• Alexis mamma

Wow - det funkar!

..men nu när han äntligen slutat äta på natten så vill han upp o kissa istället... det är ju bra att han håller sig torr men jag som önskade mig en hel natts sömn...;) Verkar som han upptäckt hur skönt det är att inte kissa i blöjan så d kanske håller i sig, hoppas hoppas! Well, ville bara skriva av mig!

• Svar på tråden Wow - det funkar!
  • Alexis mamma

Jo, han ammas ibland på natten, 1-2 ggr. Han kissar alltid efter amning, men kan även vakna o skrika utan att vara det minsta intresserad av bröstet - o då brukar det  vara kissnödighet. Den somnar han om :)

Ni med natttorra bebisar - vad äter de på kvällen och när? Välling, gröt, bröstmjölk? Min lille äter oftast gröt, ibland amning och/eller tillägg som sista mål. Han somnar ganska tidigt för natten, vid 18-19 tiden. Äter ibland någon gång mellan 04.00 och 06.00.

• Alexe
    Alexis mamma skrev 2011-02-02 17:15:22 följande:
    Ni med natttorra bebisar - vad äter de på kvällen och när? Välling, gröt, bröstmjölk? Min lille äter oftast gröt, ibland amning och/eller tillägg som sista mål. Han somnar ganska tidigt för natten, vid 18-19 tiden. Äter ibland någon gång mellan 04.00 och 06.00.
    Fast om han vaknar och säger till att han vill kissa så måste han väl betraktas som nattorr? jag tycker ju att jag är nattorr även om jag går upp och kissar en gång varje natt :) man har väl bara olika stora blåsor tänker jag. 
  • kixan
    Jo, han ammas ibland på natten, 1-2 ggr. Han kissar alltid efter amning, men kan även vakna o skrika utan att vara det minsta intresserad av bröstet - o då brukar det  vara kissnödighet. Den somnar han om :)

Bara bröstmjölk (hon är ju bara 8 veckor). Käkar från och till hela kvällen och några gånger på natten, jag har inte så noga koll hur ofta och när.
    Prova ta upp honom och kissa när ni går och lägger er, som man gör med större barn som slutat med blöja?
    A -03, F -05, V -10
  • PetraMunchen
    Helammar fortfarande. Hon är ju snart 4 månader. Sista mål vid 22 sen igen vid 2 och vid 6 ca. Ibland sover hon från 22 tilll 4. Jag märker rätt väl om hon vill kissa efter amning för då skruvar hon sig och vill inte somna om.

Jag har ju en 2,5 åring också som jag "EC:at" min upplevelsser att det inte spelar nån större roll om han dricker i mängder innan han somnar. Det hela beror snarare på om han sover djupt eller oroligt. Sover han oroligt kan han behöva kissa på natten annars kan han hålla sig uppåt 12 timmar även om han druckit 300 ml välling och 300ml vatten strax innan sänggående. Fast han verkar å andra sidan ha stor blåsa för så mycket som han kan kissa på morgonen är ofattbart.
  • Alexis mamma

fast han e inte helt torr på natten även om han vill upp o kissa minst en gång så e d kiss i blöjan på morgonen. Idag var första dagen han höll sig helt torr hela dagen förresten! Och då har vi ändå åkt bil 2 x 1 timma... :)

• Alexis mamma

Förresten e d nån som et varför detta forumet bara finns ibland? D händer ofta att jag ska gå in o så står d inte med...o söker man på ett inlägg så blir d noll träffar?

• ddalia

Jag tror att man måste klicka själv på Forum först, sen förälder och där hittar man ec-delen. Om man bara öppnar fl sida och sen förälder blir menyn rosa och ec-forumet finns inte med. Har undrat flera gånger själv var den försvann. Men det är flera forum-underkategorier som *försvinner* så.. inte så bra programerad sida tycker jag (håller på med sånt själv, tycker inte om icke-genomtänkta sidor).

• PetraMunchen

Den här tråden kommer ju automatiskt med i mina favoriter när jag skriver i den... så jag har aldrig ens funderat på hur jag hittar den på något annat sätt...

• Prodin

Men nu har jag en fråga till dig TS och alla er andra med nattorra små, NÄR på natten kissar ni dem? Precis när hen vaknat, innan mat (om de äter) eller efter?

Min son är 8 månader och ammas 1-10 ggr (han småvaknar ofta och snuttar litelitegrann bara för att så sova vidare) per natt och morgon, han somnar stort sett alltid om medan han snuttar. På dagen kissar han i princip alltid efter att han har ammat.

Så hur gör jag på natten, sätter honom på pottan innan amningen eller?

Han kissar väldigt mycket på natten, ofta byts blöjan i samband med en amning (i sängen av far, medan jag ammar honom) och då är den väldigt tung. Sen när vi vaknar på morgonen måste vi forta oss upp och på toan för om han hinner ta sin morgonkiss i blöjan går det nästan alltid igenom. Så det är nog minst 4 ggr / natt som han kissar skulle jag tro.

• Alexe

Nu är vår kille snart 11 månader och nattammar knappt längre. Men man märker tydligt på nätterna när han behöver kissa, han vrider sig och gnäller och kommer inte till ro. Så tydlig är han tyvärr nästan aldrig på dagtid :) När han var mindre och ammade mer regelbundet på nätterna ammade jag först på ena bröstet, därefter till toan och sen nästa bröst. Risken är väl att om du pottar honom innan amning så blir han arg, och om du gör det efter blir han vaken. Prova lite olika och se vad som funkar för er.

Svar på tråden Wow - det funkar!