• Jossofräs

40,1 graders feber trots alvedon!

Någon med lite erfarenhet som kan lugna mig lite?

Min 1½ år gamla dotter har blivit jätte sjuk, innom loppet av 45 minuter gick hon från 38,6 grader till 40,1 grader trots att hon ligger i bara blöjan, har ätit glass och fått alvedon :( Ringde 1177 men dom sa att det inte var någon fara för barn kan ha upp emot 40 grader och jag behöver inte väcka henne för att ge alvedon inatt heller.

Det låter ju helt sjukt...?? Visst att små barn kan ha hög feber men över 40 grader MED alvedon i kroppen??? Och jag ska INTE väcka och ge henne?? Vad händer när alvedonen slutar verka då? Då kanske det blir över 41 och då är det ju farligt..

• Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!
  • Minglanu
    JossBergendahl skrev 2011-02-01 18:13:29 följande:
    Oavsett så lär jag ju ta med henne ändå, kan ju knappast lämna henne ensam hemma ^^
    Hmm, jaha...så om jag dyker upp på din sons BVC med, låt säga, inluensa eller varför inte vattkoppor eller magsjuka, skulle det kännas ok för dig då? Kanske jag kan sitta bredvid dig och din fem veckors bebis?
    Varför ska du riskera andra barns hälsa???
    Avboka tiden och var en medmänniska, alt fixa barnvakt åt tjejen.
  • Jossofräs
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-02-01 18:18:32 följande:
    du kan ju omboka lillebrors tid och få en tex till nästa vecka?
    Kan inte avboka tiden eftersom han också varit jätte sjuk och måste kontrollvägas så han inte behöver läggas in.

Ni får tycka vad ni vill, men han MÅSTE in och vägas och jag har inget annat val än att ta med henne för det finns ingen annan som kan ha henne under tiden, kan ju knappast lämna henne på dagis liksom. Dessutom är ju bvc och vc samma ställe här så
  • Minglanu
    JossBergendahl skrev 2011-02-01 18:30:25 följande:
    Kan inte avboka tiden eftersom han också varit jätte sjuk och måste kontrollvägas så han inte behöver läggas in.

Ni får tycka vad ni vill, men han MÅSTE in och vägas och jag har inget annat val än att ta med henne för det finns ingen annan som kan ha henne under tiden, kan ju knappast lämna henne på dagis liksom. Dessutom är ju bvc och vc samma ställe här så
    De flesta vårdställen brukar kunna slussa in patienter utan att gå via väntrummet om man meddelar att man misstänker att man är smittsam.
  • Jossofräs
    Minglanu skrev 2011-02-01 20:23:39 följande:
    De flesta vårdställen brukar kunna slussa in patienter utan att gå via väntrummet om man meddelar att man misstänker att man är smittsam.
    Vilken bra grej! Jag får ringa innan vi åker imorgon så kanske dom kan ordna det :)
  • Tessniki

Hej, jag svarar på din första fråga i tråden...
    Verkar hon ha ont någonstans? Är hon allmänpåverkad? Eftersom den steg så hastigt så kan det ju vara öroninflammation eller någon annan infektion? Och det kan inte BVC svara på, då måste hon till en läkare och bli undersökt.
    Men tillbaka till febern... man ska alltid ge alvedon med jämna, stadiga mellanrum så att det inte går ur kroppen mellan gångerna, först då kan man se om alvedon har hjälpt tillräckligt bra. Så ger var 4-6 timme (som det står på doseringsflaskan) hela tiden och sen efter ett dygn se hur febern ligger då.
    Jag tycker du ska kolla till henne ikväll/inatt och se så att hon inte kokar i pannan, då tycker jag du ska väcka henne och ge henne alvedon. Gör det du tycker känns bäst för dig själv och flickan! Det är ju inte kul att ha feber oavsett!
    Personligen tycker jag att Ipren och Alvedon inte har bättre effekt ihop, det är något som har blivit en "ovana" inom vården att lära ut...
    Hoppas hon kryar på sig.

• Tessniki

Haha, läste inte alla inlägg! Var för het på gröten! Hoppas hon stannar feberfri nu.... har du kollat va det va? Tredagarsfeber kanske?

• Jossofräs

Nu är febern tillbaka igen. 40,8 har hon nu.. Imorgon åker jag till läkaren med henne, hon har inte ätit en endaste grej sen i söndags och jag får KNAPPT i henne vätska, sen 20 tiden ikväll har jag fått i henne 30ml bara..

• Margaux

Tänkte på en sak, tycker alla ni att örontermometer fungerar lika bra som en rektal?
    Min lilla kille hade lunginflammation och på akuten mättes temperaturen med örontermometer till 37,9. Efter besked från barnläkaren på sjukhuset så togs rektal temp och där fick man 39,3. Stor skillnad..... Läkaren själv sa att örontermometer suger men det var det som var praksis på akutmottagningen!

Inte för att stressa upp ts men om hennes örontermometer är lika lite noggrann så kanske över 40 är riktigt illa. Hoppas det går bra hos läkaren idag!

• MirakelNemo

Mina barn är jämnt sjuka då båda är väldigt infektions känsliga & dom får oftast väldigt hög feber & det hjälper inte med alvedon men läkaren sa att man kan ge både alvedon & ipren supp på samma gång då det är 2 olika substanser alternativt att man skiftar mellan alvedon & ipren eller tar en halva av varje!

Det fungerar utmärkt :)

• BymBym

Apropå termometer - rektal är ju bättre men en örontermometer gör ju att man slipper kriga med ett sjukt barn. Ofta märker man ju innan man tagit tempen om de har feber eller inte. Visar då termometern på normal temp är det ju fel på termometern. Men hittills så verkar våran örontermometer stämma ok.

• Busbellan

Jag har varit helnöjd med vår örontermometer i alla fall fram tills nyligen, men det beror nog snarare på ålder på termometern än att den är dålig
    Har testat med både öron och rektal vis samma tid och det har aldrig skiljt mer än nån tiondel

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lindreas

Angående örontermometer fick jag lära mig av vår läkare att man bör ta tempen minst två men helst fler gånger i rad och i båda öronen och sen gå efter det högsta resultatet. Och värma spetsen i handen innan man tempar...

Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!