• mrslonely

vill ni har inrednings råd till ert hem eller nåt rum skriv till mig

Jag älskar inredning och skulle gärna hjälpa andra som behöver råd å tips och gratis konsultation så skriv om ni behöver nån att bolla tankar med el få tips av..

• Svar på tråden vill ni har inrednings råd till ert hem eller nåt rum skriv till mig
  • mrslonely
    prinsessansMamma skrev 2011-02-13 22:10:05 följande:
    Jag behöver hjälp!!

jag älskar inredning som dig, hehe, jag har gjort om 511 gånger, bara för att lixom :P
    Brukar oftast blanda mig när kompisar ska göra om, eller så tvingar jag de att göra om, å drar gärna igång projekt haha, jag fullkomligt älskar det!

Är nöjd med precis allt för det e nyligen omgjort..
    Dock är köket det som jag vill fixa nu..

Väggarna är pistage gröna, det gjorde jag sist för att jag hade vita möbler, å det va assnygt.

Nu har jag köpt ett bord i ek med 6 svarta skinnstolar, har bytt ut skåpsluckorna mot ek-luckor, har satt svart kakeldekor på alla kakelplattor, detaljer går i silver/rostfritt stål, har dock vita vitvaror!

Nu vill jag få bort den gröna färgen, å vill kanske ha nån fondvägg som jag tapetserar med nån snygg tapet, och malar om resten av väggarna- frågan är bara till vilken färg? va kan man ha för färg när möbler+skåp är i ek, själva stommen till skåpen är vit, kakeln svart, å små grejer typ rostfritt stål? Gärna tips på gardiner oxå :D
    Hej vad roligt med en till likasinnad inredningsälskare som ändrar smak ofta :-P Vi måste hålla kontakt

Det jag tänker om det du skrev är att ek är ju ganska mörkt, och svart är ju mörkt. Själva stommen till skåpen är vita. Alltså du behöver mkt vitt nu.
    Ljusa gardiner gärna tunna som släpper in mkt ljus.
    Och så vita väggar och detaljer på bordet och köksbänken.
    Fondväggen skulle ju kunna vara vit också fast med inslag av grå och svart i mönstret.
    Eller svarta med vitt och grå i sig men då behövs det vara på en vägg som inte är för stor. För d känns som det behövs mkt vitt också. Det blir väldigt fint med eken och det svarta om det bara är med mkt vitt också. Låter riktigt snyggt.
    Så tänker jag.
    Hur tänker du?
  • mrslonely
    thebettygirl skrev 2011-02-14 21:24:52 följande:
    Min smak har varierat för varje flytt jag gjort, det har känts som som om varje lägenhet haft en själ och även om jag haft en bild innan så har det inte alltid blivit som jag hade tänkt mig då rummen inte har varit inne på samma spår. Låter flummigt, jag vet... Jag brukar som sagt var känna att jag fått till det rätt bra, ända tills nu vill säga. Huset i övrigt har blivit rätt modernt/stilrent så det är ju bra om samma stil går igen i vardagsrummet.

Soffan vi har har rätt mycket kuddar. Hade även sittkuddar vid burspråket, men kände att det inte kändes helt rätt, även om de hamnar där i området ibland ändå då vi har spisen där i närheten. Det är ju så mysigt att sitta och bara drömma på en kudde framför brasan!

Vid det stora fönstret (mittfönstret) så finns det en fönsterbräda. Den är helt vanligt tråkig. Jag hade en massa blommor där tidigare, men då den är så låg och då dottern numera kan stå och ta sig fram själv så fick de inte vara ifred så dom har jag varit tvungen att flytta på. Bristen på blommor gör ju det hela ännu kalare och tråkigare tycker jag och då kommer också behovet av gardiner än mer, känns det som

Hur menar du med frågan om det är sluttande eller plant?
    hej igen
    jag menade om det var lutande så att det var  svårt att ställa grejer. Men då är det alltså plant fast du känner att det inte passar att ha nåt i.
    Då känns det ju som det kanske behövs gardiner. Vad tänker du om tunna gardiner på nån fin stång som man sätter utanför fönstret nästan för att rama in fönstret med gardinerna utan att ta bort utsikten?
    Skulle du kunna ha högre växter på golvet istället som inte går att dra ned. Om du har i typ stenar runt stammen så det inte går att krafsa jord?
    Kanske lägga golvkuddar i nån snygg stilren hög i närheten av fönstret och brasan att lägga ut var man vill?
    Tavlorna kan ju vara varma och bidra till mkt mys.
    Vad har ni på väggarna nu? Vilken färg är det på väggarna?
  • Mammas V

Åh tack!
    Äntligen får man bra svar!

Kanske blir för mycket...några släktingar hade purpur väggar med grått tak och lampor i taket och de va så mysigt. Men vi kan ju inte måla taket eller ha lampor.

Kanske kan ta 3 gråa väggar och en purpur vägg. låta de grå komma igen i hallen tillsammans meed nån annan färg som kommer igen i köket
    och sen i vardagsrummet så kan man kanske välja vad man vill för de mesta passar ju med grått

ja älskar alla dessa mönstrade tapeter, men gud va ja har tröttnat på vårt gröna hemma! och dessa blommor...usch!

Viktor 08.05.19. BF 11.07.15
  • mrslonely

tack roligt att du fick nåt bra råd
    Vad var det med blommorna du inte tyckte om var det blommönster el blommor?
    Visst är det jobbigt när man helt plötsligt tröttnar. Men har man en neutral bas så är det ju inte så svårt att ändra allt annat som textilier och sånt. Men det är ju klart det är mer ekonomiskt som min mamma som hade samma i 10 år. Men sen gör hon om allt istället. Jag håller på å små ändrar hela tiden. Men färger måste jag byta minst 2 ggr om året.

Låter bra med 3 gråa väggar och en purpur. Kanske ta purpuren bakom sängen och låta det vara en lugn framför.
    Och sen två färger i sängen. Vit och purpur. Du vet så där fint som man ser på bilder när de bäddat med flera färger och matrial och vikt ned. Förstår du hur jag menar ? Kanske väldigt flummigt beskrivet Och till exempel en stor kudde längst bak mot sänggaveln mot väggen som är vit om väggen e purpur och sen framför den kudden en lite mindre kudde i purpur och sen sovkudden längst fram. Vita lakan och sen purpur överkast som man viker ned lite så man ser det andra också under.
    Låter lite indiskt med det lila sådär. Har du sett gardinerna på indiska. Finns såna tunna gardiner som är lite glansiga och ser jättelyxiga och romantiska ut.

• mrslonely
    Mammas V skrev 2011-02-15 15:33:42 följande:
    Åh tack!
    Äntligen får man bra svar!

Kanske blir för mycket...några släktingar hade purpur väggar med grått tak och lampor i taket och de va så mysigt. Men vi kan ju inte måla taket eller ha lampor.

Kanske kan ta 3 gråa väggar och en purpur vägg. låta de grå komma igen i hallen tillsammans meed nån annan färg som kommer igen i köket
    och sen i vardagsrummet så kan man kanske välja vad man vill för de mesta passar ju med grått

ja älskar alla dessa mönstrade tapeter, men gud va ja har tröttnat på vårt gröna hemma! och dessa blommor...usch!
    det ovan var tänkt att skriva till dej
  • Mammas V
    mrslonely skrev 2011-02-15 17:12:44 följande:
    tack roligt att du fick nåt bra råd
    Vad var det med blommorna du inte tyckte om var det blommönster el blommor?
    Visst är det jobbigt när man helt plötsligt tröttnar. Men har man en neutral bas så är det ju inte så svårt att ändra allt annat som textilier och sånt. Men det är ju klart det är mer ekonomiskt som min mamma som hade samma i 10 år. Men sen gör hon om allt istället. Jag håller på å små ändrar hela tiden. Men färger måste jag byta minst 2 ggr om året.

Låter bra med 3 gråa väggar och en purpur. Kanske ta purpuren bakom sängen och låta det vara en lugn framför.
    Och sen två färger i sängen. Vit och purpur. Du vet så där fint som man ser på bilder när de bäddat med flera färger och matrial och vikt ned. Förstår du hur jag menar ? Kanske väldigt flummigt beskrivet Och till exempel en stor kudde längst bak mot sänggaveln mot väggen som är vit om väggen e purpur och sen framför den kudden en lite mindre kudde i purpur och sen sovkudden längst fram. Vita lakan och sen purpur överkast som man viker ned lite så man ser det andra också under.
    Låter lite indiskt med det lila sådär. Har du sett gardinerna på indiska. Finns såna tunna gardiner som är lite glansiga och ser jättelyxiga och romantiska ut.
    Nä bara färgen på dom är ja så trött på..aldrig förtjust i grönt men mannen ville ha de.

Som med min sons rum, de är blått nu..så vill ja måla om hans ramar i pastellfärger och göra om..men de går inte för de försvinner eller skär sig mot de blå. Därför är just grått perfekt för barnrum har ja kommit på..roligare än vitt, lugnt och man kan ändra.

Jag borde nog ha vit-svarta tapeter eller med många inslag av färger, så ja kan byta färgtema i rummen...samtidigt är de så tråkiga färger...ett helt beige rum lixom...de känns ju inte roligt.

sovrummet låter bäst!
    vi har vita möbler som lyser upp lite också
    Vi har ett överkast med rutor i vitt, grått och purpur Men de byts ju också ofta
    Ja älskar kuddar, men i sängen och soffan är de ivägen...kanske kan få plats me de nån annan stans..har några i en korgstol i sovrummet.

GUD va roligt, vill iväg nu och kolla tapeter.
  • mrslonely

hehe ja visst blir man ivrig när man har fått en ide!

Nä bara beige känns ju tråkigt. Då tycker jag nästan vitt å svart e bäst som bas. Mest vitt. Lite svart. Eller grått istället för svart. Och sen byta ut allt annat när man känner (påslakan,gardiner,mattor,kuddar,dukar,tavelramar alltsånt är ju lätt att ändra och ger ju jättemkt färg och har man mkt färg i övrigt tycker jag det är snyggare att ha en neutral bas. Annars blir det bara rörigt.

• thebettygirl
    mrslonely skrev 2011-02-15 13:41:13 följande:
    hej igen
    jag menade om det var lutande så att det var  svårt att ställa grejer. Men då är det alltså plant fast du känner att det inte passar att ha nåt i.
    Då känns det ju som det kanske behövs gardiner. Vad tänker du om tunna gardiner på nån fin stång som man sätter utanför fönstret nästan för att rama in fönstret med gardinerna utan att ta bort utsikten?
    Skulle du kunna ha högre växter på golvet istället som inte går att dra ned. Om du har i typ stenar runt stammen så det inte går att krafsa jord?
    Kanske lägga golvkuddar i nån snygg stilren hög i närheten av fönstret och brasan att lägga ut var man vill?
    Tavlorna kan ju vara varma och bidra till mkt mys.
    Vad har ni på väggarna nu? Vilken färg är det på väggarna?
    Ha ha. Det där med stenar har jag inte tänkt på innan! Nu har jag plastfolie runt de blommorkrukor som står på golvet Folien är fasttejpad för säkerhetsskull och sen har jag ett litet hål där jag kan vattna. Inte så snyggt kanske, det blir nog betydligt bättre med sten! Ska nog ta och införskaffa mig det snarast!

I nästa vecka ska jag nog gå lite i olika tygaffärer och kolla om jag hittar något tunnt, fint tyg som jag kan använda till gardiner. Man skulle kanske ta en bild på det hela och ta med sig och fråga om de har några idéer i affären på hur jag ska få gardinerna snygga...

Väggarna är ljusa och randiga, lite beige/rosa i tonen i halva rummet och andra halvan som är mer matsalsdel är vitt, lite åt det gråa till. Skulle helst vilja tapetsera/måla om men det får vänta tills alla mer brådskande måsten har gjorts (som göra klart gästrummet som sedan flera månader tillbaka är släta gipsväggar utan tapet efter en ombyggnad och måla utsidan på huset). Jag hade då tänkt hålla det ljust, vet inte riktigt åt vilken nyans det ska vara. Det återstår att se när jag börjar släpa hem tapet- och färgprover.

Vad det gäller vad vi har på väggarna så är det lätt, just nu har vi bara två saker, både hänger vid soffan (en sådan här: www.mio.se/Vardagsrum/Soffor--Fatoljer/Soffor11/Monza-3-sitsdivan/). Det ena är en stor kinesisk handmålad tavla i svarttusch (ovanför den långa delen av soffan) och en lite mindre tavla som vi köpt på loppis föreställande en tjej. Den tavlan är rätt färgstark där framförallt den röda och gula färgen träder fram. Jag har planer på att även sätta upp mina Lisa Rinnevuo litografier i vardagsrummet, antingen vid matsalsbordet eller mittemot burspråket och spisen.

vad tror du föresten om att ha någon slags förvaringsbänk i burspråket som man sätter någon skön kudde på? Då skulle man ju kunna ha fler kuddar i bänken som man kan ta fram när man eldar och vill mysa framför brasan.

Tack för hjälpen, jag känner att jag kanske kan börja få igång hjärnan nu lite smått och lite idéer börjar forma sig!
  • Waersta

Kalasbra tråd!

Vi har det här köksbordet: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30116886 och jag tycker det är svårt med duk, ljuslyktor och grejer samtidigt som jag gillar sånt, men när jag ställer dit det så ser det bara konstigt ut..

Vi har ett stilrent kök med vita luckor och inget plotter alls..

• Mammas V

Förlåt men ja har 2 frågor till

Pigga upp köksluckor? Hyresrätt och de är vita tråkiga....dessutom är bänkarna och fruktansvärt tråkiga. Har klätt om köksskåp med vaxduk förr men de blev väldigt dyrt.

De andra är att göra sänggavel till sonens rum. Vad bör man välja för färg?

Svar på tråden vill ni har inrednings råd till ert hem eller nåt rum skriv till mig