• canmamma

Vilken bok påverkade dig mest som barn?

Ja, vilken bok var den som påverkade dig mest som barn? Om du måste välja en alltså. Skriv gärna ungefär hur gammal du var när du läste den. 

För mig var det nog "Godnatt mr Tom" av Magorian. Den boken blev startskottet på slukaråldern för mig.  

• Svar på tråden Vilken bok påverkade dig mest som barn?
  • TrailerTrash

Anne Franks dagobk.Jag var 9 när jag läste den

• Grålli

CS Lewis böcker om Narnia !!

• mamma smurfen

Fick en KITTY-bok i present då jag fyllde 10,
    alla serietidningar hade jag läst 200ggr *ler* så jag tog upp den, bläddra lite å tyckte den verkade "tråkig" iom att det inte fanns bilder i den*S*

Men började iaf att läsa, å kunde sedan inte sluta!!

DET var början till min "bok mani", efter DEN boken läste jag ALLA Kitty böker jag kom åt, å Bröderna Hardy, å Fem-böckerna*S*
    Sedan blev det böckerna om OZ, Narnia, och Den vita hästen, Black Beuty mfl.... 

• redneck girl

när jag var liten så fick jag aldrig nog av boken den nyfikna katten katrin . och som lite större läste jag elvis böckerna . sen gillade jag vi fem böckerna och mary-lou böckerna. fastnade aldrig för kitty som många andra gjorde . kom nu på att jag även läste och hade de mesta av pirkko böckerna med .

• Alexi

Vissa böcker som Godnatt Mister Tom var jättebra och man minns dem väl. Även serien skuggan över stenbänken tyckte jag mycket om.

Men jag fick nyligen hem en kartong med de största favoriterna från mina föräldrar, var väldigt nostalgiskt att se dem:

Lilla huset på prärien
    Anne på Grönkulla
    Lotta-serien (wahlströms-bok)

samtliga lästa så jag kan dem utantill.

• RocketQueen

Britta & Silver-böckerna Jag läste precis alla, och ofta, kunde läsa de hur många gånger som helst. Och Tvillingarna på Sweet Valley High var också en storfavorti Undrar vad man skulle tycka om man läste om böckerna nu, 15 år senare...

• augustisten

Hmm... flera av de redan nämnda - men jag får nog säga "I klockornas tid" av Maria Gripe.

Främst för att det är samma berättelse två gånger berättad på olika sätt kanske. Det var väldigt omvälvande för mig och lärde mig nog mycket om att ha olika synsätt och perspektiv på saker.

Då jag var ett litet barn var det helt klart "Kattresan" av Ivar Arosenius

Svar på tråden Vilken bok påverkade dig mest som barn?