Ensam vårdnad - flytta utomlands?
Hej
Jag har ensam vårdnad om dottern. Jag undrar om någon vet om jag kan flytta utomlands med henne utan faderns godkännande?
Hej
Jag har ensam vårdnad om dottern. Jag undrar om någon vet om jag kan flytta utomlands med henne utan faderns godkännande?
NJA... Skulle jag vilja säga. Barnet har rätt till rikligt umgänge med den förälder som barnet inte bor ihop med. Som enskild vårdnadshavare har du ett stort ansvar ang detta. Kan du tillgodose barnet det umgänget? Du får också räkna med att stå för rese kostnaderna.
Sen bör du också ha ett riktigt bra skäl till en sådan flytt - en ny kärlek är inte skäl nog.
Ansöker den andra föräldern domstol så är din flytt negativ pga ovanstående.
Fel igen du får flytta vart du vill när du har ev men är det utanför landets gränser ska den andra föräldern godkänna barnets flytt. Flyttar du iallafall kan du förlora vårdnaden och boende helt
Kan anonym i inlägg #3 vara så vänlig och upplysa på vilket sätt den andra föräldern ska godkänna detta? Via någon blankett? Eller muntligt eller vadå? Ensam vårdnad innebär ju att den enskilde vårdnadshavaren ensam godkänner allt som har med barnet att göra, även flytt till månen om så vore:)
Jag skrev det inlägg nr 3 och nej jag kan inte svara på hur det ska gå till men jag skulle förlora ev och boende i höstas för jag trodde som ni att jag som har ev kan flytta utomlands men pappan drog det till tr och enligt dem får man flytta hur man vill inom landet men inte utomlands för det ska den andra föräldern godkänna. Jag berätta jag fått jobb i det nya landet men som sagt mitt barn som jag har ev om får inte bo där om inte pappan godkänt det men väljer jag att bo kvar i landet så har jag ev och boendet kvar! Så ni kan rätta mig hur mycket ni vill men enl tr får man inte flytta utomlands utan den andras godkännande om man vill behålla ev, jag pratar om egen erfarenhet om det är okej för er?
Oj, det var många skilda svar!
Så här är det. Jag har alltid haft ensam vårdnad sedan dottern föddes. Fadern ville inte ha et skvatt med henne och göra hennes första 6 år. Sedan fick han påtryckningar från omgivningen som till slut gjorde att han ville se henne. Han träffar henne nu som högst några timmar i månaden. Dottern träffar honom för att han vill, inte för att hon vill. Redan innan han kom krypande var flytten bestämd. Han hade avsagt sig allt umgänge med henne, och jag planerade vårt liv utifrån detta. Vår släkt kommer redan ha flyttat dit när det blir dags för oss att flytta. Dotterns mormors familj, dotterns moster, min mosters familj och kusiner. Detta är den enda släkten vi har kontakt med då min faders familj är bosatt i ytterligare ett annat land och jag har ingen kontakt med denne.
Jag kommer kunna ge dottern en mycket bättre tillvaro efter flytten, bättre ekonomi, levnadsstandard och framtidsutsikter.
Därför känner jag att några timmar med sin pappa för sin pappas skull inte väger speciellt tungt i beslutet. Som tidigare sagt kan de ännu ha kontakt om så daglig om han nu vill det via telefon och dator, samt ses regelbundet om än med lite större mellanrum samt diverse skollov osv. Så länge dottern går med på det för hans skull.
Kan han verkligen få igenom ensam vårdnad och boende i denna situationen om jag väljer att flytta så långt bort utan hans medgivande?