
    Bra Maddisen! hoppas att du blir hjälpt kämpa på å lycka tillGlad
    Hoppas jag med att jag få hjälp så fort som möjligt.
  • Maddisen80
    Lindreas skrev 2011-02-09 10:46:15 följande:
    Varför skulle inte en barnmorska hjälpa vuxna människor?!
    precis barnmorskor kan ju hjälpa vuxna med ,hon hjälpte ju  mig :)
  • Maddisen80
    ElisaT skrev 2011-02-11 09:34:35 följande:
    Då kanske jag skall pröva där. Får se
    Ja de får du göra .
  • Maddisen80

Det finns vissa vuxna människor som har blöjor har jag hört men jag använder trosskydd tena lady miniplus  de känns bättre.

Men när jag var på akuten förra året och fick dricka kontrast sen när skiktröntgen var klar sket jag ner mig de bara rann då valde jag att ha blöja någon timma bara tills de hade lagt sig ,jag tyckte de var så pinsamt att göra i byxan  men de på röntgen sa de är inget att skämmas för de är många som bruka göra i byxan när de dricker kontrast.

• Maddisen80
    Anonym (sök hjälp) skrev 2011-02-11 20:03:37 följande:
    Men tjejer man behöver inte gå med urinläckage alls.

Jag sökte hjälp hos gyn efter många år inkontinensproblem. Problemen började redan efter första förlossningen och blev värre efter ytterligare två barn. Med åren blev det ännu värre.

Jag sökte hjälp hos gyn och fick remiss till sjukgymnast samt ett urval av inkontinensskydd att prova hemma. Jag meddelade bara vilket skydd jag önskade så beställdes det med leverans hem till dörren i en neutral förpackning. 

Efter 10 gånger hos sjukgymnasten konstaterades att knipen inte hjälpte. 

Jag bokades på en "provokation" där läckaget mättes vid olika aktiviteter. Därefter fick jag remiss till en TVT-operation och väntetiden var ca 6 månader.

Det är nu ca 3 år sedan jag fick min operation och det enda jag ångrar är att jag inte sökte hjälp tidigare. 

Jag kan nu nysa, hosta, hoppa, springa och hålla mig länge utan något som helst läckage. 

Så sök hjälp, allt att vinna och inget att förlora.

Hej jag har sökt hjälp , jag väntar på att få träffa läkaren sen blir de operation så de är bara vänta och stå ut .-
  • Maddisen80
    Anonym (sök hjälp) skrev 2011-02-11 20:03:37 följande:
    Men tjejer man behöver inte gå med urinläckage alls.

Jag sökte hjälp hos gyn efter många år inkontinensproblem. Problemen började redan efter första förlossningen och blev värre efter ytterligare två barn. Med åren blev det ännu värre.

Jag sökte hjälp hos gyn och fick remiss till sjukgymnast samt ett urval av inkontinensskydd att prova hemma. Jag meddelade bara vilket skydd jag önskade så beställdes det med leverans hem till dörren i en neutral förpackning. 

Efter 10 gånger hos sjukgymnasten konstaterades att knipen inte hjälpte. 

Jag bokades på en "provokation" där läckaget mättes vid olika aktiviteter. Därefter fick jag remiss till en TVT-operation och väntetiden var ca 6 månader.

Det är nu ca 3 år sedan jag fick min operation och det enda jag ångrar är att jag inte sökte hjälp tidigare. 

Jag kan nu nysa, hosta, hoppa, springa och hålla mig länge utan något som helst läckage. 

Så sök hjälp, allt att vinna och inget att förlora.

Jag glömde att säga att de gjorde undersökning på urogyn i malmö och de såg att jag hade urinläckage så de sa troligtvis blir de operation , men så måste jag träffa läkare först på kk i lund de sa att läkaren har lång väntetid och de i malmö sa att kk har kort väntetid hmm
  • Maddisen80
    Anonym (sök hjälp) skrev 2011-02-11 20:39:28 följande:
    Jättebra, hoppas verkligen du får hjälp. Det är alldeles för många som går omkring och skäms i onödan för sin inkontinens.
    Jag skämdes och berätta de men tänkte de är ju läkare då måste man berätta om problemen ,de tog tid innan jag vågade prata om mina hemorojder men har träffat en jättebra kirurg.
  • Maddisen80
    Anonym (Sängvätare) skrev 2011-02-14 07:57:58 följande:
    Kom ut från duchen för ca 1 timme sen efter en blöt natt.
    Och satte på mig en ren torr blöja då jag har röda veckan och ska på stort möte är så det är ett stort plus även där.
    Ha en fin dag på er alla.

Synd att de inte säljer Vuxen blöjor på ex Ica eller Coop eller Apoteket. finnes ju så många som vill ha det.
    kan man inte få blöja av dsk som man kan med tena ladys trosskydd
  • Maddisen80
    Anonym (Kissi) skrev 2011-02-16 21:00:35 följande:
    Man kan få om man törs dit. Eller man får betala upp till högkostnadsskyddet så det är inte alls säkert att "man får".
    Jag tänkte eftersom jag får tena ladys trosskydd gratis trots att jag inte har högkostnadskort ,jag känner en granne som är runt 45 som får blöjor gratis
  • Maddisen80
    Anonym skrev 2011-02-25 18:49:54 följande:
    Tycker inte det är något fel. Använder själv blöja ibland.
    Jo men för mig räcker de med tena ladys trosskydd men  i framtiden kanske jag behöver blöja
  • Maddisen80
    Anonym (abdl86) skrev 2011-02-25 18:57:05 följande:
    Det behöver vi alla. Men jag tycker det är rätt behändigt. Sliper springa ifrån filmer när det är mest spännande och sånt. Är väll en frågan om lite lathet. Sen är de rätt bekväma och mjuka.
    Jo men jag väntar med blöja tills jag behöver de .
  • Maddisen80
    Tygtiiger skrev 2011-02-27 12:45:03 följande:
    Istället för att snatta blöjor på jobbet så ska du ringa din vårdcentral och höra om de har någon uroterapeut, alltså en vidareutbildad sjuksköterska som kan det här med kiss. Då kan du både få rabatterade trosskydd OCH träningsprogram så du förhoppningsvis slipper blöjorna. För träna måste du, annars blir det värre!
    Jag tränar och gör knipövningar men de hjälper inte mig så mycket.
  • Maddisen80
    Malajen1970 skrev 2011-05-12 22:22:27 följande:
    Man kan köpa blöjor för vuxna i sverige och i tyskland. 
    Har du urinläckage har du rätt att få blöjorna eller trosskyddet gratis av antingen barnmorskan eller distriktsköterskan jag får mina trosskydd gratis.
  • Maddisen80
    Anonym (Sängvätare) skrev 2011-05-13 14:48:27 följande:
    Hej jag har legat på akademiska 1 en vecka nu och där hade jag blöja dygnet runt.
    Tena pants på dagen och Slip maxi på natten.
    Och när jag åkte hem så hade jag en Pants på mig riktigt tryggt och skönt att ha toaletten med sig o blir man kissnödig då är det bara kissa där man är.

Nog värdens bästa uppfining.
    Hej varför har du legat inne för ? är de pågrund av urinläckaget +
  • Maddisen80
    Anonym (Sängvätare) skrev 2011-05-13 16:56:28 följande:
    Hej ja det är pg urin läckage.
    Hej okis vill de inte göra en operation på dig med ? För jag har hört att de operera urinläckage ibland
  • Maddisen80

Hej jag har stort urinläckage och eventuellt ska jag bli opererad för de uroterapeuten ska ringa mig i veckan och tala om hur de ska göra.

• Maddisen80

Hej jag har gått till uroterapeut och gynekolog så idag hämtade jag ut medicin mot urinläckage som jag ska prova och se om de hjälper för de vill inte operera mig för att jag är förung ,jag är liksom 30 år

Svar på tråden Ok att ha blöja på sig som vuxen?