• MizzTessie

Vår 1-åring krånglar med sovandet dagtid..

Vår son (12 mån) har aldrig sovit speciellt bra på dagen men nu är det värre än någonsin. Nattetid sover han 11-12 timmar utan att äta men ibland med några uppvak. Läggningen på kvällen går oftast jättebra då vi har en rutin med pyjamas-godnattvisor-välling-tandborstning-speldosa-napp och snuttefilt som han verkar känna sig trygg med. Då somnar han själv i sin egen säng (vid 19-tiden), ibland får man gå in ett par ggr, ibland inte alls men han är aldrig ledsen.

På dagarna sover han oftast 2 ggr. (vid 11-tiden och vid 15-tiden) Problemet är att han i princip aldrig sover mer än 37 min i stäck. Det verkar som om han har nån slags spärr där för han vaknar på en sekund och är klarvaken fastän man märker att han inte är alls utsövd. Inomhus söver vi honom i famnen i vår säng (ibland lugnt men ofta med en "kamp") och när han somnat brukar vi smyga därifrån. Ligger vi kvar hos honom kan han sova längre. Vi har provat att låta honom somna själv som vi gör på kvällen men han står bara i sängen och hoppar, tjoar, kastar nappen, drar i speldosan, sparkar i väggen.. allt utom att sova.  

I vagnen sover han mer än 37 min men bara om den rullar. Så fort den stannar vaknar han. Är ju ganska jobbigt alltihop det här eftersom man inte vågar lämna honom till barnvakt för hur kul är det för dem att gå timlånga promenader om de inte har lust, eller ligga och "brottas" med honom i sängen tills han somnar. Jag har ju absolut ingen egen tid heller på dagarna eftersom en av hans sovstunder brukar jag vara ute och gå och den andra får jag ligga bredvid honom en stund efter han somnat och får max 20 min att fixa med annat. Och framförallt är det synd om honom som aldrig riktigt får sova så mkt som han behöver. 

Jag skulle gärna låta honom sova bara 1 gång men de gånger vi har provat nu sover han bara 37 min ändå och är helt slut av trötthet när kvällen kommer. 

Så jag undrar om du har tips på hur vi ska få honom att 1. Sova längre pass på dagen, 2. Sova vidare fastän vagnen stannar, 3. Somna nån annanstans än i famnen inomhus.

Jättetacksam för svar!!!

• Svar på tråden Vår 1-åring krånglar med sovandet dagtid..
  • BVC Sköterskan

Hej!

Onekligen har han inga problem med sömnen på natten, vilket är bra och talar för att han sover tillräckligt egentligen :)
    På dagarna kan det dock vara svårt att bedöma hur mycket sömn barn behöver, i hans ålder. Ofta krävs det dock ett längre pass och ett kortare, för att de skall orka dagen.

Rutiner gör att de flesta barn kommer in i en rytm. Försöker ni med en vila per dag, krävs det alltså att ni gör det under en längre period. Totalt brukar de flest ett-åringar dock sova mellan 12-14 timmar per dag.
    Bestäm er helt enkelt för om han behöver sova en eller två gånger. Planera in tiden, så att de passat er. Låt honom gärna somna på samma ställe, så att han känner igen rutinen (som vid kvällen).

Det finns vissa kända faktorer som påverkar goda sömnvanor.
    Till exmpel är det bra om barn (även vuxna;) får komma ut  två gånger per dag. Dels för att sringa av sig energi men också för att få frisk luft och dels för att få ta del av det lilla solljus som finns.

Kosten har också stor betydelse. Fem till sex mål per dag, på regelbundna tider mår de flesta bra av. Erbjud gärna mat före vilan, men inte mindre en en halvtimme före han förväntas vila. Ofta gör maten barn piggare, inte direkt men en stund efter och då vill dom absolut inte sova.

Det är också känt att barn som inte får tillräckligt med stimulans under dagen oftare får sömnproblem. Det innebär inte att man skall leka oavbrutet hela dagen, men det blir mer och mer viktigt med kontakten till andra barn. Om han inte går på förskolan kan Öppna förskolan vara ett alternativ.

Om ni inte får bukt på hans vilostunder, så föreslår jag att du pratar med er BVC-sköterska. Antagligen kan hon ge mer konkreta råd, som passar er.

MVH Christine

• MizzTessie

Tack för ditt svar! Vi provar nog med att låta honom sova bara en gång per dag eftersom det passar bättre med våra aktiviteter. Vi är på öppna förskolan eller träffar föräldragruppen på förmiddagarna ca 3 ggr i veckan och de dagarna hinner han inte sova förräns efter lunch och som du säger så har jag tänkt att det inte kan vara bra för honom att bryta rutinen såpass ofta. Vi är ute minst en timme varje dag eftersom vi har hund och han äter bra på regelbundna tider så det borde inte vara ngt problem. Bra dock med tipset att inte lägga honom DIREKT efter lunch, det visste jag inte. Vi provar ett par veckor med det här och funkar det inte bättre kontaktar jag BVC.

• BVC Sköterskan

Ni har alla förutsättningar för att lyckas Solig

MVH Christine 

Svar på tråden Vår 1-åring krånglar med sovandet dagtid..