• Moonis

Handla kläder på rea och sälja dyrare för att själv gå med vinst!?

Själv tycker jag inte alls om det eftersom det finns dom som verkligen behöver kläder till sina barn och inte har så mycket pengar. När dom sen ska försöka fynda så är allt nästan slut för att dessa andra (med pengar förmodligen) köpt upp ett helt lager för att lägga ut på tex. Tradera direkt.

Vad anser ni om detta?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Handla kläder på rea och sälja dyrare för att själv gå med vinst!?
  • NoLe

Alltså syfftar du typ på hm och lindex, så tjänar man inte på att köpa på rean och lägga ut. då ska man nog vara glad om man ens får tillbaka pengarna man lagt ut. Menar du exempelvis pop eller andra liknade märkeskläder, så tror jag inte att om man nu har så lite pengar, handlar där oavsett om det är rea eller ej. För de har ju fortfarande välldigt höga priser trotts rea.

• Moonis
    NoLe skrev 2011-01-31 18:10:44 följande:
    Alltså syfftar du typ på hm och lindex, så tjänar man inte på att köpa på rean och lägga ut. då ska man nog vara glad om man ens får tillbaka pengarna man lagt ut. Menar du exempelvis pop eller andra liknade märkeskläder, så tror jag inte att om man nu har så lite pengar, handlar där oavsett om det är rea eller ej. För de har ju fortfarande välldigt höga priser trotts rea.
    Handlar man på halva reapriset på tex. Lindex så får man igen på Tradera. Speciellt bamse, mumin osv.
  • miss nöjd

Helt ok såklart. Är man så fattig och verkligen behöver handla rea på rea så får man väl ge sig ut just de dagarna när rean startar då? 

• aLttjolajban

Svensk avundssjuka?
    Man kan väll inte gå plus på kläder från hm osv
    Om man inte har råd att köpa kläder så får man köpa när det är rea,på second hand,blocket osv.

Däremot är det många som handlar på outletbutiker, ullared och säljer dyrt på T.
    Köper man billigt för att gå plus på T så måste man skatta för det.

• fabler
    Moonis skrev 2011-01-31 18:14:41 följande:
    Handlar man på halva reapriset på tex. Lindex så får man igen på Tradera. Speciellt bamse, mumin osv.
    är väl helt perfekt för en som då har dåligt med pengar om den kan köpa på rea och sen gå med vinst på kläderna. Men sen är de ju så att när rean väl börjar gäller de ju att va på hugget fattig eller rik spelar ju ingen större man måste va snabb.
    elias är världens sötaste!!!
  • Lavish

Helt okej. Det är väl det handel går ut på? Att köpa till ett lägre pris och sälja till ett högre? Om man inte fick göra så skulle väl ingen butik kunna existera överhuvudtaget?

Varför är det bara privatpersoner som inte får handla och tjäna pengar på det? Vart går gränsen för privatperson, om jag skaffar F-skatt och öppnar min egen second hand, är det fortfarande fel då?

Och varför i hela helvette är det andra personers ansvar att det ska finnas billiga varor kvar i butikerna till fattiga människor? Jag har handlat massor på rea nu. Inte för att sälja. Men jag hade haft råd att betala originalpris för varorna. Så då var väl det också omoraliskt?

• Moonis
    aLttjolajban skrev 2011-01-31 18:24:08 följande:
    Svensk avundssjuka?
    Man kan väll inte gå plus på kläder från hm osv
    Om man inte har råd att köpa kläder så får man köpa när det är rea,på second hand,blocket osv.

Däremot är det många som handlar på outletbutiker, ullared och säljer dyrt på T.
    Köper man billigt för att gå plus på T så måste man skatta för det.
    Är absolut inte avundsjuk men tycker inte man tar 5 ex. av ett plagg för att lägga ut 4 på tradera.
    Lavish skrev 2011-01-31 18:34:21 följande:
    Helt okej. Det är väl det handel går ut på? Att köpa till ett lägre pris och sälja till ett högre? Om man inte fick göra så skulle väl ingen butik kunna existera överhuvudtaget?

Varför är det bara privatpersoner som inte får handla och tjäna pengar på det? Vart går gränsen för privatperson, om jag skaffar F-skatt och öppnar min egen second hand, är det fortfarande fel då?

Och varför i hela helvette är det andra personers ansvar att det ska finnas billiga varor kvar i butikerna till fattiga människor? Jag har handlat massor på rea nu. Inte för att sälja. Men jag hade haft råd att betala originalpris för varorna. Så då var väl det också omoraliskt?
     Om du läser ovanför så handlar det om dom som handlar upp flera av varje plagg för att sälja med vinst på T.
    Att handla till sig själv är inget fel att göra men oftast tar man ju inte 5 ex. av ett plagg då. 
  • Lavish
    Moonis skrev 2011-01-31 18:41:17 följande:
    Är absolut inte avundsjuk men tycker inte man tar 5 ex. av ett plagg för att lägga ut 4 på tradera.
    Lavish skrev 2011-01-31 18:34:21 följande:

Om du läser ovanför så handlar det om dom som handlar upp flera av varje plagg för att sälja med vinst på T.
    Att handla till sig själv är inget fel att göra men oftast tar man ju inte 5 ex. av ett plagg då. 
    jag ser fortfarande inte var moralen kommer in. En privatperson har alltså ansvar för att lämna kvar billigare produkter i butiken så att den som har mindre pengar kan köpa produkterna, ja eller nej?
  • September09

Men jösses! Som om någon nånsing tänkt tanken: "Om jag inte köper denna fina rea vara så blir det mer åt nästa som kommer in i butiken efter mig".
    Nej nej, vad jag köper eller inte köper ska andra fullständigt ge tusan i.  I mina ögon handlar detta bara om ren avundsjuka att man själv inte haft möjlighet att fynda.

Ställ dig först i kön nästa gång så får du också ta del av fynden. Men glöm inte lämna lite till oss som kommer efter......

• Moonis
    September09 skrev 2011-01-31 18:50:25 följande:
    Men jösses! Som om någon nånsing tänkt tanken: "Om jag inte köper denna fina rea vara så blir det mer åt nästa som kommer in i butiken efter mig".
    Nej nej, vad jag köper eller inte köper ska andra fullständigt ge tusan i.  I mina ögon handlar detta bara om ren avundsjuka att man själv inte haft möjlighet att fynda.

Ställ dig först i kön nästa gång så får du också ta del av fynden. Men glöm inte lämna lite till oss som kommer efter......
    Ursäkta men jag har absolut fått fynda mycket själv så det handlar inte om avundsjuka fortfarande. Jag tänker på dom som inte har samma möjligheter och att då roffa åt mig fem plagg av samma för att sälja dyrare känns helt fel för mig.

Svar på tråden Handla kläder på rea och sälja dyrare för att själv gå med vinst!?