Vad innebär intuition?
Vi har genom vetenskapliga experiment kommit fram till att vi sänder nervimpulser redan innan vi blir medvetna om en händelse och innan en medveten reaktion uppstår, som om hjärnan har gjort jobbet åt oss innan vi blev medvetna om att uppgiften fanns. Det har exempelvis dykt upp som diskussionsämne i det här forumet kring hur väl det här faktumet stämmer överens med den fria viljan som vi upplever och jag tänker även beröra det ämnet här.
Tänk er tanken där den här första nervimpulsen identifieras som vår intuition, som vi i efterhand kan resonera kring genom vårt intellekt och att det i den stunden (när intellektet börjar användas) bildas en eftersläpande nervimpuls och vad vi då identifierar som vårt medvetna val.
Nu ställer jag er filosofer frågan; kan det här faktumet stämma överens med en teori om att vi besitter förmågan att integrera i skapandet av nästa ögonblick av verkligheten?
Härmed utgår jag från att axiomet för den här tesen stämmer - alltså att vår intuition uppstår innan det vi identifierar som vårt medvetna val har uppstått. Alltså samma resultat som vetenskapliga experiment har visat upp kring våra nervimpulser fast nu klätt i specifika begrepp att relatera till. En diskussion kring vilka begrepp som borde eller inte borde användas, samt i vilket skede de bör och inte bör användas, välkomnas självklart och jag vill tillägga att jag känner mig osäker på hur begreppet medvetande används på en del ställen. På vissa ställen så vore kanske ordvalet eftertanke bättre. Hjälp mig gärna.
Hur som helst. Om vi nu medvetet kan välja att följa vår intuition innan den uppstår, alltså förhålla oss öppna för infallet tills det inträffar. Har vi inte då gjort ett medvetet val samt handlat och skapat ett resultat innan medvetandet per se har blivit medveten om vare sig handlingen eller resultatet - alltså medvetet skapa verkligheten åt vårt medvetande?
Kan då fri vilja definieras som friheten i att välja huruvida vi tänker skapa (använda vår intuition) eller återanvända (använda vårt intellekt)?
Sedan vill jag även fråga er hur väl ni själva känner att ni 1.) kan stänga på och av er intuition samt 2.) hur väl ni känner att ni kan använda intellektet för att ge riktlinjer åt er intuition och för att nå ett resultat, för att sedan nå resultatet genom er intuition via riktlinjerna? Beskriv gärna med konkreta och reella exempel, om så hämtade ur rena vardagssituationer.
Jag kommer naturligtvis själva att svara på dessa frågor i samma takt som ni själva gör det och den här trådstarten används enbart som diskussionsunderlag - för att inte göra trådstarten i sig allt för lång eller taktlös med massa monologer. Jag sätter vår kontakt och dynamiken i den i det första rummet.
Observera att i min tråd så uppskattas fri filosofi av mig samt biprodukterna utav den - så jag tänker inte anmäla inlägg utanför det direkta ämnet personligen och jag tänker inte heller försöka dämpa dem på något vis.