Inlägg från: hemvärnet |Visa alla inlägg
  • hemvärnet

Vad innebär intuition?

Antar att de experiment du menar har med "event related potetials" eller?
    Isf bör det väl förtydligas att det handlar om millisekunder och inte en timmes funderande över en händelse. 

Det kan väl vara ganska vanskligt att tala i begrepp som intuition då med tanke på hurpass missbrukat begreppet är.  
    Intuition innebär för mig att man saknar argument eller bara känner för något trots att man inte kan tala för sin sak. I de lägena brukar ju folk komma med intuitionargumentet och så kan man inte längre diskutera saken. Dessutom kommer folk dragandes med detta då de haft tur.
    Genom denna association har jag kommit fram till detta, inte genom en ordbok. 

• hemvärnet
    Digestive skrev 2011-02-01 20:52:06 följande:
    Ursäkta men jag förstår inte vad det här har med min trådstart att göra. En timmes funderingar? Missbrukat begrepp? Saknar argument och inte kan tala för sin sak? Intuitionsargumentet? När de har haft tur?

Jag behandlar frågan huruvida vår intuition innebär det samma som att skapa vår verklighet åt vårt medvetande - på det viset som har förklarats i trådstarten.

Experimenten har ingenting mer med ämnet att göra än att de har visat upp resultaten som jag beskriver att de har gjort.
    Jag svarade helt enkelt den filosofiska frågan med ett resonemang kring att intuition som begrepp är aningen infekterat. Du kan välja att identifiera intuition som den första nervimpulsen, men jag skulle personligen använda en annan identifierare, Sartres prereflexivitet kanske eller kort och gott förmedvetenhet.
    Varför jag frågade om experimentet var ERP är att resultaten inte är så entydiga där och det kan väl inte vara helt oviktigt. 
    Sedan angående fri vilja så behöver ju inte det innefatta beslut individuella val och beslut. Som determinist kan man ju se mänskligt tänkande (inklusiver förmedvetenhet) som en annorlunda form av matematik där resultatet alltid är förutbestämt, precis som en formel. 
  • hemvärnet
    Digestive skrev 2011-02-02 21:55:19 följande:
    Det Sarte diskuterar handlar om en abstrakt diskussion medan jag, genom den första nervimpulsen, knyter ihop det abstrakta i en snarlik diskussion till ett fysiskt fenomen. Inte alls omöjligt att låta Sartes diskussion följa min och mina premisser - handlar enbart om viljan att applicera dem på varandra och se över begreppen samt fenomenen de refererar till. Skiljer sig fenomenen som jag och Sarte refererar till ifrån varandra eller skiljer sig enbart begreppen vi använder oss utav ifrån varandra?

ERP?

Som determinist så kan man tyvärr inte diskutera det här ämnet då man redan har ett fullständigt svar på hur det förhåller sig. Släpper man sådana föreställningar för stunden så gör man ett fullt deltagande möjligt i den här diskussionen. Här har jag valt att inte ge den här första nervimpulsen ett stöd för determinismteorin, som många andra brukar göra, utan hänvisar fenomenet till tanken att vi skapar verkligheten åt oss själva i stadiet där den första nervimpulsen uppstår - där vi skulle ha en fri vilja som innebär att vi antingen väljer att skapa (hämtar handlingen ur intuition) eller återanvända (hämtar handlingen ur vårt intellekt).
    Vi kan kanske nöja oss med att kalla det omedvetna processer.

ERP - Event related potetials. Uppmätta nervimpulssignaturer i samband med kognitiva processer som föregår medveten process.

Determinism kan väl tillåta att intuition existerar. Varför är det ett hinder? Bara för att man talar om saker förutbestämda skeenden så finns det ju t.o.m. utrymme för en gud så vitt jag vet. 

Ett tillägg med ditt trumexempel. Trummande är ju något du övat upp. Lekmannamässigt så är det en "ryggmärgs" övning. Det är som att säga att du använder ditt intellekt när du knyter skorna.
    Det du talar om i termer av intuition är snarlikt att börja prata slumpmässiga stavelser. Omedvetet bildar de konstiga ord. Är det intuition? Du förhåller dig när du pratar slumpmässigt till det du lärt dig om språket. Du börjar exempelvis inte lägga till kinesiska fonem utan du håller dig till svenska vare sig du vill eller ej. 
  • hemvärnet

Är osäker på om man överhuvudtaget kan kontrollera det förmedvetna, än värre hur man ska bevisa det?

Svar på tråden Vad innebär intuition?