• Shoegal81

Alla är vi dåliga mammor!

I Sverige är vi alla dåliga mammor.

1) Är man 24 är man för ung och oerfaren, är man 29 är man för gammal och självisk.
    2) Har man fött med kjejsarsnitt har man inte gått igenom en riktig förlossing och kan inte knyta an barnet.
    3) Ammar man för länge är man pervers, ammar man för kort kan man inte knyta sig an barnet.
    4) Ammar man ger man barnet alla ens egna gifter, ger man ersättning får barnet inte tillräckligt med näring.
    5) Är man hemma för länge är man en bortskämd "stepford wife" utan egna ambitioner, går man tillbaka till jobbet för tidigt älskar man inte sitt barn.
    6) Köper man en ny Emmaljunga barnvagn vill man skryta om hur mycket pengar man har, köper man en begagnad bröstpump kan man lika gärna ge barnet mat direkt ifrån soptippen.
    7) Går man upp 20 kg under sin graviditet är man ett fetto som inte älskar sitt barn då man inte är försiktig med vad man stoppar i sig, går man upp 6 kg älskar man inte sitt barn då man inte har fått i sig tillräckligt med näring.
    8) Lämnar man sitt barn på dagis kan man likna gärna ha lämnat det åt sitt eget öde i Hitlers bunker, låter man barnet vara hemma får det ingen social kontakt och blir "rainman" per default.

osv, osv.

Är det den Svenska avundsjukan? Eller är det bara på familjeliv vi alla är dåliga mammor? Varför kan vi kvinnor inte bara se att alla är olika, behoven är olika, förutsättningarna är helt klart olika?

Har BF om 10 dagar, efter att ha hängt på familjeliv sedan jag fick ett plus på stickan är jag övertygad om att jag kommer bli en dålig mamma - det är oundvikligt.

• Svar på tråden Alla är vi dåliga mammor!
  • LEJN
    Spexig skrev 2011-02-02 19:12:24 följande:
    Jag har (genom att vi kört/kör typ 5mm på våra tjejer) skapat känslomässigt störda barn som är livrädda för sängen, allt enligt vissa bw här. När jag påpekar att 3åringen är världens normalaste, goaste, mest empatiska lilla tjej man kan tänka sig o älskar att gå o lägga sig får jag veta att "det är så sorgligt när barn sätter upp en front inför föräldrarna för att göra dem nöjda, trots att barnen lider inombords"... Jag har ammat/kommer amma båda mina tjejer till de är två år, vilket ju är snudd på pedofili och dessutom otroligt själviskt, eftersom det hindrar pappan från att knyta an med barnen (för det är bara genom mat man kan vinna sina barns kärlek?). Istället för att koka rätt på rätt till lillasyster får hon nästan uteslutande nburkmat, för det vet jag att hon äter.
    Jaa, så hemsk är jag. Flört O tänk, det verkar bli rätt normala ungar av dem ändå!

Vilken underbar tråd! Kram på er alla "dåliga" mammor! Hjärta 
    Härligt skrivet! Du och jag får tävla om vilka av våra barn som först hamnar fastspända på psyket med elchocker som enda fungerande behandling Skrattande

Och angående burkmat... jag har också uteslutande gett mina barn burkmat. Visserligen har jag säkert dömt dem till cancer, sterilitet och asperger med denna mat men å andra sidan har jag kunnat ägna all min lediga tid till att vara med dom i stället för att stå och försöka göra puré av alla de slag!
  • Spexig
    LEJN skrev 2011-02-02 21:55:29 följande:
    Härligt skrivet! Du och jag får tävla om vilka av våra barn som först hamnar fastspända på psyket med elchocker som enda fungerande behandling Skrattande
    Jamen, vad bra! Då har de ju sällskap där inne i alla fall!
  • Spexig

För att vara en "arg" tråd är här väldigt fullt av kärlek o humor! Underbart! Hjärta

• Fien

HAHAHA!
    Förlåt men allt du skriver är ju så sant... hur ska man göra egentligen? o sitter man vid datorn så kan man ju absolut inte va en bra mamma så nu e de nog dags för mig att lämna datorn!
    Tack för ett bra inlägg=)

• Tonx

Antingen så bråkas det på fl, eller så ironiseras det på fl. Finns det någon människa på denna sajt som faktiskt bara är rätt chill och varken förespråkar eller försvarar sina val utan bara är?

(Nå, jag kastar smågrus i växthuset, jag har själv "stångat pannan blodig" som det så fint heter, men sen upptäckte jag att det är skönare att ligga på soffan och dricka billig öl än tjafsa om föräldraskap på fl)

• marina gasolina

Åh vilken underbar tråd! Sen jag blev mamma för fem år sedan har jag hängt mycket på familjeliv, på gott och onte, mest ont, skulle man kunna säga. Jag har blivit så illa berörd över att bli kallad t ex barnmisshandlare.

Nu är min dotter lite äldre och jag har fått mycket bättre självförtroende. Går inte längre in i så många hätska diskussioner.

Jag har dessutom nu i dagarna beställt denna bok:
    www.adlibris.com/se/product.aspx

Heja heja alla föräldrar som älskar sina barn och gör så gott de kan!!!

Tonx skrev 2011-02-06 21:10:42 följande:

Antingen så bråkas det på fl, eller så ironiseras det på fl. Finns det någon människa på denna sajt som faktiskt bara är rätt chill och varken förespråkar eller försvarar sina val utan bara är?

(Nå, jag kastar smågrus i växthuset, jag har själv "stångat pannan blodig" som det så fint heter, men sen upptäckte jag att det är skönare att ligga på soffan och dricka billig öl än tjafsa om föräldraskap på fl)

Amen!
  • Shoegal81

Hehe, just nu finns en tråd "ungar som får ungar" som menar på att de som får barn under 25 bara gör det för att få uppmärksamhet

För två veckor sedan var någon arg på alla själviska 35+ åringar som väntar med att skaffa barn för att de är själviska...

Det finns liksom ingen gråskala.

• Spexig
    Tonx skrev 2011-02-06 21:10:42 följande:

Men herre gud! Det kan du ju inte göra! Det förstår du väl att det kommer skapa djupa psykologiska sår hos dina barn! Flört
  • Tonx
    Spexig skrev 2011-02-07 15:44:25 följande:
    Men herre gud! Det kan du ju inte göra! Det förstår du väl att det kommer skapa djupa psykologiska sår hos dina barn! Flört
    Jaa, men vafan. Dom får väl käka antidepressiva som normalt folk.
  • Shoegal81
    Tonx skrev 2011-02-07 16:05:59 följande:
    Jaa, men vafan. Dom får väl käka antidepressiva som normalt folk.
    Hahahaha!
Svar på tråden Alla är vi dåliga mammor!