• Jossofräs

40,1 graders feber trots alvedon!

Någon med lite erfarenhet som kan lugna mig lite?

Min 1½ år gamla dotter har blivit jätte sjuk, innom loppet av 45 minuter gick hon från 38,6 grader till 40,1 grader trots att hon ligger i bara blöjan, har ätit glass och fått alvedon :( Ringde 1177 men dom sa att det inte var någon fara för barn kan ha upp emot 40 grader och jag behöver inte väcka henne för att ge alvedon inatt heller.

Det låter ju helt sjukt...?? Visst att små barn kan ha hög feber men över 40 grader MED alvedon i kroppen??? Och jag ska INTE väcka och ge henne?? Vad händer när alvedonen slutar verka då? Då kanske det blir över 41 och då är det ju farligt..

• Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!
  • Lancia

Man kan varva alvedon och panodil, det ger ofta bra effekt mot tempen. Jag skulle ge febernedsättande under natten oavsett om barnet sov (supp alltså). Blir du orolig kontakta vården igen.

• Skarpa
    Lancia skrev 2011-01-30 22:03:30 följande:
    Man kan varva alvedon och panodil, det ger ofta bra effekt mot tempen. Jag skulle ge febernedsättande under natten oavsett om barnet sov (supp alltså). Blir du orolig kontakta vården igen.
    Alvedon och Panodil innehåller båda Paracetamol. Att varva dem blir alltså att ge dubbel dos, vilket kan vara riktigt farligt. Det man brukar varva är Paracetamol (Alvedon eller Panodil) och Ibuprofen (Ipren, Ibumetin).

Men TS skall såklart inte ta okända människors ord på det, utan istället höra av sig till 1177 igen om hon funderar på att varva mediciner
  • Lancia

Ipren menade jag Tungan ute
    (Varva alvedon och ipren)

• Abby76

Man ska inte varva alvedon och panodil eftersom det är samma verksamma substans, dvs. paracetamol! Däremot kan man varva alavedon (eller panodil) med Ipren, eftersom det är olika verksamma substanser.

Om jag var du TS så skulle jag kolla tempen i natt om du är orolig och ge alvedon igen om inte febern har gått ner. Vi brukar kolla tempen med en örontermometer på dottern när hon haft så hög feber, vilket vi har kunnat göra medan hon sover utan att hon har vaknat.

• Sophiebysophie

precis som föregånde skriver, man kan inte blanda alvedon och panodil det är samma innehållsämne paracetamol!
    Däremot kan man ta Ipren och Alvedon, för dom har olika verkningsämnen.
    Vi brukar alltid köra med alvedon sup först, går inte febern ner efter 1-1½ timme så tar vi en halv sup ipren (beroende på vikt) då brukar febern gå ner.

• Busbellan

Jag skulle ge ipren, alvedon funkar inte alls på minstingen här och hon har ofta riktigt hög feber. Inte sällan över 41 grader

Det är inte ens farligt om de får upp till 41 graders feber så vid 40 grader skulle jag inte alls oroa mig så länge hon får i sig ite vätska

Mamma till Nora, August och Ella
  • Abby76

När vår dotter hade 40,4 grader fick vi rådet att ge en och en halv dos alvedon på en gång. Det är stor säkerhetsmarginal på dosen man ger till små barn därför kan man göra så vid ett enstala tillfälle när febern är så pass hög. Men jag råder ingen att göra det bara för att jag säger det självklart. Men om febern inte går ner kan ju TS rådfråga Vårdguiden igen och höra om de kan öka dosen lite.

• Lillave

Usch, stackars er. Vi har precis gått igenom samma med vår son på 2 år. 40.0 graders feber.

Vi gav Ipren och det hjälpte iallafall bättre än Alvedon. Ha så svalt ni kan i sovrummet.

Febern i sig är ju inget farligt, men jag blir alltid orolig. Speciellt om de blir påverkade och medtagna. Man brukar ju säga att på små barn är det allmäntillståndet som räknas. Åk in med henne om ni är oroliga.

• Lillave

Glömde.

Ge henne så mycket ni kan att dricka och ha koll på att hon kissar.
    Vår son ville inte dricka något alls så vi fick sitta med en 5 ml spruta och tvinga i honom svag saft. Usch!

• Puma87

När min dotter hade hög feber (40grader) så hjälpte inte alvedon, Fick då tipset om IPREN och febern gick ned på direkten

Kitty 081003
Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!