• Millan1984

Koloskopi, nån som genomgått det?

Har fått tid för ett koloskopi ( undersökning av tjocktarmen).
    Jag undrar om fler genomgått det, och har massa frågor att ställa.

Hur gick det att dricka den där blandningen?
    Fick ni lugnande/smärtstillande?Hur tyckte ni att det hjälpte?
    Hur lång tid tog det?

Börjar bli rätt så nervös nu.
    Hoppas att ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Koloskopi, nån som genomgått det?
  • Millan1984

Liten Embla.

Tack för ditt svar
    Ja tidningar har jag börjat köpa så jag kan ha skoj medansåt tarmen rensas
    Vilken metod fick du göra? Att dricka 4 liter eller den metod jag skall få göra?

• Nika75

Jag gjorde koloskopi på Ersta sjukhus i Stockholm för fem år sedan. Det var helt klart förberedelserna som var det jobbiga. Då skulle man häva i sig fyra liter äcklig vätska - nu har man visst kommit på någon bättre laxerande metod tror jag. Nej, sedan var det såklart ingen rolig upplevelse att sitta på dass i en dag... Smörj in med idominsalva är ett bra tips!

Själva undersökningen tycker jag var helt okej såhär i efterhand. Personalen var jättegullig. Fick en sjukhusrock och ett par herrkalsonger med gylf som jag fick ta på mig med öppningen bakåt . De satte en nål i handen för att förebereda om man behövde få smärtstillande. Hade en "egen" sköterska som tog hand om mig. Sedan fick jag lustgas och det var verkligen toppen. Jag var hög som ett hus och märkte knappt vad som hände i början. Efter ett tag fick jag dock ont eftersom min tarm "trilskades" och krampade. De vände, klämde och vred på mig och då gjorde det riktigt ont, så då fick jag massa smärtstillande som uppenbarligen var starka grejer... Efteråt var jag helt slut och låg utslagen i en säng flera timmar.

Men, som sagt, såhär i efterhand känns det inte så farligt. Allt gick ganska snabbt och bortsett från att den lilla stund det gjorde ont var det inte särskilt obehaglig, och jag hade då som sagt otur. Lustgasen var verkligen toppen (första gången jag provade...)

• Millan1984

Nika75:

Tack för att du delade med dig av din story.
    Hur mådde du efteråt, kände du av att dom varit där nere och grejjat?

Jag ska som jag skrivit ovan få 3 tabletter dagen innan och 2 liter samma dag.
    Hur mådde du då du kom hem från sjukhuset?

• Nika75

Jag mådde tyvärr inte sådär jättebra efteråt. Till att börja med mådde jag faktiskt illa och kräktes på vägen hem, men det varn med största sannolikhet på grund av det smärtstillande jag fått. Jag vet numera att jag alltid mår dåligt av både narkos, morfinbaserat smärtstillande osv... Sedan fick jag tyvärr ont i magen eftersom luften som hade pumpats in inte ville komma ut, men det gick ju över... Så, sammanfattningsvis var det väl inte så kul efteråt heller men jag har varit med om värre saker än så!

• Millan1984

Nika75:

Då vet jag vad jag KAN ha att vänta mig.

Hur kändes det att gå på toaletten efteråt?
    Orkade ni äta nånting??

• Fru F

För mig så dröjde det ett tag innan det blev dags att gå på toa, man har ju liksom inget kvar därinne
    Äta orkade jag göra på en gång, jag var jättehungrig, man får te och skorpa efter undersökningen så att man bryter fastan på ett lite milt sätt.
    Man ska kanske inte klämma i sig en jättemiddag direkt efteråt, man får ta det lite försiktigt så att magen vaknar till

• kid

När jag gjorde min koloskopi fick jag dricka Phosporal som laxermedel.
    Det smakade så vidrigt att jag spydde upp varenda droppe jag fick i mig. Men någon skvätt måste ju stannat kvar i magen så räckte för det blev ett jäkla springade på toa sen i alla fall.

Undersökning gick bra. Det är ju lite obehagligt speciellt eftersom jag fick titta på skärmen när de for runt med slangen och här och där i krvorna låg rester av ja.. blää.
    Tyvärr var min läkare superstressad, inget lugnande fick jag och blev utskickad från rummet på en gång. Sen var det bara att åka hem och frossa i sig lite mat.
    För gud va hungrig ja var!

• Millan1984

KidA:

Oj, vad oansvarigt som läkare att inte se till ditt bästa.
    Jag har ringt upp till avdelningen och krävt att jag ska få allt som går att få.
    Har varit med då läkare inte hade tid för att ge mig lugnande, och det ska inte få hända igen.

Jag har nått som heter Laxabon.
    Nån som har nån erfarenhet av det?

• Fru F

Jag har haft både Phosphoral och Laxabon.

Fördelen med Phosphoral var att man bara skulle dricka två halvglas, vad gäller Laxabon så har jag för mig att man fick tvinga i sig flera liter.
    Men kid har rätt, Phosphoral var bland det jäkligaste jag har varit med om, de där två halvglasen kändes som två oöverstigliga hinder.
    Det som var jobbigast med Laxabon var just mängden vätska, man blev rätt full i magen innan det började komma ut igen, så att säga

Ett tips angående Laxabon, blanda en tillbringare och förvara den i kylen, det smakar mindre om det är riktigt kallt.

• Vem vet

Jag har gjort det flera gånger och kan inte göra annat än att önska dig lycka till och rekomendera dig att ta ledigt dagen efter oxå

Svar på tråden Koloskopi, nån som genomgått det?