• Anonym (klumpen)

Klump i halsen

Är utsatt för mycket stress och oro just nu. Allt bara rasar omkring mig och jag mår inte bra.

Har fått en känsla av en stor klump i halsen som inte gå bort, men jag har inga andra fysiska symptom. Var till VC idag och fick sobril utskrivet.

Någon som har haft samma sak? Någon som kan berätta lite om hur sobril funkar..

• Svar på tråden Klump i halsen
  • Anonym

Det är jättevanligt med klumpkänsla i halsen när man är stressad, har panikångest o dyl..... Jag hade under ca 4-5 veckor konstant klump/domningskänsla i halsen/svalget. Jätteläskigt men jag försökte tänka bort det..... Nu är det borta men så fort jag känner mig minsta stressad så snörper liksom halsen ihop sig.
    Jag har dessvärre ingen erfarenhet av Sobril men det har säkert någon annan här på fl.

• MizzTez

Jag har både klump och sobril.. Kan säga att de där tabletterna är min livräddare! Med tanke på att hjärtat rusar och jag skakar som en tok så lugnar de ner mig och jag kan andas igen. Får panikångest attacker lite då och då och mår även sjukt skumt emellanåt.
    Tar tabletterna vid behov, dvs när jag känner att kroppen skenar alldeles för mycket.. Iblnad får jag ta dem 3 dagar på raken, ibland går det en vecka utan att jag behöver dem. Allt har med hur jag mår annars att göra hur saker funkar runt mig osv.
    Om du vill veta rent medicinskt om tabletterna så ska du kolla på www.fass.se för jag kan bara ge min personliga erfarenhet av dem och den är verkligen positiv och jag tycker inte att du ska tveka att ta dem när du känner att du behöver! Man mår dessutom bättre efter att man tagit dem (efter de slutat verka) för jag antar att kroppen fått vila och du har fått ny ork. I början, typ första veckan, blev jag jätte trött när jag tog dem men idag går jag bara och vilar på soffan en 20 min sen fungerar jag somvanligt igen, fast lugnare.
    Tycker att du ts ska begära remiss till psyk åxå, tar ett tag innan du får komma men det är fruktansvärt skönt!

• Anonym (klumpen)
    MizzTez skrev 2011-02-02 15:50:07 följande:
    Jag har både klump och sobril.. Kan säga att de där tabletterna är min livräddare! Med tanke på att hjärtat rusar och jag skakar som en tok så lugnar de ner mig och jag kan andas igen. Får panikångest attacker lite då och då och mår även sjukt skumt emellanåt.
    Tar tabletterna vid behov, dvs när jag känner att kroppen skenar alldeles för mycket.. Iblnad får jag ta dem 3 dagar på raken, ibland går det en vecka utan att jag behöver dem. Allt har med hur jag mår annars att göra hur saker funkar runt mig osv.
    Om du vill veta rent medicinskt om tabletterna så ska du kolla på www.fass.se för jag kan bara ge min personliga erfarenhet av dem och den är verkligen positiv och jag tycker inte att du ska tveka att ta dem när du känner att du behöver! Man mår dessutom bättre efter att man tagit dem (efter de slutat verka) för jag antar att kroppen fått vila och du har fått ny ork. I början, typ första veckan, blev jag jätte trött när jag tog dem men idag går jag bara och vilar på soffan en 20 min sen fungerar jag somvanligt igen, fast lugnare.
    Tycker att du ts ska begära remiss till psyk åxå, tar ett tag innan du får komma men det är fruktansvärt skönt!
    Tack så jättemycket för ditt svar.

Ja stress lider jag så grymt av. Vet inte vart jag ska börja, men jag ligger i en vårdnadstvist om mina 2 yngsta barn som är skrivna hos den andra föräldern sen separationen. Har en nästan tonårig dotter som bor hos mig heltid, som jag har massa problem med. Studerar på universitetet och ligger lite efter, plus att jag har en jättetenta snart.

Bilen har gått sönder och jag måste ha den (kör barnen varannan vecka till och från skolan/dagis 5 mil bort), och jag vet inte vad det kostar att laga den, har inte så stor inkomst. Behöver flytta till en större lägenhet, men hittar ingen.

Lider av spyfobi och det är magsjuka människor överallt..

Bara massa skit omkring mig nu, vet med mig att jag är superstressad och har massa oro i kroppen. Hoppas att sobrilen kan hjälpa mig. Har läst på om den i FASS men blev inte så mycket klokare, uppskattar mycket mer personliga erfarenheter.
  • Anonym (också)

Jag lider också av panikångest och depressition,har sen en tid tillbaka också en klump i halsen.
    Gick till vc men där sa de att en gastroskopi skulle göras. Idag fick jag svar att de ville inte göra någon gastroskopi.
    Fick omeprazol utskrivet och har ätit dom 1 månad utan resultat.
    Har aldrig tänkt på att det kunde vara mitt psykiska mående som gjort detta. Hur är det för er har ni även ont i denna klump? För det har jag,speciellt på kvällen.

• Anonym (klumpen)
    Anonym (också) skrev 2011-02-02 15:56:30 följande:
    Jag lider också av panikångest och depressition,har sen en tid tillbaka också en klump i halsen.
    Gick till vc men där sa de att en gastroskopi skulle göras. Idag fick jag svar att de ville inte göra någon gastroskopi.
    Fick omeprazol utskrivet och har ätit dom 1 månad utan resultat.
    Har aldrig tänkt på att det kunde vara mitt psykiska mående som gjort detta. Hur är det för er har ni även ont i denna klump? För det har jag,speciellt på kvällen.
    nej jag har inte ont, lite irriterad men inte mer.

Men har du kollat upp så att du inte har problem med sköldkörteln? Det har jag, men det får jag medicin för, och det var det första de kollade.

Men om man söker på "klump i halsen" så får jag upp att det är vanligt förekommande vid ångest och oro.
  • Anonym

Jag mår inte psykiskt dåligt men har ändå en klump i halsen. De har kollat i min hals tidigare men inte hittat något.
    Jag pressar tänder om nätterna och stress kanske gör att det blir vanligare vid ångest? Min teori är iaf att det är någon muskel i halsen som är irriterad (haft detta i över 2 år och blir inte bättre trots bettskena).

• MizzTez
    Anonym (klumpen) skrev 2011-02-02 15:56:19 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar.

Ja stress lider jag så grymt av. Vet inte vart jag ska börja, men jag ligger i en vårdnadstvist om mina 2 yngsta barn som är skrivna hos den andra föräldern sen separationen. Har en nästan tonårig dotter som bor hos mig heltid, som jag har massa problem med. Studerar på universitetet och ligger lite efter, plus att jag har en jättetenta snart.

Bilen har gått sönder och jag måste ha den (kör barnen varannan vecka till och från skolan/dagis 5 mil bort), och jag vet inte vad det kostar att laga den, har inte så stor inkomst. Behöver flytta till en större lägenhet, men hittar ingen.

Lider av spyfobi och det är magsjuka människor överallt..

Bara massa skit omkring mig nu, vet med mig att jag är superstressad och har massa oro i kroppen. Hoppas att sobrilen kan hjälpa mig. Har läst på om den i FASS men blev inte så mycket klokare, uppskattar mycket mer personliga erfarenheter.
    Usch! Jag kan förstå att det är jobbigt just nu för dig.. Har åxå haft bråk med mitt ex i flera år efter vi separerade och det tär på krafterna.
    Men även om du tar tabletterna så måste du verkligen börja hitta tid för att slappna av lite åxå, för du kan inte äta dem för alltid. Finns det något du kan ändra i din vardag som gör att du får nån timme bara för dig själv?? Jag tänkte att om du kan sänka kraven lite på dig själv nu så kanske du inte går in i väggen.. Allt blir lidande om man själv inte mår bra! Fast börja med tabletterna först och fundera sen på resten när orken kommer tillbaka lite.
  • Anonym (också)

Jo jag äter levaxin varje dag. Har gjort det i 14 år snart. Nu var det nog ett tag sen de kollade mina blodprover tror jag.
    Tror de gör det 1 gång per år. Kan man behöva justera behandling tror du? Vet inte ens om du har levaxin men jag chansar :)

• Snuttetroll

Jag brukar få känslan av en klump i halsen ibland  när jag är stressad och inte mår så bra.
    Jag har fått bekräftat för många år sedan att det inte är något farligt utan något man får när man är stressad. Är du orolig så sök på vårdcentralen hos en läkare för att få veta vad det är. Det är lättare att hantera smärta om man vet vad det är.

• Anonym (klumpen)
    Anonym (också) skrev 2011-02-02 16:11:19 följande:
    Jo jag äter levaxin varje dag. Har gjort det i 14 år snart. Nu var det nog ett tag sen de kollade mina blodprover tror jag.
    Tror de gör det 1 gång per år. Kan man behöva justera behandling tror du? Vet inte ens om du har levaxin men jag chansar :)
    Jodå jag äter levaxin, 125µg om dagen. Jag kollar mina värden ca var 3:e månad, men det är för att jag och min VC är inte riktigt överens om dosen. De anser att jag ska äta 75µg, men om jag gör det hamnar jag på värden som de tycker är bra, men som gör att jag mår skit, tappar hår, går upp i vikt, fryser, sover hela tiden osv osv osv..

Men eftersom jag har kontakt med en endokrinolog på universitetsjukhuset i min stad så sätter han in dosen och VC får ta proverna...

Jag tog om proverna idag för att se om det kan bero på det, men det stämmer så väl bra in på oro och ångest, så jag testar sobril nu ett tag och ser om det hjälper nått...
Svar på tråden Klump i halsen