• Anonym (klumpen)

Klump i halsen

Är utsatt för mycket stress och oro just nu. Allt bara rasar omkring mig och jag mår inte bra.

Har fått en känsla av en stor klump i halsen som inte gå bort, men jag har inga andra fysiska symptom. Var till VC idag och fick sobril utskrivet.

Någon som har haft samma sak? Någon som kan berätta lite om hur sobril funkar..

• Svar på tråden Klump i halsen
  • Pyris
    MizzTez skrev 2011-02-02 15:50:07 följande:
    Jag har både klump och sobril.. Kan säga att de där tabletterna är min livräddare! Med tanke på att hjärtat rusar och jag skakar som en tok så lugnar de ner mig och jag kan andas igen. Får panikångest attacker lite då och då och mår även sjukt skumt emellanåt.
    Tar tabletterna vid behov, dvs när jag känner att kroppen skenar alldeles för mycket.. Iblnad får jag ta dem 3 dagar på raken, ibland går det en vecka utan att jag behöver dem. Allt har med hur jag mår annars att göra hur saker funkar runt mig osv.
    Om du vill veta rent medicinskt om tabletterna så ska du kolla på www.fass.se för jag kan bara ge min personliga erfarenhet av dem och den är verkligen positiv och jag tycker inte att du ska tveka att ta dem när du känner att du behöver! Man mår dessutom bättre efter att man tagit dem (efter de slutat verka) för jag antar att kroppen fått vila och du har fått ny ork. I början, typ första veckan, blev jag jätte trött när jag tog dem men idag går jag bara och vilar på soffan en 20 min sen fungerar jag somvanligt igen, fast lugnare.
    Tycker att du ts ska begära remiss till psyk åxå, tar ett tag innan du får komma men det är fruktansvärt skönt!
    Har du testat propanolol? Mina ångestattacker börjar nästan alltid nämligen med att hjärtat börjar skena o sen är det kört.
    Så jag fick propanolol mot hjärtklappninge o har sen dess kunnat häva jätte många ångestattacker med hjälp av dom. Tänkte eftersom dom är lite mildare än sobril.

TS:
    Min ångest började med en klump i halsen. Var så jobbigt. Kändes verkligen som om jag hade något i halsen, för det kändes som om jag fick mindre luft och jag hade jätte problem med att äta o dricka. Det bara stockade sig. Var på vct o dom gick ner med kamera o kollade i halsen men allt så jätte bra ut, dom visste inte vad felet var.
    Min mamma berättade för mig om att den här klumpen mycket väl kunde vara ångest jag hade fått. Och mycket riktigt var det så.
    Inte konstigt om du känner så då du har jätte mycket runt omkring dig. OBehagligt till tusen är det iallafall.
  • Anonym (klumpen)
    Anonym skrev 2011-02-02 16:07:58 följande:
    Jag mår inte psykiskt dåligt men har ändå en klump i halsen. De har kollat i min hals tidigare men inte hittat något.
    Jag pressar tänder om nätterna och stress kanske gör att det blir vanligare vid ångest? Min teori är iaf att det är någon muskel i halsen som är irriterad (haft detta i över 2 år och blir inte bättre trots bettskena).
    men är du stessad? Eller brukar du trycka upp tungan mot gommen? Eller har du problem med magkatarr och sånt? För allt detta kan ge denna känsla, även oro är en stor bidragande orsak,.
  • Anonym
    Anonym (klumpen) skrev 2011-02-02 16:16:20 följande:
    men är du stessad? Eller brukar du trycka upp tungan mot gommen? Eller har du problem med magkatarr och sånt? För allt detta kan ge denna känsla, även oro är en stor bidragande orsak,.
    Jo magkatarr har jag ofta. Hänger det ihop? Jag har klumpkänsla på ena sidan av halsen, även ont i örat på samma sida. Jag är lite stressad jo men började pressa när jag började gå upp i vikt..
  • Anonym

min klump i halsen försvann när jag tog tag i min magkatarr... det kan absolut hänga ihop...

• Anonym (klumpen)
    Anonym skrev 2011-02-02 16:48:18 följande:
    min klump i halsen försvann när jag tog tag i min magkatarr... det kan absolut hänga ihop...
    ja och magkatarr är ofta ett tecken på stress. Många lever med dold stress, man är så upp i vardagen att man inte känner efter.
  • Anonym

magkatarr... syran från magkatarren kan kännas ända uppe i halsen, så det känns som en klump i halsen, som när man gråter... Och det var så för mig :)

• MizzTez
    Pyris skrev 2011-02-02 16:15:50 följande:
    Har du testat propanolol? Mina ångestattacker börjar nästan alltid nämligen med att hjärtat börjar skena o sen är det kört.
    Så jag fick propanolol mot hjärtklappninge o har sen dess kunnat häva jätte många ångestattacker med hjälp av dom. Tänkte eftersom dom är lite mildare än sobril.
    Nä det har jag inte.. Jag har funderat på att prata med psyk om sånna där betablockerare för tydligen ska de vara bättre på att ta hand om hjärtrusningarna än de här ångest dämpande. Får se vad han säger.. Jag skakar ju mest hela tiden egentligen och hjärtat rusar och det gör mig grymt orolig och antagligen så startar det hela baletten!
  • Anonym

Jag var till läkaren idag för en annan sak men de kollade min hals. En tyckte jag såg trång ut i halsen medan en annan inte tyckte det. De ville kolla upp det iaf så de skulle skicka remiss så jag får göra UL på halsens mjukdelar, sa att det kan handla om en cysta eller liknande. 

• Anonym (klumpen)

Har nu ätit mina sobril sen i onsdags, och klumpen i halsen försvann, men den kom tillbaka i lördags när det hände saker som triggande min oro och ångest. Men efter att ha tagit en halv sobril till så funkade det.

• Anonym

jag har oxå en klump känsla i halsen, det är verkligen jättestressande. har haft det i 2 veckor nu. i grunden är jag depprimerad lider av ångest attacker. Har svårt för att sova och koncentrera mig på dagarna. Det blir ju inte bättre när man googlar om det och får massa hämska sjukdomar...Mår jag ännu sämre!  Jag tänker på klumpen jämt, då blir det att jag sväljer oftare har även fått ont i ena örat, men har och göra med kanske muskler och sånt som sitter i halsen?? någon som vet?

• MammaHela
    Anonym skrev 2011-02-14 10:09:26 följande:
    jag har oxå en klump känsla i halsen, det är verkligen jättestressande. har haft det i 2 veckor nu. i grunden är jag depprimerad lider av ångest attacker. Har svårt för att sova och koncentrera mig på dagarna. Det blir ju inte bättre när man googlar om det och får massa hämska sjukdomar...Mår jag ännu sämre!  Jag tänker på klumpen jämt, då blir det att jag sväljer oftare har även fått ont i ena örat, men har och göra med kanske muskler och sånt som sitter i halsen?? någon som vet?
    Klumpen i halsen är troligen ett symptom på din ångest, jag fick exakt samma. Åkte till VC och fick sobril utskrivet, klumpen försvann, men den kommer tillbaka om jag ska göra nått som jag tycker är jobbigt, då är det bara att ta en sobril så försvinner den snart.

Det är kroppen som omvandlar ett psykiskt åkomma till ett fysiskt symptom. Ring din läkare och prata med dem
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym
    MammaHela skrev 2011-02-14 10:29:02 följande:
    Klumpen i halsen är troligen ett symptom på din ångest, jag fick exakt samma. Åkte till VC och fick sobril utskrivet, klumpen försvann, men den kommer tillbaka om jag ska göra nått som jag tycker är jobbigt, då är det bara att ta en sobril så försvinner den snart.

Det är kroppen som omvandlar ett psykiskt åkomma till ett fysiskt symptom. Ring din läkare och prata med dem
    ok. Men det är lite lugnande att höra att nån annan har känt samma sak, att man inte är ensam. Försöker prata med sin familj men blir lite tjatigt för dom nar man klagar på sjukdomar och sånt.
    jag har fått en tid på vc 28/2 vill bara att de ska kolla upp så det inte är nått. sen har jag kontaktat psyk igen har gått hos dom tidigare på samtal, har inte gjort det sen jag blev gravid, idag är min dotter 2 år. Men på senare tid har jag börjat känna stor oro och ångest som kommer krypandes tillbaka. Jag hoppas jag ska kunna må bättre snart
  • MammaHela
    Anonym skrev 2011-02-14 10:38:59 följande:
    ok. Men det är lite lugnande att höra att nån annan har känt samma sak, att man inte är ensam. Försöker prata med sin familj men blir lite tjatigt för dom nar man klagar på sjukdomar och sånt.
    jag har fått en tid på vc 28/2 vill bara att de ska kolla upp så det inte är nått. sen har jag kontaktat psyk igen har gått hos dom tidigare på samtal, har inte gjort det sen jag blev gravid, idag är min dotter 2 år. Men på senare tid har jag börjat känna stor oro och ångest som kommer krypandes tillbaka. Jag hoppas jag ska kunna må bättre snart
    Hoppas att du snart får komma till läkaren, jag fick en tid dagen efter när jag ringde. Försök att slappna av och inte oroa dig över saker du inte kan styra över. Vet att det är inte så så lätt, men försök.
  • Anonym (klumpen!)

jag har en klum i halsen..detta knäcker mig totalt snart! jag är så orolig, för övrigt lider jag av dep och ångestattacker på senare tid har jag blivit hypokondrisk :(. detta är verkligen jobbigt och hindrar än att leva ett nornalt liv. Min klump känsla har jag haft till och från nu i några veckor.. blir 100 ggr värre när man tänker på det. Inatt hade jag en panikattack, STOR klump i halsen svårt att andas och hjärtklappning, har i nte sovit nått inatt.. vad är det för fel?? Ringde ner til VC men de hadeinga tider, detta är knäckande

Någon annan med liknande symtom??

• Pyris
    Anonym (klumpen!) skrev 2011-02-18 14:25:02 följande:
    jag har en klum i halsen..detta knäcker mig totalt snart! jag är så orolig, för övrigt lider jag av dep och ångestattacker på senare tid har jag blivit hypokondrisk :(. detta är verkligen jobbigt och hindrar än att leva ett nornalt liv. Min klump känsla har jag haft till och från nu i några veckor.. blir 100 ggr värre när man tänker på det. Inatt hade jag en panikattack, STOR klump i halsen svårt att andas och hjärtklappning, har i nte sovit nått inatt.. vad är det för fel?? Ringde ner til VC men de hadeinga tider, detta är knäckande

Någon annan med liknande symtom??
    Det var så min ångest började. Precis så där. Jag blev också hypokondrisk o min mamma sa till mig att det inte var något kroppsligt fel på mig utan det var i huvudet, vilket jag tvärvägrade att tro på. 
    Sen fick jag komma till öppenpsyk, fick börja med zoloft o så blev allt nästan som vanligt igen. 
  • Anonym (klumpen!)
    Pyris skrev 2011-02-18 14:59:55 följande:
    Det var så min ångest började. Precis så där. Jag blev också hypokondrisk o min mamma sa till mig att det inte var något kroppsligt fel på mig utan det var i huvudet, vilket jag tvärvägrade att tro på. 
    Sen fick jag komma till öppenpsyk, fick börja med zoloft o så blev allt nästan som vanligt igen. 
    alltid lika skönt och höra att man inte är ensam,
    det lugnaren ett tag..sen kommer alla tankar om sjukdomar tillbaka usch en riktig ond cirkel:(  När jag pratar med mamma om detta så säger hon lika dant till mig, men jag tror nått helt annat. Det är nog med att man lider av ångest och dep... nu är man hypokondrisk med! usch
  • MammaHela

*hmm jag är visst förvirrad, men jag har visst skrivit både som anonym TS och med mitt riktiga nick..

Jaja det är jag som är TS

Svar på tråden Klump i halsen