• Shoegal81

Alla är vi dåliga mammor!

I Sverige är vi alla dåliga mammor.

1) Är man 24 är man för ung och oerfaren, är man 29 är man för gammal och självisk.
    2) Har man fött med kjejsarsnitt har man inte gått igenom en riktig förlossing och kan inte knyta an barnet.
    3) Ammar man för länge är man pervers, ammar man för kort kan man inte knyta sig an barnet.
    4) Ammar man ger man barnet alla ens egna gifter, ger man ersättning får barnet inte tillräckligt med näring.
    5) Är man hemma för länge är man en bortskämd "stepford wife" utan egna ambitioner, går man tillbaka till jobbet för tidigt älskar man inte sitt barn.
    6) Köper man en ny Emmaljunga barnvagn vill man skryta om hur mycket pengar man har, köper man en begagnad bröstpump kan man lika gärna ge barnet mat direkt ifrån soptippen.
    7) Går man upp 20 kg under sin graviditet är man ett fetto som inte älskar sitt barn då man inte är försiktig med vad man stoppar i sig, går man upp 6 kg älskar man inte sitt barn då man inte har fått i sig tillräckligt med näring.
    8) Lämnar man sitt barn på dagis kan man likna gärna ha lämnat det åt sitt eget öde i Hitlers bunker, låter man barnet vara hemma får det ingen social kontakt och blir "rainman" per default.

osv, osv.

Är det den Svenska avundsjukan? Eller är det bara på familjeliv vi alla är dåliga mammor? Varför kan vi kvinnor inte bara se att alla är olika, behoven är olika, förutsättningarna är helt klart olika?

Har BF om 10 dagar, efter att ha hängt på familjeliv sedan jag fick ett plus på stickan är jag övertygad om att jag kommer bli en dålig mamma - det är oundvikligt.

• Svar på tråden Alla är vi dåliga mammor!
  • Afrodisiac

Fast jag förstår inte var den svenska avundsjukan kommer in i bilden vad gäller flera av punkterna. Men alla har väl sin egen referensram som bestämmer vad man tycker är rätt och fel. Och när man diskuterar med så många människor, koncentrerade på en och samma plats får man ta del av alla perspektiv på samma gång. Kan kännas att det blir för mycket helt plötsligt

• Lejonhjärta

Ts, vilken bra tråd! Håller med om mycket. Igår kom en gammal tant fram och påpekade att min tre åring inte hade vantar på sig. När jag sa att det vr okej med mig så höll hon på att storkna. (det var plusgrader o hon låg o sov i vgnen helt skyddad liksom) Jag har bestämt mig för att inte bry mig om sånt. Jag är långt ifrån perfekt men jag gör det som blir bäst i de situationer vi befinner oss i. Ingen har rätt att lägga sig i. En annan gång höll tre åringen på med trots som hette duga skulle stå i bussen, sen sitta knäet, sen sitta vagnen och so on. så till slut sa jag att nu sitter du i mammas knä annars får du sitta i vagnen resten av resan och de gick ju åt helvete så klart så då fick hon sitta i vagnen resten av resan o hon skrek. Skrek som inte av denna värld men jag "tog fajten". När en äldre herre akulle kliva av undrade vad problemet var. Jag ba jag har inga problem, har du? Då blev han bog rätt snopen.... Nej människor som ska lägga sig i finns de gott om. Jag är långt ifrån perfekt finns säkert tusentals andra som har mer tålamod, är mer pedagogiska osv. Men jg älskar mina barn över allt annat och gör så gott jag kan för att få saker att funka. Kan föresten tillägga att ungen aldrig mer skrikit på bussen

~Nora maj 2008 & Frank september 2010~
  • Mamma och Fru
    Lejonhjärta skrev 2011-02-02 07:14:41 följande:
    . Igår kom en gammal tant fram och påpekade att min tre åring inte hade vantar på sig. När jag sa att det vr okej med mig så höll hon på att storkna. (det var plusgrader o hon låg o sov i vgnen helt skyddad liksom)
    Besökte ett medelålders par ganska ofta förr, ena gången så påpekade tanten att ungen var klädd för nordpolen, för att nästa gång tycka synd om barnet som inte hade vantar...  (ska tillägga att vi klädde ungen efter vädret)

Men visst tusan är det alltid någon som ska gnälla!
  • Tangent

usch ja! är också dålig mamma:
    Fick mitt första och enda barn vid 36 år.
    Han har inga syskon
    Ammade honom i nästan 6 år. Stackars barn!
    han började på dagis vid 1 år (detta har jag riktigt dåligt samvete för)
    Han sover fortfarande i föräldrasängen. Kommer han nånsin bli självständig?
    Han får ofta färdiga köttbullar, korv mm onyttigheter till mat.

• Annica71

Underbar tråd!!

Jag var 34 då första tjejen föddes, 36 när andra kom
    Köpte ALLT nytt till första, INGET nytt till andra (jo BB kläderna)
    Båda föddes med snitt
    Ingen av dom helammades någon gång (fick ersättning på BB)
    Båda började dagis vid 1,5 år
    osv osv

Men jag anser att jag är en bra mamma till dom

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Pymsan
    mer grubbel skrev 2011-02-01 17:23:10 följande:
    Nej SÅ skulle jag ALDRIG göra!!! Älskar du inte dina barn?? Flört
    Haha.... tack. Nu känns det faktiskt mycket bättre.

Ja just det - jag orkar aldrig strida med honom på nätterna utan låter honom komma till vår säng. Han får ha leksaker vid matbordet ifall han krånglar - då är han distraherad och glömmer sig o därmed gapar han..... om han inte äter själv vill säga. Han älskar korv o det får han troligen alldeles för ofta. Pingu eller barnkanalen står på lite nu och då. Nappen åker fram lite oftare än den borde om han är gnällig o jag inte orkar höra på honom.... usch.
  • LEJN

Jag har precis fått veta här på familjeliv att jag är en usel förälder för att jag:

Inte tvingar min 2.5-åriga son att sluta med blöjor. Pronto! Det ser sjukt ut och antingen är han inte frisk i huvudet eller så är jag extremt lat. (Och ja...det skrevs INTE FRISK I HUVUDET) Låter min son äta godis någon gång ibland. (Livsfarligt...han kommer bli FET, få diabetes och bli sockerberoende) Låter mina två ettåringar titta på tv någon minut ibland då det uppstår en kris med storebror eller liknande. (jag har dömt dem till ett liv med ADHD och sömnstörningar bara för att jag är lat och bekväm)
    Sån tur är så vet jag att jag är världens bästa mamma till mina barn och att dom kommer att få en fantastiskt uppväxt med föräldrar som älskar dom över allt annat. That´s it!
  • Shoegal81

Ah, det är så mycket kärlek i den här tråden, känns så befriande. De små krabaterna brukar ju växa upp till normala människor om de får mycket kärlek hemma

• Spexig
    Jag har (genom att vi kört/kör typ 5mm på våra tjejer) skapat känslomässigt störda barn som är livrädda för sängen, allt enligt vissa bw här. När jag påpekar att 3åringen är världens normalaste, goaste, mest empatiska lilla tjej man kan tänka sig o älskar att gå o lägga sig får jag veta att "det är så sorgligt när barn sätter upp en front inför föräldrarna för att göra dem nöjda, trots att barnen lider inombords"... Jag har ammat/kommer amma båda mina tjejer till de är två år, vilket ju är snudd på pedofili och dessutom otroligt själviskt, eftersom det hindrar pappan från att knyta an med barnen (för det är bara genom mat man kan vinna sina barns kärlek?). Istället för att koka rätt på rätt till lillasyster får hon nästan uteslutande nburkmat, för det vet jag att hon äter.
    Jaa, så hemsk är jag. Flört O tänk, det verkar bli rätt normala ungar av dem ändå!

Vilken underbar tråd! Kram på er alla "dåliga" mammor! Hjärta 
Svar på tråden Alla är vi dåliga mammor!