• Phalaenopsis

Hur ska jag kunna bo med hans "vuxna" dotter?

Normalt sett skulle jag säga att det är en bra idé att låta "skilsmässofamiljen" landa i sina nya rutiner innan man blandar in en vuxen till. Men om de fixar nytt boende nu och du flyttar in där senare så har de redan "pinkat in reviret" och du blir någon som tränger undan de som redan bor där. Ska man flytta ihop med någon som redan har barn är det taktiskt att flytta till ett nytt boende. Men du kanske kan vara särbo så länge renoveringen pågår, och under tiden lära känna barnen? Kanske till och med sköta enklare fixande med barnen för att på ett kravlöst sätt lära känna dem? Sedan flytta ihop i något lagom stort allihop tillsammans.

Sedan behöver du nog ta upp att skilda föräldrar inte gör sina barn en tjänst genom att skämma bort dem och ge dem en sämre uppfostran. Skilsmässobarn blir inte det minsta lyckligare för att de inte klarar av att sköta hushåll. Och börjar barnen med "jag åker till andra föräldern för där slipper jag xx" så får föräldrarna komma överens om att de veckor som gäller, de gäller även om barnet blir satt på att diska efter sig.

Svar på tråden Hur ska jag kunna bo med hans "vuxna" dotter?