• Annika123

LCHF, varför blir det så här?

Har kört LCHF strikt nu en vecka och tappat jättemkt i vatten antar jag, för jag har drivit ut vätska jättemkt hela veckan. Min mage har mått så mkt bättre, innan hade jag problem. Så idag fuskade jag med en liiiiten bit kladdkaka, vi snackar en enkronas storlek. Och efter det fick jag värsta reaktionen i magen, blev jättedålig. Blir man liksom tokallergisk mot kolhydrater om man äter så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 12:55
    Tråden är nu öppen för alla nybörjarfunderingar kring LHCF, högt som lågt, dumma som smarta frågor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:32
    och självklart även för er "veteraner", mkt värdefullt;)

• Svar på tråden LCHF, varför blir det så här?
  • Annika123

Kom på en sak som faktiskt funkade! Blåbärspannkakor! Grädde i stället för mjölk och hasselnötsmjöl istället för mjöl & lite blåbär i smeten, supergott verkligen!

• Gladskit

Fixar man att äta bär så är frysta björnbär ett bra godis-substitut också!

• Linda1976

Bästa LCHF-pannkakan:

3 ägg, 1 dl vispgrädde, 2 msk fiberhusk och 1-2 krm ekologiskt vaniljpulver. Mixa m stavmixer och låt svälla. Detta blir 3-4 pannkakor beroende på järnstorlek. Svingott med hallon till, och vispad grädde. Är det helg kan jag äta detta vid 11 sen kanske jag tja... äter en bit ost kl 20. Blir SÅÅÅ mätt! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Annika123
    Linda1976 skrev 2011-02-10 18:30:25 följande:
    Bästa LCHF-pannkakan:

3 ägg, 1 dl vispgrädde, 2 msk fiberhusk och 1-2 krm ekologiskt vaniljpulver. Mixa m stavmixer och låt svälla. Detta blir 3-4 pannkakor beroende på järnstorlek. Svingott med hallon till, och vispad grädde. Är det helg kan jag äta detta vid 11 sen kanske jag tja... äter en bit ost kl 20. Blir SÅÅÅ mätt! 
    Tack!! Hur smakar egentligen fiberhusk? Är det gjort av linfrö borde det ha lite bismak? Eller märker man inte skillnad mot om det hade varit mjöl?
  • netza
    Annika123 skrev 2011-02-10 19:59:21 följande:
    Tack!! Hur smakar egentligen fiberhusk? Är det gjort av linfrö borde det ha lite bismak? Eller märker man inte skillnad mot om det hade varit mjöl?
    Tycker personligen fiberhusk smakar väldigt svampigt. :(
  • Annika123
    netza skrev 2011-02-10 22:02:39 följande:
    Tycker personligen fiberhusk smakar väldigt svampigt. :(
    Oki tack! Nästan allt jag försökt baka med ngn slags ersättning har blivit riktigt dåligt! Idag skulle jag göra hasselnötskakor men inte ens det blev gott. Så det blev chokladmuffins till slut, onyttiga som tusan och nu mår jag illa:S Så självförvållat, I know;)
  • netza
    Annika123 skrev 2011-02-10 22:24:18 följande:
    Oki tack! Nästan allt jag försökt baka med ngn slags ersättning har blivit riktigt dåligt! Idag skulle jag göra hasselnötskakor men inte ens det blev gott. Så det blev chokladmuffins till slut, onyttiga som tusan och nu mår jag illa:S Så självförvållat, I know;)
    Samma här! Men testade med pofiber igår och gjorde pones. Det blev riktigt bra!
    kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx
  • Gladskit

Jag tycker inte att fiberhusk har någon direkt smak. Men jag har hittills bara använt det i kokospannkakor och där fungerar det strålande. Pannkakorna sväller i pannan och blir som "american pancakes".
    Att baka med vet jag inte om det är nån höjdare, då skulle jag nog testa sojamjöl eller mandelmjöl istället.

• mikroE
    Annika123 skrev 2011-02-10 12:23:21 följande:
    Tack! Har köpt 85%-ig choklad, får ge det en chans till! Jag har fuskat en hel del sen jag började med lchf och har inte gått upp igen trots att jag inte tränat som jag brukar. Så det uppmuntrar ju tyvärr till mer fusk..

Smält en ruta choklad och en rågad tesked kokosfett. Därefter häll i en skvätt grädde och rör om. Låt stå i kylen tills den inte är varm. Som en krämig chokladpudding...
  • Morkullan

Så här gör jag mitt supergoda godis: Kokosflingor blandas med lite kakaopulver och grädde=klart!

• Morkullan

Jag är visserligen ingen nybörjare utan numera gammal räv i sammanhanget men gissar jag är välkommen att skriva ändå!

• Annika123
    Morkullan skrev 2011-03-02 13:55:43 följande:
    Jag är visserligen ingen nybörjare utan numera gammal räv i sammanhanget men gissar jag är välkommen att skriva ändå!
    Tack för tips, absolut, så välkommen:)

Jag har inte varit så aktiv här för att jag har syndat rejält...har haft en rätt bra kost största delen av måltiderna, men bakat mkt onyttigt. Det är ok tycker jag att unna sig ibland, men det eskalerade den här veckan! Den här helgen har jag bakat tre ggr varav två var idag och så var jag på kalas igår och åt 7 muffins..fanns liksom inget stopp! Och ändå har jag inte gått upp ett gram i vikt, verkar som att det väger upp att jag ätit bra övriga måltider samt tränat lite..men det är ju inte bra i längden det här, mår illa.

Så ikväll hällde jag ut allt socker, det är verkligen en drog.

Ny vecka, nya tag:) Hur går det för er andra?
  • Gladskit

Hej!
    Det går bra tack. Jag var duktig förra veckan
    Lite väl mycket mörk choklad vissa kvällar kanske, men annars inga onödiga kolhydrater.
    Minskar fortfarande  vikt och i snitt har det blivit 1kg/vecka sen jag började, vilket jag är väldigt nöjd med.
    Lyxade till det med kokospannkakor, grädde och bär till frukost i lördags, supergott!

• Annika123
    Gladskit skrev 2011-03-07 10:20:02 följande:
    Hej!
    Det går bra tack. Jag var duktig förra veckan
    Lite väl mycket mörk choklad vissa kvällar kanske, men annars inga onödiga kolhydrater.
    Minskar fortfarande  vikt och i snitt har det blivit 1kg/vecka sen jag började, vilket jag är väldigt nöjd med.
    Lyxade till det med kokospannkakor, grädde och bär till frukost i lördags, supergott!
    Wow grattis! Tränar du ngt? :)
  • Gladskit
    Annika123 skrev 2011-03-07 16:42:23 följande:
    Wow grattis! Tränar du ngt? :)
    Ja, 3-4 ggr per vecka brukar det bli, omkring en mil per pass.
    Lite segt utan kolhydrater i kroppen men det funkar!
  • Annika123

Testade precis en Gino och det blev ju suveränt gott! Gjorde den på blåbär och björnbär, och len ruta 85%ig choklad + kokos som täcke, sen vispad grädde till. Sååå gott!!! Och jag blev proppmätt!

Tänkte också testa varm choklad med grädde och kakao..det borde också funka bra!

Någon annan som hittat nya bra lchf-recept?

• Annika123

Bakade kladdkakemuffins, hälften med mandelmjöl och hälften med vanligt. De med mandelmjöl blev faktiskt godare, lite "krispigare".:)

Svar på tråden LCHF, varför blir det så här?