Digestive skrev 2011-02-02 21:55:19 följande:
Det Sarte diskuterar handlar om en abstrakt diskussion medan jag, genom den första nervimpulsen, knyter ihop det abstrakta i en snarlik diskussion till ett fysiskt fenomen. Inte alls omöjligt att låta Sartes diskussion följa min och mina premisser - handlar enbart om viljan att applicera dem på varandra och se över begreppen samt fenomenen de refererar till. Skiljer sig fenomenen som jag och Sarte refererar till ifrån varandra eller skiljer sig enbart begreppen vi använder oss utav ifrån varandra?
ERP?
Som determinist så kan man tyvärr inte diskutera det här ämnet då man redan har ett fullständigt svar på hur det förhåller sig. Släpper man sådana föreställningar för stunden så gör man ett fullt deltagande möjligt i den här diskussionen. Här har jag valt att inte ge den här första nervimpulsen ett stöd för determinismteorin, som många andra brukar göra, utan hänvisar fenomenet till tanken att vi skapar verkligheten åt oss själva i stadiet där den första nervimpulsen uppstår - där vi skulle ha en fri vilja som innebär att vi antingen väljer att skapa (hämtar handlingen ur intuition) eller återanvända (hämtar handlingen ur vårt intellekt).
Vi kan kanske nöja oss med att kalla det omedvetna processer.
ERP - Event related potetials. Uppmätta nervimpulssignaturer i samband med kognitiva processer som föregår medveten process.
Determinism kan väl tillåta att intuition existerar. Varför är det ett hinder? Bara för att man talar om saker förutbestämda skeenden så finns det ju t.o.m. utrymme för en gud så vitt jag vet.
Ett tillägg med ditt trumexempel. Trummande är ju något du övat upp. Lekmannamässigt så är det en "ryggmärgs" övning. Det är som att säga att du använder ditt intellekt när du knyter skorna.
Det du talar om i termer av intuition är snarlikt att börja prata slumpmässiga stavelser. Omedvetet bildar de konstiga ord. Är det intuition? Du förhåller dig när du pratar slumpmässigt till det du lärt dig om språket. Du börjar exempelvis inte lägga till kinesiska fonem utan du håller dig till svenska vare sig du vill eller ej.