• Moonis

Handla kläder på rea och sälja dyrare för att själv gå med vinst!?

Själv tycker jag inte alls om det eftersom det finns dom som verkligen behöver kläder till sina barn och inte har så mycket pengar. När dom sen ska försöka fynda så är allt nästan slut för att dessa andra (med pengar förmodligen) köpt upp ett helt lager för att lägga ut på tex. Tradera direkt.

Vad anser ni om detta?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Handla kläder på rea och sälja dyrare för att själv gå med vinst!?
  • Novallie

Ser ingen vits med att man ska köpa bara för att sälja och tjäna på det men förstår ju att vissa gör så. Redan samma dag som reorna på pop var la folk upp reafynd på nätet för högre summor än vad de gått för på rean.

Det jag stör mig mer på är när folk läger upp böcker/filmer/spel vissa klädesplagg för mer än nypriset. Sett endel säga att du tjänar på att köpa av mig osv... och så kostar en beg, bok mer än att köpa ny med en femtiolapp!? Inser att man får nog allt hålla koll på priser men det minsta man kan begära är väl att om man lägger upp saker som endast är använda ett fåtal gånger eller böcker kolla vad de kostar i butiken i nypris då piser kan ändras. Känns inte som man får så mycket sålt om man tar mer än vad saken kostar i nypris. Vissa sådana saker verkar gå flera gånger igenom nya aktioner också. Varför lägger man upp igen om man inte får sålt om man säljer mer än nypris?

H född 091017
  • enny signatur
    Balahir skrev 2011-01-31 22:24:53 följande:
    men i TS skriver du:
    "jälv tycker jag inte alls om det eftersom det finns dom som verkligen behöver kläder till sina barn och inte har så mycket pengar"

man ska ha råd att köpa fullpriskläder till sina barn. tänk om de tog bort all rea då? aldrig mer?
    Tänk om jorden rämnar.
  • Embla

Jag har läst någonstans att det inte är lagligt att göra så, dvs köpa varor av ett registrerat varumärke (rea eller ej) i en butik i syftet att sälja vidare. Då måste man ha någon typ av återförsäljare-avtal med butiken/tillverkaren. Jag kan ha fel, jag läser så otroligt mycket och kan ha blandat ihop saker.

Jag häpnar hur själviska vissa människor är. Att de tycker att det är helt okej att trampa på andra för att de själva ska tjäna en hacka. Vilka argumentationstekniker de tar till för att rättfärdiga sitt eget beteende. "Måste du fynda på rea borde du inte få ha barn", tex. Så utstuderat elakt, enögt, fördomsfullt och självrättfärdigt.

• ÖNadja

haha

Jag måste ju få kommentera i tråden eftersom det är jag "som har köpt på mej 50-60 par jeans" för egen vinning.  Glad (än så länge har ja bara "fått" 25 par, och nej jag ska inte sälja ALLA jag ska behålla och ge bort mycket)

För det första är det ingen här som vet vilken ekonomi jag har, hur vet "du" att jag inte är en av dom fattiga?

Jag vet hur många som helst som brukar åka över till danmark och handla massor på rea, för flera tusen kronor, dom behåller sedan vissa plagg och säljer sedan resten på tradera. Vips har dom tjänat en slant och deras egna kläder har inte kostat en krona.

Jag ser ofta folk som har rensat tex pop på rean för att sen sälja vidare själv, men det blir ändå billigare för den andra än att handla på fullt pris.

• BeniusPappa

Självklart att det är okej!

Hur menar du att folk som "har pengar" handlar på rean, går du på rea utan att ha pengar?? Eller är du sent ute?

• Mineo

Av vilken anledning har de här personerna inte råd att handla annat än på rea? Har de det så skralt, går på soc och lever på existensminimum eller är det de som väljer att handla allt på rea för att lägga sina pengar på annat istället (dyr bil, dyrt boende, resor, utekvällar etc)??? Det är ju svårt att bedömma då vilka som har rätt att handla på rea??? Jag förstår att de som lever i en svår ekonomisk situation som inte är "självvald" kanske har svårt att handla annat än på rea. Men om man prioriterar annat framför kläder, vilket jag vet många gör, så anser jag inte de har mer rätt till rea än någon annan.

O när det kommer till märkesplagg, vilket det oftast handlar om när man handlar på sig för att sälja dyrare på nätet... har man så kass ekonomi så får man nog inse att man inte kan handla märkesplagg utan istället handla hm, lindex eller kappahl på rea! Tror inte överdrivet många handlar på deras reor o slänger på tradera då det inte betalar sig speciellt. Iaf gör inte jag mig den mödan.

Bara för att det finns de som väljer bort dyr bil, dyrt boende mm för att kunna köpa kläder på ord. pris och leva tryggt. Då ska man inte ha rätten att handla på rea???

Tror det mest ligger avundsjuka bakom det hela. Jag har väl också ångrat att jag inte köpte på mig 10 skaljackor på pop´s 70% rea när jag ser att man kan nästan få 3-dubbelt på tradera. Men det är ju en chansning också och handlar om att ligga ute med en hel del pengar.
    Något man annars gör bra mkt mer pengar på är att handla begagnat på bytardagar, loppisar, secondhandbutiker  och sen lägga på tradera... visst du måste ha koll på vad som är populärt och går bra... men det tjänar du oftast bra mkt mer på än att köpa på rea och kränga på tradera!

♥ Son 2005 ♥ Son 2006 ♥ Bäbis bf 110720 ♥
  • Mamma till 3 M

den som inte har råd att köpa nya kläder till sitt barn till full pris får väl hänga på tradera o köpa billiga kläder där då.. om folk nu säljer nya kläder där.. för de säljs ju aldrig till fullpris!

alla har rätt att handla på rea oavsett ekonomi.. o sedan självklart göra vad man själv vill med kläder man betalat för.

• Mineo
    Mamma till 3 M skrev 2011-02-01 10:00:54 följande:
    den som inte har råd att köpa nya kläder till sitt barn till full pris får väl hänga på tradera o köpa billiga kläder där då.. om folk nu säljer nya kläder där.. för de säljs ju aldrig till fullpris!

alla har rätt att handla på rea oavsett ekonomi.. o sedan självklart göra vad man själv vill med kläder man betalat för.
    Fast tradera är ju inte alltid så billigt... sjukt hur mkt folk betalar för vissa saker där ibland.
    Då är det nog bättre att handla i second hand butiker eller på loppisar, för där brukar inte plaggen kosta mer än 10-20:-/st och man slipper då porto och oftast är de i väldigt fint skick, även märkeskläder säljs så billigt.
  • En Åsa

Oj, jag kunde nog inte bry mig mindre. Orkar folk hålla på så varsågoda!

• R3becca

Jag går ofta på second hand-butiker och letar efter billiga fina saker som jag vet att jag kan få minst dubbelt så mycket för om jag säljer det vidare sedan.
    Jag hittade bland annat en gång en NY skinnjacka från Jofama, på myrornas, för 50:- och den sålde jag sedan för 500:-.
    Jag har även köpt en service i en second hand-butik, för typ 100:-, och den sålde jag senare för över 1000:-. 
    Jag tycker inte det är något fel alls i att köpa och sälja saker för egen vinning.
    Hade jag haft mer pengar hade jag garanterat köpt ännu mer saker på second hand, för att sedan sälja iväg! :) 

• alvide

Jag personligen bryr mig inte om att folk köper på sig massor och sen säljer vidare på tradera.
    Om de tjänar storkovan på det. Ja, grattis till dom.
    Själv tycker jag att det är mer värt att lägga den tiden som faktiskt tar med tradera att umgås med mina barn och/eller sambo och om de inte finns i närheten (sover eller annat) så passar jag på med att fixa hushållssysslor som måste göras så jag inte behöver välja mellan att ge barnen tid eller måste-göra-saker. Det ger så mycket mer livskvalitet än extra pengar i plånboken.
    Men vi är ju alla olika och prioriterar olika!

• Mineo
    alvide skrev 2011-02-01 10:51:26 följande:
    Jag personligen bryr mig inte om att folk köper på sig massor och sen säljer vidare på tradera.
    Om de tjänar storkovan på det. Ja, grattis till dom.
    Själv tycker jag att det är mer värt att lägga den tiden som faktiskt tar med tradera att umgås med mina barn och/eller sambo och om de inte finns i närheten (sover eller annat) så passar jag på med att fixa hushållssysslor som måste göras så jag inte behöver välja mellan att ge barnen tid eller måste-göra-saker. Det ger så mycket mer livskvalitet än extra pengar i plånboken.
    Men vi är ju alla olika och prioriterar olika!
    ja, så kan man också se det...
    Grejen är ju att det betyder kanske inte att dina barn får mer tid än vad andra barn får?
    Det beror ju dels på hur mkt man jobbar, hur mkt man gör på egen hand utan barn, hur mkt intressen man har?
    Som idag, jag är ledig och har barnen hemma. De håller på och pysslar och leker här brevid mig, jag packar några traderapaket. Vi pratar, vi umgås, men jag deltar inte aktivt i deras lek... anser att det är bra för de att leka ensamma också. Det är bra för barn att delta i hushållssysslor och inte aktiveras jämt.

Tradera tar inte så mkt tid som många vill påstå, det handlar mycket om intresse också, för mig är det en hobby och något jag tycker är kul. Jag kör bara en omgång per månad och anser inte att det drabbar mina barn, det gör de bara gott i slutändan snarare...
    Men har man inget intresse så klart man inte ska hålla på med det. Samma sak att har man inte intresse för frimärken, så varför ska man samla på de?
  • alvide
    Mineo skrev 2011-02-01 11:11:54 följande:
    ja, så kan man också se det...
    Grejen är ju att det betyder kanske inte att dina barn får mer tid än vad andra barn får?
    Det beror ju dels på hur mkt man jobbar, hur mkt man gör på egen hand utan barn, hur mkt intressen man har?
    Som idag, jag är ledig och har barnen hemma. De håller på och pysslar och leker här brevid mig, jag packar några traderapaket. Vi pratar, vi umgås, men jag deltar inte aktivt i deras lek... anser att det är bra för de att leka ensamma också. Det är bra för barn att delta i hushållssysslor och inte aktiveras jämt.

Tradera tar inte så mkt tid som många vill påstå, det handlar mycket om intresse också, för mig är det en hobby och något jag tycker är kul. Jag kör bara en omgång per månad och anser inte att det drabbar mina barn, det gör de bara gott i slutändan snarare...
    Men har man inget intresse så klart man inte ska hålla på med det. Samma sak att har man inte intresse för frimärken, så varför ska man samla på de?
    Som sagt så tycker jag att det är OK för min del att andra gör så. Du kanske har bra fördelning osv.
    Om jag själv skulle pyssla med Tradera så skulle det drabba min familj då jag inte kan sitta för mycket vid dator eller TV utan att det påverkar min familj. Just nu sitter jag på jobbet (inte så moraliskt mot min arbetsgivare dock
    Dock finns det människor som klagar på att de inte har tillräckligt med tid på dygnet men datortid och TV-tid tar mer tid än vad man oftast tror. Har haft mina perioder då dator och TV har tagit mycket tid. Sen bestämde jag mig för att verkligen satsa på att dessa skulle vara avstängda. Det hjälpte och jag fick massor av tid helt plötsligt. Men detta är min erfarenhet och inte andras. Men detta är lite off topic egentligen.
  • Mineo
    alvide skrev 2011-02-01 11:21:08 följande:
    Som sagt så tycker jag att det är OK för min del att andra gör så. Du kanske har bra fördelning osv.
    Om jag själv skulle pyssla med Tradera så skulle det drabba min familj då jag inte kan sitta för mycket vid dator eller TV utan att det påverkar min familj. Just nu sitter jag på jobbet (inte så moraliskt mot min arbetsgivare dock
    Dock finns det människor som klagar på att de inte har tillräckligt med tid på dygnet men datortid och TV-tid tar mer tid än vad man oftast tror. Har haft mina perioder då dator och TV har tagit mycket tid. Sen bestämde jag mig för att verkligen satsa på att dessa skulle vara avstängda. Det hjälpte och jag fick massor av tid helt plötsligt. Men detta är min erfarenhet och inte andras. Men detta är lite off topic egentligen.
    Visst gör det det... på gott och ont. I dagens stressiga samhälle tror jag dock det är bra att slappna av vid tv o dator om kvällarna. Men allt är relativt... kan ju bli stressigt också om man inte hinner med annat för att man tillbringar för mkt tid vid tv/dator. Nu ska jag iaf stänga ner här och gå och hitta på något med mina barn istället
  • gumtree

Tycker det här helt ok. Först till kvarn, och man tvingar ju inte någon att handla varorna till ett högre pris än man köpte dem för direkt.

Angående att man har någon slags skyldighet att inte köpa på sig för att fattiga ska kunna köpa tycker jag är märkligt. De har samma rätt att köpa som alla andra. Och som bekant finns det otaliga affärer, webshoppar, second hand-butiker, auktionssiter och annonssiter som har kläder till salu för billiga pengar.

Om folk orkar och vågar köpa på sig massor av varor för att sälja vidare så tycker jag det är upp till dem. Anser inte att de har nåt moraliskt ansvar (mer än att följa lagar och betala skatt förstås) för de som har det sämre ställt. För som sagt finns det ju alternativ, är ju inte som att det är de enda kläderna att få tag på.

• Lönnsirap

Jag svarade helt ok!
    Däremot fattar jag inte att folk vill köpa reagrejor till MER än vad de kostade nya! Jag handlar inte på tradera eftersom min uppfattning är att mycket är dyrare än i affären!

Svar på tråden Handla kläder på rea och sälja dyrare för att själv gå med vinst!?