• Millan1984

Koloskopi, nån som genomgått det?

Har fått tid för ett koloskopi ( undersökning av tjocktarmen).
    Jag undrar om fler genomgått det, och har massa frågor att ställa.

Hur gick det att dricka den där blandningen?
    Fick ni lugnande/smärtstillande?Hur tyckte ni att det hjälpte?
    Hur lång tid tog det?

Börjar bli rätt så nervös nu.
    Hoppas att ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Koloskopi, nån som genomgått det?
  • Anonym (oxå)

har inte gjort det själv men min man har gjort flera...han lider av en kronisk tarmsjukdom....

Hur gick det att dricka den där blandningen?
    jag vet att han tycker den är toookäcklig men han har ganska lätt för att dricka saker, vana att ta mediciner osv. så det har ändå gått rätt bra för honom.

Fick ni lugnande/smärtstillande?Hur tyckte ni att det hjälpte?
    Han har fått lugnande och det har hjälpt bra vad jag har förstått.

Hur lång tid tog det?
    Vet inte exakta tiden för själva undersökningen men han har nog varit på sjukhuset "en halvdag" ungefär vid varje undersökning.

Det kommer att gå bra! Lycka till!!!

• Millan1984

Anonym (oxå):

Upplevde han att det var obehagligt, eller gjort smärtlindrandet att han inte kände något?
    har aldrig gjort sånt förut, jag tycker ju att saker ska komma ur det hålet
    och inte upp, så jag är jättenervös.

Läkarna vet inte vad det är för fel på mig, har gjort leverbiopsi och magnetröntgen och nu står detta på tur.

Hur mår din man iom denna tarmsjukdom, vad innebär det för det vardagliga livet?

• Anonym (oxå)

obehagligt har det kanske varit en aning...men ONT har han aldrig sagt att det gör...och han är likt de flesta män jag känner extremt smärtkänslig .
    det är väl klart obehagligt att någon gör något där....inte minst mentalt.

hur han mår? tja.... det fluktuerar kraftigt kan man säga...
    oftast märker han ingenting. vissa saker som ibland är svåra att påverka (stress, oregelbundna arbets- och måltider osv) försämrar hans tillstånd och får det pågå hamnar han i ett skov. senaste skovet var han sjukskriven ett år.
    han har insett att han inte kommer att palla att slutföra sina studier vilket är en stor sorg för honom. å andra sidan har han kommit tillbaka till sitt arbete som han varit tjänstledig ifrån (för studierna) för ett par månader sedan och det verkar ljusna, han har lixom accepterat hur det är och försöker ha ett bra liv. skulle säga att han på det hela taget har stor livskvalitet men det är klart...när skoven sätter in med kraftigt ont i magen och diarrér osv är han inte så uppåt....

har dom ingen som helst aning om vad du kan lida av eller? mycket ont i ryggen och så också?

• 22 April

Hej!
    Jag gjorde en sån undersökning för ett par år sedan.
    Slangen är ungefär som en duschslang... men det är mer obehagligt än det gör ont.
    Äckligast med alltihopa var nog att dricka lavemanget dagen innan...... vill aldrig göra om det.....
    Du får även lugnandemedel innan och under utförandet, så det är inte sååå farligt.
    Lycka till!

• Millan1984

Nej, jag har inga buksmärtor eller något ryggont.
    Magnetröntgen visade att allt var i stort sett bra förutom att det kanske
    var små förändringar i gallvägarna.

Äter en medicin som heter Ursofalk som jag iaf kommer att äta i 3 månader.
    Vad har din man för medicin?
    Hur upptäcktes det att han hade problem?

• Millan1984

22 april:

ska man inte dricka det där samma dag som man ska göra det?
    Hur lång tid tog undersökningen?

• Fru F

Blandningen smakar ärligt talat vidrigt och efteråt så kommer du att tycka att förberedelserna för undersökningen var värre än själva undersökningen.
    Jag vill absolut inte skrämma upp dig men ibland måste man vara brutalt ärlig

Jag har fått både smärtlindrande och lugnande när jag har gjort koloskopi och det har funkat jättebra.
    Man blir dåsig och lite "borta i huvudet" så det är bra om du har någon som kan köra dig hem efteråt.

De koloskopier som jag har gjort har tagit c:a 30-45 minuter, lite beroende på hur mycket prover som tas.

Det är ju inte den roligaste undersökning som man kan genomgå men det är inte alls så hemskt som man tror att det ska vara innan man gör den.

• Millan1984

Fru F:

Både mamma och ena syrran har fått dricka sånt där och de har varnat mig också.
    Usch jag som får kräkreflexer för mindre.
    Har gjort en leverbiopsi i höst och där fick jag inget lugnande, så jag var allt annat än lugn så nu hoppas jag att jag
    kan få vara lite borta, så man slipper gå igenom all rädsla som det tidigare ingreppet medförde.

Får tex killen följa med in, som stöd, eller måste man vara där själv?

• Angel80

Vad är skillnaden på koloskopi och endoskopi?

• Millan1984

Angel80:

det jag hittade om det är:
    "Endoskopi är samlingsnamnet för undersökningsmetoderna gastroskopi, koloskopi och rectoskopi"

Svar på tråden Koloskopi, nån som genomgått det?