• Emmastoffe

Behöver man bärsele?

Vi har funderat på att köpa en bärsele. Men sen slog det oss; vad ska vi ha den till? Behöver vi den? Vad tycker ni? När använder ni era bärselar istället för vagn?

• Svar på tråden Behöver man bärsele?
  • Tygtiiger

Sele var fantastiskt, det bästa köpet. Vi hade en babybjörn till en början och den kunde vi väl ha någon månad, men bekvämt var det ju inte. Så provade jag vävd sjal när han var större och det var bökigt, men när vi köpte patapumen och lärt oss använda den så var den ju fantastisk. Perfekt när man har ett lite större barn som går ibland och vill bli buret ibland, och bra hemma om man har en gnällplutt som vill bli buren.

Till nästa ska jag köpa en ergonomisk sele för småbarn, funderar på en beco (för de finns i en butik runt hörnet så man kan prova).

Krupke, we've got problems of our own!
  • Rollindynamite

Har lånat en, men bara provat o använda den en gång, tyckte inte riktigt det var något för mig tror jag :P

• Rundabullar

För oss kommer bärdon att vara jätteviktigt! Vi bor halva året i skärgården= holmar utan vägar, stigar på gården och rör oss mycket i skogen. Andra halvan av året bor vi utomlands i storstad= hopplös metro där barnvagn bara funkar på vissa stationer, i området vi bor är det kullerstenar, smala trottoarer och dåliga stenläggningar. Och trappa upp till den minimala hissen..

Så vi prioriterar sjal och sele framför vagn, även om vi nog kommer att ha en vagn också. Det blir trikåsjal+ergonomisk sele första tiden. Babybjörnselen är absolut inte bra om man ska bära mycket. 

• Kallebus

Mitt tips är att försöka låna en bärsele i början för det är supermånga som köper en men använder den en eller två gånger.
    Känns onödigt dyrt i mina ögon.
    Märker man att den kommer användas mycket så är det ju bara att knalla iväg och köpa en egen.
    Jag lånar gärna ut min sele till mina vänner av just den anledningen.

• édes80

Vi har haft mycket nytta av bärselen! Om bebisen är ledsen i vagnen så är det så smidigt att ta upp honom/henne. Man bär enkelt och har händerna fria. Just då man är ute och promenerar mycket eller går i affärer är det väldigt bra. Vår sele ligger alltid redo under vagnen om den behövs.

Under vissa perioder då vår son har varit mycket ledsen (tandsprickning, ont i magen mm) och bara velat bli buren har det hjälp mycket även i hemmet.

Jag kan varmt rekommendera att köpa en (gärna begagnat)

• lokisse
    Tygtiiger skrev 2011-01-30 11:46:26 följande:
    Sele var fantastiskt, det bästa köpet. Vi hade en babybjörn till en början och den kunde vi väl ha någon månad, men bekvämt var det ju inte. Så provade jag vävd sjal när han var större och det var bökigt, men när vi köpte patapumen och lärt oss använda den så var den ju fantastisk. Perfekt när man har ett lite större barn som går ibland och vill bli buret ibland, och bra hemma om man har en gnällplutt som vill bli buren.

Till nästa ska jag köpa en ergonomisk sele för småbarn, funderar på en beco (för de finns i en butik runt hörnet så man kan prova).
    bor i min beco!
    därimot undrar jag om man behöver vagn för smattingar
    Nej det tror jag inte!
  • Flickan och kråkan
    lokisse skrev 2011-01-31 16:09:49 följande:
    därimot undrar jag om man behöver vagn för smattingar
    nej, inget av våra barn har åkt vagn innan sin 1-årsdag. Lillebror har fortfarande inte åkt vag.....han är1 månader
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-31 16:28:24 följande:
    nej, inget av våra barn har åkt vagn innan sin 1-årsdag. Lillebror har fortfarande inte åkt vag.....han är1 månader
    He he, har ett barn som drar i mig. Min yngsta är 21 månader .
  • lokisse
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-31 16:28:24 följande:
    min 6 manders har akt vagn typ 5 ganger i sit liv oftast för att vi velat kunna lägga oss ifran henne om vi inte varit hemma över kvällen eller liknande och vi bär varan 2,5 aring ofta fortfarande
    Nej det tror jag inte!
  • Samboo

Håller med de flesta om att bärsele nästan är ett måste. Vi har också bott utomlands och speciellt vid resor är det toppen. Tunnelbanan eller bussen, hemma eller till tvättstugan.. Min son är 18 månader och klappar mig på låren och säger sitta. Då betyder det att han vill sitta i selen. Det händer dagligen, när jag lagar mat eller annat! 

Skulle inte rekommendera en baby björn. Den kan man inte använda särskilt länge. Jag föredrar bärsele framför sjalar för det är så enkelt att bara knäppa på sig och sedan att ta ur barnet. Har aldrig lyckats få till att få upp min son i sjal på ryggen.. men det finns säkert de som kan det

Själv ahr jag en Pognae. Den är relativt billig men av jättebra kvalité i jämförelse med andra ergonomiska. Går att använda från födseln upp till 20 kg.

• daimstrut

Bärsele är praktiskt om man vill gå där det inte går att ta sig fram med vagn, t.ex. plocka svamp eller längs stranden/ klippor. Är också smidigt om man reser, speciellt om man är ensam med barnet. Men annars ska jag ärligt säga att den inte blev så mycket använd.

Vagnen däremot användes verkligen dagligen, fattar inte hur man orkar gå och bära på sitt barn heeeela tiden, speciellt inte när de blir större eller på sommaren då det blir varmt och svettigt.

Men ska ni köpa en så rekommenderas en ergonomisk, gärna begagnad så får ni bättre pris.

• monkeyfresh

Jag kan verkligen rekomendera Ergo bärselar! Vår son har älskat att sitta/sova/chilla i selen från ca 1 månads ålder (innan bar vi honom i sjal)
    Vi använder fortfarande Ergon till honom då vi är ute (han är nu 19 månader och väger 14 kg)

Lite dyrare men sååå värd pengarna. Den är ergonomisk och har aldrig haft rygg-ont även om han alltid varit en stor bebbe!!

Lycka till!

http://www.babyheaven.se/Webbutik/ergo_the_new_generation.htm
Svar på tråden Behöver man bärsele?