• Jossofräs

40,1 graders feber trots alvedon!

Någon med lite erfarenhet som kan lugna mig lite?

Min 1½ år gamla dotter har blivit jätte sjuk, innom loppet av 45 minuter gick hon från 38,6 grader till 40,1 grader trots att hon ligger i bara blöjan, har ätit glass och fått alvedon :( Ringde 1177 men dom sa att det inte var någon fara för barn kan ha upp emot 40 grader och jag behöver inte väcka henne för att ge alvedon inatt heller.

Det låter ju helt sjukt...?? Visst att små barn kan ha hög feber men över 40 grader MED alvedon i kroppen??? Och jag ska INTE väcka och ge henne?? Vad händer när alvedonen slutar verka då? Då kanske det blir över 41 och då är det ju farligt..

• Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!
  • mamma till tre busungar

Du behöver ju kanske heller inte väcka om du ger i natt.  Suppen kan du ju kanske peta dit när hon sover. Har ni Ipren också?

• CarolinW

Min son har haft sån feber med jämna mellanrum, trotts supp ligga över 40 graders feber. Det vi har gjort är att ha haft det svalt, tagit tempen och gett supp när han sovit. När han är vaken ger vi honom vätska i stora mängder oavsett om det har vart svag saft eller vatten. Han har alltid druckit mycket dock när han har haft feber så vi har försökt att inte vara för oroliga. Vår son får även sova hos oss när hanhar feber,han är dock 3! år så han har ju eget rum. Inte säkert er dotter har det. Men det är iaf mina råd. Sen håller jag med ovanstående ring 1177 och se om du kan varva medicin för bättre effekt sen så har jag för mig att alvedon gav sämre effekt. Kommer inte ihåg varför lr jämfört med vilken medicin.

• virre85

Min son hade för något år sen 41,2, jag fick panik och åkte till barnakuten.. Där gav de honom 1 alvedon och 1 ipren sen skickade de hem oss. Jag var i upplösningsstånd, han var så liten och orkade inte ens svara på tilltal men det va ingen fara med honom förstår jag nu men jag blev jätte arg på sjukhuspersonalen då. Trodde ju han skulle läggas in eller nått :P Febern gick ner efter iprenen.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Jezamine
    Lancia skrev 2011-01-30 22:03:30 följande:
    Man kan varva alvedon och panodil, det ger ofta bra effekt mot tempen. Jag skulle ge febernedsättande under natten oavsett om barnet sov (supp alltså). Blir du orolig kontakta vården igen.
    Varför varva alvedon o panodil? Det är ju samma medicin?
    Jag är INTE avstängd
  • Jossofräs

Vi har bara alvedon hema och det finns inget i närheten som är öppet så vi kan köpa ipren, får härda ut tills imorgon bitti och åka och skaffa ipren också. Hon ligger med en sval handuk på huvudet och hon är än så länge placerad i vardagsrummet eftersom det är där vi befinner oss.

Hon är jätte hängig och klen och hon försökte nyss gå ner från soffan själv och jag såg hur hennes ben skakade av ansträngningen :( Vi har en örontermometer så jag tar tempen lite då och då för att hålla koll. Hon sover väldigt oroligt/ inte alls.. Febern är uppe i 40,3 nu

• Jezamine
    JossBergendahl skrev 2011-01-30 23:02:53 följande:

Vi har bara alvedon hema och det finns inget i närheten som är öppet så vi kan köpa ipren, får härda ut tills imorgon bitti och åka och skaffa ipren också. Hon ligger med en sval handuk på huvudet och hon är än så länge placerad i vardagsrummet eftersom det är där vi befinner oss.

Hon är jätte hängig och klen och hon försökte nyss gå ner från soffan själv och jag såg hur hennes ben skakade av ansträngningen :( Vi har en örontermometer så jag tar tempen lite då och då för att hålla koll. Hon sover väldigt oroligt/ inte alls.. Febern är uppe i 40,3 nu

Kontakta sjukvården
    Jag är INTE avstängd
  • Guld gossarnas Super Mamma

Ring till 1177 igen och få nytt råd,för vi fick rådet att ge en halv dos alvedon engång till,men då med inrådan av dom som svarade,annars så åk in med lill stackaren....

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Jossofräs

Hon har fått flytande alvedon än så länge, det är dags att fylla på om en halvtimme och jag tänkte ge henne en supp istället då och se om det fungerar bättre, fortsätter febern stiga i alla fall så åker jag in till akuten med henne. Hon har inte kissat sen hon kom hem från pappa vid 16 tiden

• Guld gossarnas Super Mamma

lilla kraken då...ja,ge henne en supp istället,för risken finns att hon kräks utav flytade alvedonet då hon nu har så hög feber...så gör mina båda då de är så sjuka.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • BymBym

Ipren som sagts innan. Det enda som hjälper när lillan har feber. Tveka inte att åk in om DU vill och tycker att det behövs. Lyssna inte BARA på rådgivning över telefon.

Krya på lilla!

Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!