• mrslonely

vill ni har inrednings råd till ert hem eller nåt rum skriv till mig

Jag älskar inredning och skulle gärna hjälpa andra som behöver råd å tips och gratis konsultation så skriv om ni behöver nån att bolla tankar med el få tips av..

• Svar på tråden vill ni har inrednings råd till ert hem eller nåt rum skriv till mig
  • sommar2001

Perfekt.

Bor i ett tmmerhus från 1700-talet som vi renoverar varsamt och behåller det gamla lantliga. Därmed inte sagt att allt är vitt vitt vitt, gillar färg och det enda som är vitt är tak men det behövs efter som att det är låga tak.. Just nu håller vi på med hallen. Huset är långsmalt och hallen på övervånngen är ca 2 m bred och 10 m lång. Kommer upp en trappa också givetivis. HUr som helst har vi tapetserat yttervägg och de andra väggarna är i timmer och ganska mörkt.
    Tapeten vi har valt har vit bakgrund och mönster i grönt, blått, rött och gult. Det är 2 förnster på yttervägg, vita med foder och smyg målat i vitt. Nu till "problemet" det är 4 dörrar i korridoren idag är de blå, samma nyans som i tapeten. Funkar, snyggt men de måste målas om. Ska vi ha som det är vita fönster på 1 vägg och blå dörrar på den andra eller ska vi måla dörrarna vita istället så det blir ljusare och kanske känns lite större. Takhöjden är ca 2,10. 

D

Något spontant do or dont do?

• sommar2001

D

F            D

F            D

D

Så ser hallen ur med fönster och dörrar.

• mrslonely

Hej det är lite svårt när jag inte har nån bild och så men min spontana tanke är ändå att måla dörrarna vita så att det går igen i fönstrena och taket. Om timmret också är ganska mörkt som du sa. Sen kan ni ju ha den blåa färgen i något annat i rummet. På saker el textilier. Hur mörkt trä  är timmerväggarna?
    Hur mörkt ljus är tapeten?
    Vad annorlunda med så långsmalt. Men häftigt.

• sommar2001

Tack för svar!
    Ja visst är det annorlunda, opraktiskt och onödigt mycket plats som aldrig kommer att utnyttjas. Men jag klagar inte, har mitt drömhus även om det bara är 5 m brett och minst 20 m långt. Har varit ett hus med 2 separata ingångar, tog hål i väggen för att få tillgong till hela huset. Får ta och fixa någon snygg möbel eller kanske en läshörna där så det inte är helt tomt. 

Timret är ganska mörkt, mogen fura med lite inslag av rödorangea nyanser.  

Har den här tapeten.
    http://www.durosweden.se/sv/tapethittaren/tapethittaren-app?csCollection=3646&csState=WallpaperSelectionState
    Fungerar inte länken är det tapet nr 038-15

Känns som att det vita även kommer att göra så hallen större. Sen kommer vi nog att strunta i gardiner för att få in maximalt med ljus. Måste dock möblera den ena delen för det blir för mycket tom golvyta. Har en gammal träsäng som vi tänkte använda som "dagbädd"/utfyllnad. Kan ju i så fall "bädda" den med någon färg som går igen i tapeten.  

Skulle vilja ha ett tips till men då måste jag nog ta ett kort så du får se hur det ser ut.. Återkommer inom några dagar.

• ljuvliga

Hej! Jag behöver inredningshjälp
    Har nu ett ganska blekt vardagsrum, vill in med mer färg! Så nu är jag på jakt efter nya gardiner o ev. matta. Har förresten två fönster i vardagsrummet. Ena fönstret är bredvid balkongdörren.

Har nu vita gardiner tillfälligt. grå/svarta soffor, beige o vit randiga kuddar med stjärnor på,  Och en vit matta under rumsbordet. O vita tapeter kan man säga.  Ganska färglöst. Enda färklicken är väl löparen på bordet som är lila. Tavlor ska upp så småningom är det tänkt.

Nu är frågan vilka gardiner passar in? Är osäker på om färgglada gardiner kommer passa kuddarna som är beige/vita? Kommer det att skära sig mycket o jag måste byta ut kuddarna isf? Kan jag ha gardiner med mönster på? Eller är enfärgade bättre tillsammans med kuddarna? Vilken färg isf?

O vilken färg på mattan? Sattsa på färg eller en svart/vit / grå?
    Övriga möbler i rummet kommer vara vita. Just nu är tvbänken obehandlat furu men funderar om jag ska måla den vit. O nu till helgen ska vi ev. köpa en ny hörnbokhylla som kommer att vara vit.

• mrslonely
    sommar2001 skrev 2011-02-03 23:11:05 följande:

Tack för svar!
    Ja visst är det annorlunda, opraktiskt och onödigt mycket plats som aldrig kommer att utnyttjas. Men jag klagar inte, har mitt drömhus även om det bara är 5 m brett och minst 20 m långt. Har varit ett hus med 2 separata ingångar, tog hål i väggen för att få tillgong till hela huset. Får ta och fixa någon snygg möbel eller kanske en läshörna där så det inte är helt tomt. 

Timret är ganska mörkt, mogen fura med lite inslag av rödorangea nyanser.  

Har den här tapeten.
    www.durosweden.se/sv/tapethittaren/tapethitta...
    Fungerar inte länken är det tapet nr 038-15

Känns som att det vita även kommer att göra så hallen större. Sen kommer vi nog att strunta i gardiner för att få in maximalt med ljus. Måste dock möblera den ena delen för det blir för mycket tom golvyta. Har en gammal träsäng som vi tänkte använda som "dagbädd"/utfyllnad. Kan ju i så fall "bädda" den med någon färg som går igen i tapeten.  

Skulle vilja ha ett tips till men då måste jag nog ta ett kort så du får se hur det ser ut.. Återkommer inom några dagar.

Ok ja återkom gärna med bild. Vad roligt att få vara med i planerandet
    Detta är den enda hallen som ni kommer in i och klär av er och så eller? I så fall är det ju alltid bra att det finns mkt plats för förvaring av kläder och nånstanns att sitta och ta av sig skor eller vila en liten stund när man kommer in
    Låter bra med att ni släpper in så mkt ljus som möjligt.
  • mrslonely

sorry läste första igen och såg att det är hallen på övervåningen. Låter mysigt med läshörna och dagbädd.

ljuvliga skrev 2011-02-04 13:36:04 följande:
    Hej! Jag behöver inredningshjälp
    Har nu ett ganska blekt vardagsrum, vill in med mer färg! Så nu är jag på jakt efter nya gardiner o ev. matta. Har förresten två fönster i vardagsrummet. Ena fönstret är bredvid balkongdörren.

Har nu vita gardiner tillfälligt. grå/svarta soffor, beige o vit randiga kuddar med stjärnor på,  Och en vit matta under rumsbordet. O vita tapeter kan man säga.  Ganska färglöst. Enda färklicken är väl löparen på bordet som är lila. Tavlor ska upp så småningom är det tänkt.

Nu är frågan vilka gardiner passar in? Är osäker på om färgglada gardiner kommer passa kuddarna som är beige/vita? Kommer det att skära sig mycket o jag måste byta ut kuddarna isf? Kan jag ha gardiner med mönster på? Eller är enfärgade bättre tillsammans med kuddarna? Vilken färg isf?

O vilken färg på mattan? Sattsa på färg eller en svart/vit / grå?
    Övriga möbler i rummet kommer vara vita. Just nu är tvbänken obehandlat furu men funderar om jag ska måla den vit. O nu till helgen ska vi ev. köpa en ny hörnbokhylla som kommer att vara vit.
    Hej Ger gärna tips! skriv på bara

Vill du ha kvar kuddarna? Är det den den stilen du gillar?
    Har du något mer beige i rummet? '
    Eftersom jag inte har nån bild så försöker jag tänka mig i huvudet efter hur du beskriver. Jag tänker lite så här.
    Det låter som att förutom soffan så är det väldigt blekt och lite intetsägande? Det är väldigt fint att ha kontraster i ett rum. Jag tycker att ni borde ha lite mera gråsvart nånstanns i lägenheten förutom soffan. Svart och vitt är en jättesnygg bas. Sen skulle jag välja en eller två färger förutom det. Och då ska man försöka att ha det på flera ställen utspritt i rummet. Kontrasterna vitt och svart ska då vara nära varandra så det blir den effekten. Blir väldigt balanserat.
    Gillar ni den lila som är på bordet? I så fall kan ni ju ha flera saker som är lila. Gardinerna kan vara vita, eller vita och svarta, eller vita och lila t.ex. Om ni har panelgardiner kan man ju ha två färger på varje sida.
    Om bordet är vitt så skulle d va snyggt med grå svart matta som soffan. Kanske måla tv bänken svart? Vitt blir också bra. Skulle vara snyggt med kuddar i vitt ( som kontrast till mörka soffan och fånga upp det ljusa från möblerna och sen kuddar i accentfärgen/färgerna som ni väljer.

Detta är mina första tankar, berätta gärna hur du tänker om det. Och berätta gärna mer om vilken smak ni har och vad ni gillar och så.
  • sommar2001
    mrslonely skrev 2011-02-04 20:24:05 följande:
    Ok ja återkom gärna med bild. Vad roligt att få vara med i planerandet
    Detta är den enda hallen som ni kommer in i och klär av er och så eller? I så fall är det ju alltid bra att det finns mkt plats för förvaring av kläder och nånstanns att sitta och ta av sig skor eller vila en liten stund när man kommer in
    Låter bra med att ni släpper in så mkt ljus som möjligt.
    Nej detta är hallen på övervånngen, ingång med all förvaring har v ipå nedre planet. Den är perfekt i storlek. Är ganska städat nu så jag ska ta kort i helgen.
  • ljuvliga
    mrslonely skrev 2011-02-04 20:48:48 följande:
    sorry läste första igen och såg att det är hallen på övervåningen. Låter mysigt med läshörna och dagbädd.Hej Ger gärna tips! skriv på bara

Vill du ha kvar kuddarna? Är det den den stilen du gillar?
    Har du något mer beige i rummet? '
    Eftersom jag inte har nån bild så försöker jag tänka mig i huvudet efter hur du beskriver. Jag tänker lite så här.
    Det låter som att förutom soffan så är det väldigt blekt och lite intetsägande? Det är väldigt fint att ha kontraster i ett rum. Jag tycker att ni borde ha lite mera gråsvart nånstanns i lägenheten förutom soffan. Svart och vitt är en jättesnygg bas. Sen skulle jag välja en eller två färger förutom det. Och då ska man försöka att ha det på flera ställen utspritt i rummet. Kontrasterna vitt och svart ska då vara nära varandra så det blir den effekten. Blir väldigt balanserat.
    Gillar ni den lila som är på bordet? I så fall kan ni ju ha flera saker som är lila. Gardinerna kan vara vita, eller vita och svarta, eller vita och lila t.ex. Om ni har panelgardiner kan man ju ha två färger på varje sida.
    Om bordet är vitt så skulle d va snyggt med grå svart matta som soffan. Kanske måla tv bänken svart? Vitt blir också bra. Skulle vara snyggt med kuddar i vitt ( som kontrast till mörka soffan och fånga upp det ljusa från möblerna och sen kuddar i accentfärgen/färgerna som ni väljer.

Detta är mina första tankar, berätta gärna hur du tänker om det. Och berätta gärna mer om vilken smak ni har och vad ni gillar och så.
    Hej!
    Du hade jättebra förslag. Tackar så mycket! En del saker har jag också funderat på men jag fick flera nya förslag ocksåGlad
    Vet inte vad vi har för smak. Vill få det hemtrevligt och mysigt. Vill in med lite mer färg utan att det ger ett rörigt intryck. Tavlor ska småningom upp på väggarna så då blir det lite mer. I övriga rummen har vi mest varma färger. tex i köket har vi rött och vitt. i sovrummet väntar vi nya möbler så där är det inte helt klart än. Just nu har vi varma fäger och vita möbler.

Nej vi har inget annat som är beige förutom kuddarna. Iofs har vi ett par giraffer som har liite beige i sig men mest är dom bruna:) Dessa är omkring 1 m långa. Kuddarna har vi fått i present och vi tycker dom är fina så dem vill vi försöka ha kvar. Men passar inte kuddarna får dom flytta in i sovrummet i så fall.
    Har funderat på lila och vita panelgardiner. Två på varje sida. (Kuddarna har ju lite vitt i sig så det kanske skulle kunna gå?) Har också funderat på vita och svarta gardiner, tror det skulle passa soffan bra.
    Men jag provade att ha lila kuddar tillsammans med dessa som jag har men nej jag vart inte helt nöjd. Isf passar lila kuddar tillsammans med kuddar som är vita istället.

Tänkte mig en tavellist bakom ena soffan där jag kan byta tavlor o prydnader efter humör. en annan idé som jag hade var att sätta upp en stor gråsvart tavla bakom soffan.

Gråsvart/ svartvit matta skulle göra sig jättebra under soffan. men funderar om det blir för mycket svart och vitt i rummet? men det kanske det inte blir det om jag har accentfärgerna på andra platser i rummet. det jämnar nog ut sig om jag tänker efter
  • mrslonely

Hej igen
    ja jag tror inte det blir för mkt svart och vitt. Just nu verkar det som det har varit för lite svart nästan eftersom bara soffan haft det. Om man har mest vitt som ni har på väggar och möbler och sen lite svart här och där så är det en jättebra bas som ger ett balanserat intryck. Sen kan man ju klämma i med som sagt gardiner , ljus,duken,kuddarna i soffan.
    Ja kanske passar kuddarna bäst i sovrummet. Sovrum tycker jag personligen ska vara väldigt ljusa och lugna eftersom man ska sova där så är det skönt med inte för mkt starka färger. Beige och vitt är jättefint i sovrum tycker jag personligen. Men allt är ju en smaksak och det är ju man själv som ska trivas.
    Gillar du kuddarna på indiska. Jag tänker att om du har den där svart vita basen så vore det jättefint med massa kuddar från t.ex indiska. De är verkligen mysiga och gör så att det inte känns så hårt liksom. De har massa fina i lila, och även andra färger säkert. Jag tycker det är så fint med en stod kudde också som golvkudde. Men du hade kanske lila kuddar redan också? Det är ju bra
    Ett annat tips som är så fint tycker jag är benjamin fikus träd. Såna som de har på ikea. Jag har haft en sån i en vanlig liten kruka och det blir aldrig större så det är ett sött litet mini träd liksom. Orkideer är ju vackra också. Kanske en i vit och en lila?
    Tavellist är perfekt, älskar dem. Så skönt att kunna byta. Och att även om man har olika ramar och höjder på tavlorna så binder tavelhyllan ihop allt ändå.
    Skriv igen å berätta hur du tänker och hur det går. Kan du inte ta lite före och efter bilder
    Om du vill kan du maila mig också på anna.su@live.se om du vill skicka nån bild är det lättare där.

kram

Svar på tråden vill ni har inrednings råd till ert hem eller nåt rum skriv till mig