• Emeli

Vad ska bebisen heta?

Har inte röstat eftersom det inte fanns något alternativ som jag kunde rösta på. Sam och Elliot är pojknamn. Visserligen finns det en del tjejer som heter Samantha som kallas Sam, men de heter ju inte det egentligen. Tintin finns det en del flickor som heter även om namnet från början är en seriefigurs (kille). Problemet med Tintin är att jag inte tycker att det är något riktigt namn. Det är ok som smeknamn, men handen på hjärtat - vem vill heta Tintin när man är 50+, kanske jobbar som domare, bankdirektör eller rektor, och vill bli tagen på allvar?

Om ni får en son kan ni välja vilket som av Sam eller Elliot, inget av dem är någon favorit hos mig, men jag tycker ni ska tänka om när det gäller en flicka. Vilken tjej vill ha ett killnamn?

• Emeli
    SajSajFT skrev 2011-02-02 19:36:52 följande:
    Tintin är ju egentligen inget killnamn eftersom fler tjejer i Sverige heter det.
    Och om dotterns familj har amerikanst ursprung så är det väl inget fel i att heta Elliot eller Sam i Sverige då det i Amerika är unisex?
    Det är ju som att du flyttar till Spanien men inte döper din dotter till Maria för att det även klassas som "killnamn" där nere. Sjukt.
    Det framgick inte av TS att barnet har amerikanskt ursprung.

Tintin är en manlig seriefigur av belgiskt ursprung. Uppenbarligen har en och annan svensk förälder tyckt att namnet är gulligt och uppkallat sitt barn efter denne seriefigur. Alla har inte haft koll på att Tintin är en kille, men det är han likafullt.

Låt för all del ditt barn heta Tintin om du tycker det är ett bra namn. Jag tycker det inte eftersom 1) seriefiguren heter det 2) det låter som ett smeknamn. Kan så klart vara gulligt på ett barn men kanske inte lika roligt att heta när man blir vuxen.

Sam och Elliot uppfattas sannolikt av de flesta som namn på pojkar. Faktum är att det faktiskt finns 8 (!) kvinnor i Sverige som heter Elliot/Elliott. Av dessa har 4 Elliot/Elliott som tilltalsnamn. Knappast ett namn som majoriteten uppfattar som ett flicknamn, speciellt som det finns ca 5000 män som bär namnet. Sam är inte lika vanligt, men det finns i alla fall knappt 3500 män som bär det namnet. Ställ den siffran mot 67 kvinnor (varav 24 som har det som tilltalsnamn). Kom sen inte och påstå att Sam och Elliot är vanliga, fullständigt normala kvinnonamn. Jag begriper inte varför man vill utsätta en dotter för att få ett namn som de flesta uppfattar som ett pojknamn. Stackars barn!

Jämförelsen med namnet Maria på en flicka i spansktalande världen är bara löjlig. Namnet María är ett av de vanligaste kvinnonamnen i dessa länder (och i en mängd andra länder). Jesu moder, du vet.

Ni gör så klart som ni vill, men om du inte vill veta andras åsikter undrar jag varför du frågar.
Svar på tråden Vad ska bebisen heta?